آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۱۱
برش های کوتاه
۹

سرقت اعضای بدن مردگان

گروه ترجمه: سه مسوول یک موسسه خاکسپاری در فیلادلفیا به اتهام برداشتن غیرمجاز اعضای بدن بیش از هزار جسد به روش غیربهداشتی و فروش آن به پزشکان دستگیر شدند.

دادستان منطقه فیلادلفیا اعلام کرد این سه نفر مبلغی معادل 8/3 میلیون دلار (معادل 86/1 میلیون پوند) از فروش غیرقانونی اعضای بدن مردگان کسب درآمد کرده اند. معمولا از پنسیلوانیا، نیویورک و نیوجرسی برای کفن و دفن اجساد به این موسسات مراجعه می کردند. این شبکه غیرقانونی تجارت از فوریه سال 2004 تا سپتامبر سال 2005 فعالیت می کرد. متهمان از یک دندانپزشک سابق که به علت تخلف مجوز کارش باطل شده بود به عنوان جراح استفاده می کردند که به همراه یک تیم در یک اتاق معمولی به جدا کردن اعضای بدن مانند استخوان، پوست و تاندون می پرداختند و این اعضا پس از فروش به بدن بیماران پیوند زده می شدند.

هزاران بیمار نیازمند و در انتظار عضو به این ترتیب به سادگی در معرض دریافت عضو از بیمارانی قرار گرفته اند که ممکن است به ایدز، هپاتیت یا بیماری های عفونی مبتلابوده باشند. هنوز مشخص نیست آیا هیچ یک از پذیرندگان اعضا به بیماری مبتلاشده اند یا خیر.در سال 2006 دو تن از متهمان موسسه کفن و دفن خود را تعطیل کردند و مجوز خود را تحویل دادند. پیش از آن دولت مشکوک بود به اینکه آنها از اجساد سوءاستفاده می کنند و اعضای آنها را می فروشند. این افراد به هیچ جرمی اعتراف نکرده اند.

دست کم پنج بیمارستان در ناحیه پنسیلوانیا و 41 بیمارستان دیگر در حاشیه این منطقه با دندانپزشک همکار در این شبکه در ارتباط بوده اند و از او عضو دریافت می کرده اند. اجساد در این موسسه اغلب پیش از آنکه اعضای بدن شان را خارج کنند بی آنکه در سردخانه نگهداری شوند رها می شدند. حتی یکی از این اجساد 113 ساعت بعد از مرگ مورد کالبدشکافی و انتقال عضو قرار گرفت. در حالی که به موجب پروتکل های پزشکی عضو جسد باید طی 15 ساعت پس از مرگ خارج شود که قابلیت انتقال به فرد زنده را داشته باشد. دادگاه تقاضای اشد مجازات در این پرونده کرده است و دولت ملزم شده است برای پرهیز از روی دادن چنین افتضاحاتی موسسات تدفین را بررسی کند.