|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد86/7/7: بازپس گيري بيت المقدس توسط صلاح الدين ايوبي / صليب هاي خونين
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1503 7/7/86 > صفحه 5 (تاريخ) > متن
 
      


بازپس گيري بيت المقدس توسط صلاح الدين ايوبي / صليب هاي خونين


نويسنده: محمد سرابي


    

    
    بنيادگرايان خاورميانه و سياستمداران تندرو غربي هر دو از عبارت جنگ صليبي استفاده مي کنند تا اعمال خود را به شکوه و تقدس اين جنگ ها مرتبط کنند: جنگ هايي باستاني که برخوردي مستقيم ميان دو مذهب بود و سرنوشت جهان پس از خود را تغيير داد آنچنان که وضعيت امروزي شرق و غرب از نتايج اين جنگ ها است. در مدت نزديک به 200 سال از 1095 تا 1291 ميلادي هفت جنگ بزرگ و بيش از 30 لشکرکشي اتفاق افتاد. اين جنگ ها هرکدام در دوره هايي کمتر از 10 سال روي مي دادند و فاصله ميان آنها به صلح يا ترک مخاصمه مي گذشت. ماجرا از سال 1071 ميلادي آغاز شد. سلجوقيان که از قبايل ترک آسياي ميانه بودند شهر بيت المقدس را به تصرف درآوردند. آنها روش حاکمان فاطمي را که قبلاً بر اين شهر حکومت مي کردند تغيير دادند و براي مسيحياني که به زيارت «مملکت لاتيني اورشليم» يا همان سرزمين فلسطين مي آمدند محدوديت هايي ايجاد کردند. از دوران مسيحي شدن امپراتوري روم مرکز مسيحيت به اروپا منتقل شده بود ولي سرزمين اورشليم هنوز هم براي مسيحيان بسيار مقدس به شمار مي رفت. از طرف ديگر اروپا با مشکل داخلي مواجه بود. نظام اجتماعي اروپاي آن دوران يعني فئوداليسم باعث به وجود آمدن تعداد زيادي جنگجو شده بود. فئودال ها براي جلوگيري از تجزيه املاک خود تنها به يکي از پسران خود ارث مي دادند. از طرف ديگر اين نظام اجتماعي بر اساس شرافت و افتخار بنيانگذاري شده بود و براي کسب القاب و آبرو، مردان بايد لياقت خود را اثبات مي کردند. کشاورزي کار رعايا بود. علم و هنر را کاتبان و راهبان اداره مي کردند و تجارت نيز چندان نام آور نبود. از اين رو «شواليه» شدن در سرنوشت پسران ديگر فئودال ها قرار مي گرفت که اگرچه از راه املاک پدري ارتزاق مي کردند ولي کاري جز شمشيرزني و سرگرمي و تفريح نداشتند. در طول زمان تعداد اين جنگجويان بيکار افزايش يافته بود که حتي در مواردي باعث ايجاد ناامني هم مي شد. در سال 1095 ميلادي به دنبال شايعه يي که از اسير بودن يک پادشاه مسيحي در زندان مسلمانان خبر مي داد پاپ «اوربانوس دوم» فرمان جنگ مقدس داد و از شواليه ها خواست براي آزادي سرزمين مسيح قيام کنند. وي لشکرياني را که به سرعت آماده شده بودند تقديس کرد و به آنان فرمان حرکت داد. رسم بر اين بود که در جنگ هاي داخلي شواليه نشان خانوادگي خود را روي سپر حک مي کرد. سپاهيان صليبي همگي صليب را روي سپرهاي خود نقش کردند و جنگ ها آغاز شدند. در 1096 لشکريان وارد قسطنطنيه شدند و دو سال بعد شهرهاي انطاکيه و ادسا را تصرف کردند. سپاه خليفه بغداد نتوانست مقابله کند و در سال 1099 ميلادي بيت المقدس سقوط کرد. گزارش هايي که از فتح شهر به جا مانده است از قتل و غارت حکايت مي کند. هفتاد هزار مسلمان کشته شدند، يهوديان نيز از کشتار در امان نماندند و کنيسه هاي آنان به آتش کشيده شد. صليبيان در کليساي قيامت آزادسازي سرزمين مقدس را جشن گرفتند و شهر را اورشليم ناميدند.
    
    يکي از دلايل شکست مسلمانان برتري سلاح هاي اروپاييان بود. شمشيرهاي صليبيون بلند، سنگين و پهن بود ولي مسلمانان شمشيرهاي منحني سبک و تيز داشتند. سپرهاي صليبيون از ورقه هاي آهن ساخته شده بود و سپرهاي مسلمانان از چرم و چوب ميخ کوبي شده. اين عوامل باعث مي شد که در نبردهاي مستقيم شمشيرزنان مسلمان نتوانند در مقابل شواليه هاي صليبي مقاومت کنند. پس از جنگ اول براي پنجاه سال جنگ هاي کوچکي اتفاق افتاد و صليبيون از بعضي مناطق نظير بيروت و دمشق رانده شدند. در 1144 عمادالدين زنگي حاکم موصل به ادسا حمله کرده و آن را بازپس گرفت. دو سال بعد عمادالدين کشته شد و پسرش نورالدين جنگ هاي منظم را ادامه داد. سران کليساي اروپا و پادشاهان آن سرزمين متوجه شدند که مسلمانان قصد پس گرفتن اورشليم را دارند. لويي هفتم پادشاه فرانسه و کنراد سوم پادشاه آلمان با سپاهيان خود حرکت کردند تا نورالدين زنگي را قبل از قدرت گرفتن نابود کنند ولي در جنگ اتاليا، لويي هفتم و در جنگ دمشق کنرادسوم از ترس سپاه عظيم زنگي به سوي اروپا گريختند. نورالدين زنگي در سوريه بسيار قدرتمندتر از آني شده بود که آنها تصور مي کردند. يکي از دلايل اين قدرت، جواني بود که از سربازي به سمت سرداري رسيده بود. يوسف فرزند ايوب متولد شهر تکريت و از مردم کردستان بود. او در 1137 به دنيا آمد و بعدها صلاح الدين ايوبي نام گرفت. پس از درگذشت نورالدين زنگي صلاح الدين جاي او را گرفت. وي در ابتدا با حاکم مسيحي اورشليم پيمان صلح بست ولي در سال 1186 شواليه هاي اروپايي به يک کاروان از مسلمانان حمله کردند و صلح از بين رفت. صلاح الدين به سمت اورشليم حرکت کرد. اروپاييان وحشت زده شدند ولي قادر به مقابله با سپاه او نبودند. صلاح الدين اورشليم را محاصره کرد و سرانجام پس از 88 سال سپاه مسلمانان وارد شهر شد. همه منتظر بودند تا صلاح الدين انتقام کشتار صليبيون را بگيرد ولي هيچ خوني ريخته نشد. صليبيون اسلحه هاي خود را تسليم کردند. آن روز دهم مهرماه برابر با 2 اکتبر 1181 ميلادي بود. چهار سال بعد اروپاييان که گسترش پادشاهي ايوبيان را مي ديدند براي پس گرفتن سرزمين مقدس لشکرهاي خود را آماده کردند. ريچارد اول پادشاه انگلستان و فيليپ آگوست پادشاه فرانسه از راه دريا به فلسطين حمله کردند. جنگ هاي مشهور صلاح الدين و ريچارد در اين دوران اتفاق افتاد. از آنجا که هر دو طرف جنگجوياني ماهر و فرمانرواياني کاردان بودند در مدت کوتاهي جنگ ها پايان يافت و پيمان صلح بين دو امپراتور بسته شد. ريچارد که از بابت پادشاهي خود در انگلستان احساس خطر مي کرد به کشورش بازگشت و همه جا از صلاح الدين به نيکي سخن مي گفت. در سال 1193 صلاح الدين ايوبي درگذشت. او در وصيتنامه خود فرزندش را به پرهيز از خونريزي، تامين رفاه رعايا و محبت به اطرافيان سفارش کرده است. وي در دمشق به خاک سپرده شد.
    
    10 سال پس از صلاح الدين اروپاييان دوباره به فکر حمله به اورشليم افتادند. در جريان لشکرکشي از ملوانان ايتاليايي کمک گرفتند و بعد براي پرداخت بهاي اين کار به قسمتي از مجارستان حمله کردند. سپس اهالي قسطنطنيه را که حاضر نشدند با آنها همکاري کنند مورد آزار قرار دادند و شهر را آتش زدند. درگيري هاي داخلي و قتل و غارت آنقدر زياد شد که اساساً هدف اصلي يعني اورشليم به فراموشي سپرده شد. حدود 25 سال بعد در 1229 فردريک دوم و سلطان کامل توافق کردند که شهر بيت المقدس تحت حاکميت مسيحيان قرار گيرد. در 1244 ملک ظاهر سلطان مصر بيت المقدس را باز هم به تصرف مسلمانان درآورد. لويي نهم پادشاه فرانسه به مصر حمله کرد ولي شکست خورد. ملک ظاهر قيصريه، يافا و انطاکيه را نيز پس گرفت. کسي با لويي همراهي نکرد. گويي اروپاييان از جنگ هاي بي فايده خسته شده بودند و ديگر نه پاپ و نه پادشاهان علاقه يي به آزادسازي سرزمين مقدس نداشتند. بندر عکا آخرين نقطه تحت تسلط صليبيون در 1291 فتح شد و جنگ هاي صليبي به پايان رسيد.
    
    آثار جنگ هاي صليبي در قرن هاي بعد مشخص شد. پيش از جنگ ها مسير تجارت اروپاييان با ديگر نقاط دنيا که در آن زمان تنها شامل شرق مي شد از طريق بندرهاي فلسطين شروع مي شد و از مسير جاده ابريشم به ايران و هند و چين مي رفت. پس از جنگ بندرهاي اصلي تخريب شدند و راه ورود به خاورميانه از طريق مديترانه محدود شد. اروپاييان کشتي هاي مجهزتري ساختند تا از مسيرهاي ديگري قاره ها را دور بزنند. همزمان اقوام وحشي آسياي ميانه چون مغول ها به خاورميانه حمله ور شدند و هر چه که توانستند نابود ساختند. اروپاييان مدتي بعد به باروت و سلاح گرم دسترسي پيدا کردند، با قطب نما و نقشه به سفر پرداختند و اندک اندک در طول قرن هاي بعدي به سرزمين هاي دور روانه شدند. رنسانس باعث رشد علم و دانش در اروپا شد، تجارت معناي ديگري پيدا کرد و عصر استعمار آغاز شد. پس از استعمار جنگ هاي جهاني روي دادند. عصر ايدئولوژي ها فرا رسيد. ابرقدرت ها به رقابت پرداختند و سرانجام هزاره سوم متولد شد. در ابتداي اين هزاره درگيري هايي اتفاق افتاده است که آنها را به جنگ صليبي تشبيه مي کنند اگرچه شباهتي به جنگ هاي بزرگ صليبي ندارند.
    
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1503 به تاريخ 7/7/86، صفحه 5 (تاريخ)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1506 بار
    



آثار ديگري از "محمد سرابي"

  ردپاي بلك واتر در اوكراين؟!
محمد سرابي، اعتماد 20/12/92
مشاهده متن    
  قانون تحميلي و حاكميت ملي
محمد سرابي، اعتماد 11/12/92
مشاهده متن    
  کشاکش نبرد / وقايع نگاري 8 سال جنگ ايران و عراق در سي و يکمين سالگرد آن
محمد سرابي، شرق 30/6/90
مشاهده متن    
  تابستان پرماجرا / نگاهي به پرونده تروريسم و يادي از فاجعه هفتم تير سال 60
محمد سرابي، شرق 7/4/89
مشاهده متن    
  به حيوانات غذا ندهيد
محمد سرابي، اعتماد 29/1/88
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش هاي منطقه اي
متن مطالب شماره 16 (پياپي 516)، تابستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است