|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد86/7/7: درباره «شيطان در بهشت»* نوشته هنري ميلر: عقابي در وسط آسمان
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4096
پنجشنبه سوم خرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1503 7/7/86 > صفحه 11 (كتاب) > متن
 
      


درباره «شيطان در بهشت»* نوشته هنري ميلر: عقابي در وسط آسمان


نويسنده: علي شروقي


    
    خواندن برخي کتاب ها حسرتي را به دل مان مي گذارد. حسرتي نه مرتبط با به اصطلاح «شاهکار» بودن يک متن که اتفاقاً برعکس در شاهکار نبودن در معناي کلاسيک، اما موثر و ضربه زننده بودنش. چنين تاثيري گاه درست از نقطه يي مي آيد کاملاً بيرون از مدار قراردادهاي تحميلي نوشتن. قراردادهايي که بيشتر به درد گذراندن واحدهاي درسي نويسندگي و بيست گرفتن مي خورند تا اينکه نوشتن با تمام وسواس و وسوسه و جنون ذهني را به کار آيند. تخيل جنون آميز جاي ديگري است. جايي که در آن کتابي مثل «شيطان در بهشت» هنري ميلر، حتي اگر نتوانيم مهمترين کتاب اين نويسنده اش بناميم، نوشته مي شود. «شيطان در بهشت» شرح آشنايي «هنري ميلر» است با طالع بيني بي جا و مکان به نام «کنرادموريکان». مردي معلق و پرسه زننده در مدار ستارگان که ستاره خودش بي فروغ است و طالع اش نحس. آشنايي «ميلر» و «موريکان» به سال هاي پيش از جنگ جهاني دوم در فرانسه بازمي گردد و کتاب، شرح آغاز پرشور اين آشنايي و از هم گسيختن پاياني آن است. داستان «ميلر» داستان شخصيت است، داستاني که در آن نه حوادث که خود شخصيت غريب «موريکان» با تناقض ها، تنش ها، پريشاني ها، آوارگي ها و دردسرهايش براي «ميلر» عامل انگيزش اعمال داستاني است. روايت «هنري ميلر» در اين برخورد ديالکتيکي باشخصيت است که شکل مي گيرد. ديالکتيکي که نه فقط در رابطه «ميلر» و ديگران با «موريکان» که در درون تک تک شخصيت ها نيز رخ مي نماياند. «موريکان» رنج مي کشد اما براي پايان دادن به اين رنج کاري نمي کند و کاري هم اگر مي کند در نهايت رنج اش دوچندان مي شود ميلر با «موريکان» مخالف است. با او بحث مفصلي مي کند اما در ادامه در يک لحظه که به خود مي آيد اعتراف مي کند که برخلاف آنچه از بيرون به نظر مي رسد، حتي برخلاف آنچه خود وانمود مي کند زندگي اش تمام عمر دستخوش آشفتگي و عذاب بوده است.
    
    اما در نهايت به دليل همين همساني در رنج و عذاب، «ميلر» نمي تواند براي دوست سرگردانش مامني فراهم کند. ميلر با آغاز جنگ از فرانسه رفته و سال ها از موريکان بي خبر بوده است تا اينکه در امريکا نامه يي از او دريافت مي کند. «موريکان» در اين نامه از «ميلر» کمک مي خواهد. «ميلر» زنش را متقاعد مي کند که «موريکان» را به امريکا بياورند و در خانه جايي به او بدهند. «موريکان» به خانه «ميلر» مي آيد. تا مدتي همه چيز روبه راه است اما کم کم بحران و کلافگي باز به سراغ «موريکان» مي آيد. او، آن گونه که «ميلر» معرفي اش مي کند آدمي است هميشه بيرون از جهان واقعي که نمي تواند تن به قراردادهاي اين جهان بدهد، اما در عين حال نيازهاي کاملاً زميني اش او را شخصيتي پرتناقض و بهانه جو نشان مي دهد که به هيچ چيز راضي نيست: کار به جايي مي کشد که «ميلر» درصدد برمي آيد «موريکان» را هر طور شده دک کند. سرانجام به کمک ديگران او را به پاريس برمي گرداند آنچه «موريکان» را در اين رمان به شخصيتي به يادماندني بدل مي کند نحوه روايت «هنري ميلر» است. او از «موريکان» اسطوره يي فراواقعي يا برعکس آن موجودي مطرود و نفرت انگيز نمي سازد. «موريکان» يک مجموعه است. مجموعه يي چندپاره و ازهم گسيخته و گاه هذياني که در تقابل با «ميلر» ازهم گسيختگي و هذيان هاي ذهني خود «ميلر» را هم آشکار مي کند. «ميلر» به «موريکان» به عنوان تجسم چندين فرهنگ نگاه مي کند. غولي تنها و غمگين در سرزمين انسان ها که مدام تغيير شکل مي دهد: اما آنچه «ميلر» را قادر مي سازد که اين مجموعه را در «موريکان» کشف کند، ذهن خود او است که تکه هاي واقعيت را به گونه يي کنار هم مي چيند که هر يک ذهن را به فرهنگ يا حتي گاه اثري هنري ارجاع مي دهند. «ميلر» نه تنها در وصف شخصيت چندپاره «موريکان» که در وصف واقعيت نيز، ذهن را از خود واقعيت به چيزي بيرون از آن و در عين حال از طريق ذهن، وابسته به آن ارجاع مي دهد. مثلاً در وصف اتاقي که در خانه اش براي «موريکان» در نظر گرفته مي گويد: «فقط همانقدر بود که ميز تحرير و تخت و کمدي در آن بگنجاند. وقتي دو تا چراغ نفتي روشن شد، اتاق رنگ و رونقي گرفت. به نظر ونگوگ دلربا مي آمد.» (ص 34) ارجاعي از اين دست شايد اگر توسط يک نويسنده بي تجربه و ذوق زده از مواجهه با جلوه هاي گوناگون فرهنگ هنر و جهان صورت مي گرفت، بيشتر به خودنمايي و فضل فروشي شباهت مي يافت. اما نام کتاب ها، هنرمندان، نويسندگان و ارجاع به فرهنگ و تاريخ و اسطوره در متن «ميلر» چنان جاافتاده که طبيعي اين متن شده و حتي گاه به هذيان هاي راوي راه يافته است چرا که اين جزيي از مکانيسم ذهني «ميلر» است. مکانيسمي که روايت «ميلر» برساخته آن است. يکي از ارجاع هاي به يادماندني در «شيطان در بهشت» آنجا اتفاق مي افتد که «موريکان» تازه به امريکا آمده و آسمان را نگاه مي کند: «عقابي ديده شد، ويراژي به طرف خانه داد و سپس پر کشيد و رفت.» (ص 35)
    
    هنوز البته بحران آغاز نشده اما حضور عقاب دلالتي است پنهان بر فاجعه يي هنوز نيامده اگر با حضور او اين عبارت انجيل را به ياد بياوريم که مي گويد: «... و عقابي را ديدم و شنيدم که در وسط آسمان مي پرد و به آواز بلند مي گويد: واي واي بر ساکنان زمين...» «شيطان در بهشت» را که مي خوانيم با خود مي گوييم کاش ادبيات داستاني خودمان يک شخصيت نه مثل «دن کيشوت»، نه مثل «کارامازوف ها» و «راسکولنيکف»، نه مثل «امابوواري» و نه مثل «سوان» مارسل پروست و «کورسيال» سلين، بلکه دست کم يک شخصيت به يادماندني مثل «کنراد موريکان» هنري ميلر داشت.
    
    *شيطان در بهشت با ترجمه بهاءالدين خرمشاهي در ايران منتشر شده است.
    
    
    درباره «شيطان در بهشت»* نوشته هنري ميلر: عقابي در وسط آسمان علي شروقي
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1503 به تاريخ 7/7/86، صفحه 11 (كتاب)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 2103 بار
    



آثار ديگري از "علي شروقي"

  مرگ پشتِ در اصلي ايستاده است / درباره «وقايع نگاري مرگي اعلام شده» ماركز از كتاب «سه رمان كوتاه»
علي شروقي، شرق 2/3/97
مشاهده متن    
  نقاشي بر بومِ مرگ / گفت و گو با محمد حامد درباره لارش نورن، به مناسبت انتشار ترجمه هايش از نمايشنامه هاي او
علي شروقي، شرق 26/2/97
مشاهده متن    
  اژدهايي كلمات را درمي كشد / حاشيه اي بر«كتاب مخلوقات يا ماين كامپف» نوشته اميرهوشنگ افتخاري راد
علي شروقي، شرق 17/2/97
مشاهده متن    
  جنونِ نقد / در دفاع از نقد ژورناليستي با نگاهي به كتاب «سينه فيليا و تاريخ»
علي شروقي، شرق 3/2/97
مشاهده متن    
  قصه گوترين نويسنده آمريكاي لاتين / گفت و گو با كاوه ميرعباسي به مناسبت انتشار ترجمه هايش از سه رمان كوتاه گابريل گارسيا ماركز
علي شروقي، شرق 15/1/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه دانش كشاورزي و توليد پايدار
متن مطالب شماره 1 (پياپي 2801)، بهار 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است