آرشیو سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۹۷
ایران زمین
۲۰

ایجادنخستین موزه شهرداری های کشور در تبریز همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس بلدیه در ایران صورت گرفت

تبریز خبرنگار «ایران»: نخستین موزه شهرداری های کشور در شهر تبریز راه اندازی شد.

نخستین موزه شهرداری کشور در ساختمان عمارت شهرداری و در 800 متر مربع و با هزینه یک میلیارد و 100 میلیون ریال راه اندازی شده است.

شهردار تبریز در آیین راه اندازی این موزه با بیان این که این امر گامی در جهت هویت و تجلیل از مفاخر و گذشتگان است، اظهار داشت: تا یکسال آینده با اختصاص کل عمارت ساختمان شهرداری به این امر بزرگترین موزه شهرداری کشور در تبریز ایجاد می شود.

علیرضا نوین همچنین گفت: در نخستین موزه شهرداری کشور در تبریز که در طبقه زیرزمین عمارت ساعت تبریز (محل فعلی شهرداری) واقع شده اشیاء، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه (شهرداری) تبریز در معرض بازدید شهروندان عزیز قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در این موزه هدایای مقام ها و شخصیت های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری استاد هریسی (خوشنویس)، اسناد اداری و مالی، کاپ های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به «شهر نخستین ها» با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان خوش ذوق تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته است.

براساس این گزارش، بازدید از این نمایشگاه برای عموم علاقه مندان مسائل تاریخی و هنری، رایگان است.

گزارش خبرنگار«ایران»همچنین عمارت شهرداری تبریز در سال 1312 هجری شمسی در زمان شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر تبریز با نظارت مهندسان آلمانی بنا شده است.

این ساختمان دارای یک برج ساعت 4 صفحه ای است که با طنین موزون زنگ هایش هر 15دقیقه یک بار گذشت زمان را به مردم تبریز یادآوری می کند، ارتفاع این برج حدود 30‎/5 و نمای خارجی تالار شهرداری تبریز از سنگ تراشیده است و نقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان های کشور آلمان قبل از جنگ جهانی دوم که با طرح یک عقاب در حال پرواز ساخته شد، مطابقت دارد، این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع است، در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این عمارت متمرکز است.