آرشیو چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۵۷
ادبیات
۱۱

در مورد آنتونیو گامونه دا: لوح سنگی

سعید آذین

آنتونیو گامونه دا در سی ام مه 1931 میلادی در شهر اوبیه دو به دنیا آمده است. سه ساله بوده که پدرش را از دست می دهد و همراه مادرش به شهر لئون می روند و در محله یی فقیرنشین کنار راه آهن زندگی را آغاز می کند.

در شعرهای او مرگ و زندگی، جنگ، فقر و درد و در نهایت عشق و ناکامی کاملا حس می شود. از آثار پرفروش او می توان از زمین دلبان 1953، قیام ساکن 1959، آزاده(1) 1960و آزاده(2) 1966 نام برد. این کتاب به علت سانسور تا سال 1982 منتشر نشده بود و کتاب آزاده و صبر نگاه 1970 که در سال 1979 به نام دیگری Leon de la Mirada منتشر شد نام ببرم.

گامونه دا هفت، هشت سال سکوت شاعرانه کرد و بعد از انتشار چند کتاب جایزه ملی شعر را با کتاب لوحه سنگی در سال 1987 به دست آورد. سال 1992 کتابی به نامLibro del Frio کتاب سرد را منتشر کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و او به عنوان شاعر مطرح زبان کاستیانو یا همان اسپانیولی مطرح شد. دانشگاه شهر Leon به او دکترای افتخاری داد و از طرفی کتاب «توصیف دروغ» او بسیار پرفروش شد.

پدر او شاعر معروف و نوگرا بود و خود او نیز ادامه دهنده مدرنیسم خوان رامون خیمه نس است. او دسامبر 2006 جایزه بزرگ 90 هزار یورویی سروانتس را گرفت. بنیاد میگل د سروانتس نویسنده مشهور «دون کیشوت» که یکی از معتبرترین مراکز ادبی و هنری اسپانیاست، هر سال به یکی از بهترین نویسندگان و شاعران برگزیده آکادمی زبان اسپانیولی و آکادمی های کشورهای امریکای لاتین جایزه می دهد.

UN ANGEL GOTICO

نامرئی، واضح

خصمانه در کلیسا

فرشته یی می زید

فرشته چشمی ندارد

فرشته خونی ندارد

او نمی زید در مرگ

او در زیبایی زنده است.

LIBERTAD EN LA CAMA

هر روز از رختخوابم بیرون می آیم

به همسرم می گویم خداحافظ

لباسم را می پوشم

سلب می کنم از خودم

آزادی را

شب که فرا می رسد

به رختخواب می روم

و گاه خواب می بینم

می برند مرا با دست های بسته

از خواب می پرم و احساس

تاریکی را دارم...