آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۹۷
ایران زمین
۲۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی خبر داد: کاهش سطح آب دریاچه ارومیه

ارومیه خبرنگار «ایران»: با وجود رشد 51 درصدی بارندگی، آب دریاچه ارومیه 18 سانتی متر نسبت به پارسال و 5‎/55 سانتیمتر نسبت به سال 74 پایین آمده است.

کیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، گفت: 30 میلیون متر مکعب از آب های پشت سدهای شهرچایی و حسن لو برای احیای جریان رودخانه و راه آب ها در دریاچه ریخته شده است.

وی با بیان این که 39 درصد از آب دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است، تصریح کرد: به منظور احیای این اکوسیستم در حال رایزنی با آذربایجان شرقی هستیم.

کلانتری کاهش نزولات، راندمان پایین آب در کشاورزی، کنترل روان آب ها و ایجاد سازه های آبی و حفر چاه های غیرمجاز در دشت های اطراف دریاچه را از جمله عوامل دخیل در کاهش آب دریاچه ارومیه برشمرد.

وی با بیان این که ارزش اقتصادی پارک ملی دریاچه کمتر از سایر فعالیت های اقتصادی نیست، اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آب دریاچه ارومیه

1‎/5 متر افزایش یابد.

دریاچه ملی ارومیه به عنوان یکی از 9 حوزه آبریز شناخته شده در کشور با عنوان منطقه حفاظت شده، تالاب بین المللی و پارک ملی در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. این دریاچه زیبا که نقش تعدیل کننده در شرایط اقلیمی منطقه شمال غرب را دارد با 51 هزار و 876 کیلومترمربع وسعت از نظر بزرگی پهناورترین دریاچه شور و بعد از بحرالمیت شورترین دریاچه جهان محسوب می شود.

متوسط عمق دریاچه ارومیه 5 مترمربع و درجه شوری آن متناسب با تراز آب بین 140 تا 290 میلی گرم در لیتر در نوسان است.

این اکوسیستم با ارزش براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکونی) در زمره یکی از ذخیره گاه های زیست کره از طرف یونسکو، معرفی شده و یکی از 22 تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر است. پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی 75 - 74 به بالاترین سطح خود یعنی یک هزار و 278 متر رسید و در حال حاضر سطح تراز آب بشدت تنزل یافته است.