|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران86/7/23: گفت وگو با عماد توحيدي آهنگساز آلبوم قلندروار: جست وجوي موسيقي تصويري
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6999
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3761 23/7/86 > صفحه 17 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


گفت وگو با عماد توحيدي آهنگساز آلبوم قلندروار: جست وجوي موسيقي تصويري


نويسنده: سحر طاعتي


    
    
    «عماد توحيدي» متولد ۱۳۵۱. فارغ التحصيل رشته كارگرداني از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران و فارغ التحصيل مقطع فوق ليسانس از دانشكده سينما و تئاتر و دانشجوي دكتراي فيلمولوژي است.
    وي كتاب شيوه دف نوازي (نخستين دستور آموزشي علمي دف نوازي) را در سال ۱۳۷۱ منتشر كرده و برنده جايزه كتاب سال در سال ۷۶ و همچنين برنده جايزه كتاب مرجع دانشگاه كلمبياي آمريكا، كتابخانه ملي هندوستان و سازمان جهاني يونسكو و برنده نشان شهروندي كشور آلمان شده است. شركت در بيش از ۲۰ كنسرت در خارج از كشور و انتشار آثاري چون «ني نامه»، «كولي كوبي» و «ذوالجناح» در كارنامه هنري توحيدي به چشم مي خورد. او كه در حال حاضر يكي از مديران صدا و سيماست چندي پيش آلبوم موسيقي قلندروار را به خوانندگي عليرضا افتخاري منتشر كرده است.
    اين اثر علاوه بر اين كه در ايران مخاطبان زيادي را به خود جلب كرد در خارج از كشور نيز درخشيد چرا كه بعد از انتشار غير قانوني آن در سايت هاي اينترنتي و در دسترس قرار گرفتن آن در كشور هاي خارجي، متقاضيان اجراي اين اثر در كشورهاي اروپايي و آسيايي روز به روز بيشتر شد به طوري كه قرار است آذرماه به مناسبت سال مولانا در قونيه، بهمن ماه در جشنواره بزرگ موسيقي آفريقا و سپس در آمريكا و كانادا اجرا شود.
    قلندروار در حال حاضر در صدر جدول فروش آلبوم هاي موسيقي قرار دارد.
    به بهانه انتشار اين اثر با عماد توحيدي آهنگساز، گفت وگو كرده ايم.
    
    * چطور تصميم به اجراي يك اثر كوبه اي و بدون استفاده از سازهاي ملوديك گرفتيد و تجربيات قبلي شما در اين زمينه چقدر به شكل گيري اين اثر كمك كرده است؟
    طرح اوليه اين نوع موسيقي براي من يك نوع ماجراجويي بود. نظام موسيقايي ذهن من در كولي كوبي، ذوالجناح و قلندروار براساس سازهاي كوبه اي شكل گرفت؛ سازهاي به ظاهر با صداي بدوي و به باطن پيچيده و فطري. اين سازها هر كدام وابسته به اصليت هاي جغرافيايي و تاريخي خاص خود هستند ولي مشكلي هم بابت هم نشيني آنها وجود ندارد چرا كه واجد يك ارتباط دروني مؤثر با هم هستند. من فقط آنها را در يك قرارداد جديد ساختاري سر يك ميز نشاندم؛ يادآوري اين كه همه شما خويشاوند تاريخي يكديگريد. موسيقي هر كشوري در روايت ملوديك خود براي كشوري ديگر شايد به تمامي و شايد به نسبت قابل توجهي درك نشود. چون ساختار موسيقي خيلي جاها شبيه زبان است كه وابستگي هاي فرهنگي بسيار دارد ولي موسيقي من با اتكا به سازهاي كوبه اي در تلاش براي ايجاد يك احساس و ارتباط بطني است كه مشتركات يك بستر تاريخي وسيع را مي كاود.
    * يعني تلاش براي گذر از موسيقي محدود و رسيدن به يك بستر وسيع تر؟
    مي شود اين طور گفت. براي هر موسيقي گستره اي وجود دارد. برايان اسكريج در اين مورد از عنوان «پديدار» استفاده مي كند. او پديدار را گستره اي مي نامد كه يك موسيقي خاص در آن به وجود آمده و رواج پيدا كرده و ۳ طرح را معرفي مي كند: پديدار محلي، منطقه اي و فرامنطقه اي. تلاش من گذر از دو نوع اول براي رسيدن به هدف سوم است. سه گانه كولي كوبي، ذوالجناح و قلندروار ۳ ژانر مختلف اند و اهداف جداگانه دارند ولي اشتراكاتشان ارائه يك فرم و محتواي بي سرزمين است.
    * كولي كوبي موسيقي بي كلام در روايت جديد، ذوالجناح اثري با معرفي نوع غريبي از موسيقي ديني و قلندروار به عنوان عملكرد غافلگير كننده زبان در يك موسيقي صرفاً متكي به ريتم؟
    نه به تمامي! آواهاي انساني و خط هاي ملودي خواننده و ارتباطشان با ريتم ها، تارو پود موسيقي من هستند. تلاش من خلق معيارهاي جديد است و پيشنهاد احتمالات جديد براي موسيقي امروز كه در نوع ايراني اش گاهي فروبسته و تغيير ناپذير مي نمايد. ما از قدرت و پشتوانه اين موسيقي بايد براي عملكرد هاي جهاني استفاده كنيم. در روايت من موسيقي قلمرو مشخصي ندارد هرچند غالب آن در قلمرو زبان فارسي است ولي به زعم من الحان كردي، عربي، طبري، آذري، هندي و بيت خواني ها و شروه خواني هاي محلي و ... نيز در همين گستره اند. ريتم ها و الحان ملي و بومي در آثار من شايد نمادهاي بروز احساس هاي گوناگون اقوام سرزمين من هستند. تجمع بسياري از اوزان و نغمات و تلاش براي الوهيت بخشيدن به آنها.
    * استفاده از موسيقي هاي نواحي ايران، آفريقا، آمريكاي جنوبي، حوزه بالكان و شبه قاره هند كه در قلندروار بيشتر رخ مي نمايد براي نيل به همين هدف است؟
    بله. استفاده از نواهاي موسيقايي ديگر نيز در اين آثار باز هم تداعي كننده آن روح مشترك است. تأكيد حسي در شكل بدون وابستگي هاي قومي و سرزمين. ايجاد احساس براي كشف مشتركات. در قلندروار نظر من به حوزه هاي مشترك فرهنگي ايران معنوي و شبه قاره هند جلب شد. موسيقي شبه قاره يكي از عظيم ترين نظام هاي موسيقايي دنياست كه تأثيرات شگرفي از زبان فارسي و موسيقي ايراني در آن قابل رديابي است. دعوت از شريف غزل كه از استادان برجسته موسيقي شبه قاره است با همين هدف انجام گرفت؛ يادآوري پيوندهاي محكم و واحد تاريخي.
    * از كولي كوبي شروع كنيم. كاري مدرن كه منتقدان حضورش را در رپرتوار موسيقي ايران جديد و بي سابقه مي دانند. چرا كولي را انتخاب كرديد؟
    كولي كوبي اثري درباره كوليان و موسيقي آنان نيست. واژه كولي در آن، معناشناختي خاص ذهن من و درك زيبايي شناسانه من از اين واژه است. معناشناختي ويژه اي كه عملكرد موسيقايي خود را دارد. اما در ابتدا با يك انديشه تصويري ساخته شد. تحصيلات من خيلي در پيوند تصوير و موسيقي به من كمك كرد و همچنين وابستگي هاي خانوادگي ام با شعر. نمادي از يك نوع جهان وطني موسيقايي. حتي وقتي در اروپا بودم با نوازنده اي فرانسوي آشنا شدم كه هيجان زده كولي كوبي را حاصل يك بينش جهانشمول مي دانست. او مي گفت كه اين موسيقي را در لحظاتي حتي بهتر از من مي فهمد كه البته بعيد هم نيست!
    * قلندروار چطور؟
    حس گرايي خلسه آلود! تلاش براي تجلي موسيقي خداباور بدون معيار، بدون شكل و بدون حد و مرز. گاهي از خلال آن شادماني، شور و حتي شوخ طبعي شنيده مي شود كه گاهي هم غم و شكوه اي عارفانه. همه چيز در شكل معنوي و فارغ از قيود عقلاني و در خدمت مكاشفه. قلندروار قرائت من از اين عرصه گسترده است.
    * و عليرضا افتخاري؟
    
    
    درخور احترام و شايسته ستايشي عميق. هنرمندي كه فضا را به تمامي دريافت و به شايستگي بر بيان گري معنوي آن افزود. وجود او يك اتفاق ويژه در موسيقي ماست كه استعدادهاي نهفته بسيار دارد. برخورد او با كار توأم با يك هيجان و شور بود. هيجان و شوري از جنس جواني از يك سو و پختگي از سويي ديگر همراه و همدل، پراحساس و شعورمند.
    اجراي او در اين اثر قبل از اين كه زيبا باشد مخاطب را به ذات قلندروار اثر نزديك مي كند. ذاتي كه نسبت غريبي ميان رندي و جنون دارد.
    * او در چه مرحله اي از شكل گيري اثر وارد ماجرا شد؟
    عليرضا افتخاري كار را در مرحله ضبط صداي خواننده شنيد. نوازندگان، گروه همسرا، شريف غزل و بكتاش علوي كه كارشان را انجام داده بودند و به كشورهايشان بازگشته بودند. او در يك فضاي پردازش شده سعي كرد در جاهايي كه خود مجري آن است، تبحر خود را نشان دهد و انصافاً اين كار را به بهترين شكلش انجام داد. او به طور فطري عاشق تجربه فضاهاي تازه است. آواز او را در قطعه مشرق مطلق گوش كنيد. ذهنيت من فرمي ميان شروه خواني و آوازهاي پرسه اي و كوچه باغي بود و او به بهترين شكل اين آواز را اجرا كرد و افزون بر آن تحريرهاي پخته، اداي صحيح شعر و احساس سرشار او بسيار به قدر قطعات افزود. كار با او لذتبخش است.
    * با توجه به فروش چشمگير اين اثر و شكسته شدن ركورد كپي هاي غيرمجاز آن در اينترنت به نظر مي آيد شما در جلب مخاطب خود موفق شديد. چقدر اين اقبال را پيش بيني مي كرديد؟
    من و عليرضا افتخاري ترديدي در جلب مخاطب نداشتيم و البته آزادي عملي كه رضا مهدوي مدير دانا و هنرمند مركز موسيقي حوزه هنري به من داده بود و در كنار سرمايه گذاري قابل توجه با اعتماد و همدلي شرايط كار را به بهترين شكل ساماندهي كرد و من را به اين نتيجه رساند كه مدير يك مجموعه هر قدر فاضل تر باشد ضريب موفقيت مجموعه قطعاً بالاتر خواهد بود. از آنجايي هم كه اعتقاد من برخلاف خيلي ها بر شعورمند بودن مخاطب ايراني است احترام عميق خود را به دور از هرگونه تبعيت از فرمول هاي بازاري تقديم اين شعور كردم و اين مخاطب شنيد و پذيرفت. هرچند كپي هاي غيرمجاز در اينترنت كه مرز آن در مورد اين اثر از يك ميليون گذشته موجب شرمساري فرهنگي غيرقابل دفاع برخي است.
    * برنامه اي براي اجراي اين اثر داريد و اصولاً چرا فقط در كنسرت هاي خارج از كشور شركت مي كنيد؟
    تا به حال براي اين اثر از كشورهاي تركيه به مناسبت سال مولانا و كشور مراكش براي شركت در جشنواره موسيقي آفريقا كه گروه ايران به عنوان ميهمان دعوت شده و همچنين از آمريكا و كانادا پيشنهاد داشتيم كه مشغول رايزني هستيم. اجرا با سازهاي كوبه اي سواي يك سيستم صوتي جدي و صدابرداري حرفه اي احتياج به مطالعه برخي حساسيت هاي فني مانند كوك و حجم صدادهي سازها دارد كه مشغول بررسي آن هستم. براي بازديد از محل اجراها به همراه افتخاري به تركيه و مراكش مي رويم. از سويي يكي از دوستان حرفه اي من در كانادا مسئوليت بررسي شرايط آنجا را به عهده گرفته است. پائيز امسال هم در جشنواره كروكوف لهستان شركت مي كنم كه مختص سازهاي كوبه اي است. در مورد كنسرت هاي داخل كشور هم آرزوي من تحقق شرايط اجراي مطلوب است كه اميدوارم با مذاكراتي كه در حال انجام است اين اتفاق بيفتد.
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3761 به تاريخ 23/7/86، صفحه 17 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 771 بار
    



آثار ديگري از "سحر طاعتي"

  موسيقي در ايران متولي ندارد / گفت و گو با سالار عقيلي
سحر طاعتي، اعتماد 13/12/96
مشاهده متن    
  صداي منتقدين بايد شنيده شود / گفت و گوي «اعتماد» با محمد معتمدي، خواننده اركستر ملي
سحر طاعتي، اعتماد 27/10/96
مشاهده متن    
  مرور خاطرات كودكي در خانه هنرمندان
سحر طاعتي، اعتماد 4/8/96
مشاهده متن    
  جوانگرايي در ايران روند مثبتي ندارد / فردين خلعتبري و رضا مهدوي از جوانگرايي مي گويند
سحر طاعتي، اعتماد 3/8/96
مشاهده متن    
  رهبران اروپايي مهمان اركستر سمفونيك تهران / گفت و گوي اختصاصي جام جم با شهرداد روحاني ، آهنگساز
سحر طاعتي، جام جم 23/7/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
كارنامه ادب پارسي
متن مطالب شماره 4، بهار و تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است