آرشیو یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۲۳
هنر
۱۳

جشنواره تئاتر عروسکی آغاز شد

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان با حمایت دانشگاه هنر روز جمعه 16 آذر آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره با حضور جمعی از استادان، مسوولان دانشگاه هنر، هنرمندان و اصحاب رسانه در تالار فارابی دانشگاه هنر برگزار شد.در ابتدای مراسم رضا قاسمی، دبیر جشنواره دهم گزارشی از کار خود ارایه داد و پس از وی ماهدخت حاج قاسمی، دبیر مجمع کانون های تئاتر دانشجویی سراسر کشور روی صحنه حاضر شد.

وی با اشاره به تقارن افتتاحیه جشنواره با روز دانشجو، این تقارن را نشان از جشنواره ای برآمده از دانشجویان دانست و گفت: «این حرکت می تواند تولدی دیگر برای این جشنواره محسوب شود که تلاش دانشجویان مانع از فراموشی آن شده است. برگزاری 10 جشنواره تئاتر عروسکی نشان از انگیزه دانشجویان برای خلق و روح بخشی به عروسک ها دارد. مجمع کانون های تئاتر دانشجویی از دانشگاه هنر و وزارت علوم برای تثبیت دبیرخانه جشنواره تقدیر می کند.»

افشین جعفری خواه، معاونت امور دانشجویی دانشگاه هنر که در مراسم حضور داشت، با اشاره به اینکه اولین دوره جشنواره در سال 76 برگزار شد از برگزاری دهمین دوره آن ابراز خوشحالی کرد:«از جشنواره انتظار می رود، دغدغه بیش تری به سایر نقاط ایران داشته و از یاد نبرد بین المللی بودن این نیست که مهمان خارجی داشته باشد بلکه باید به امور روز در سطح بین الملل توجه داشته باشد.»

قادر دلاورنژاد، مسوول جشنواره های دانشجویی و کارشناس وزارت علوم با بیان این که در هنر امروز عروسک ها سخنگوی رویاها و آرزوهای ما هستند، اظهار امیدواری کرد، این عروسک ها دنیای هر چند کوچک ما را پر از مهربانی و صلح کنند.

یوسف صدیق، مدرس دانشگاه نیز که از سخنرانان این مراسم بود برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی را حاصل همت بچه های تئاتر عروسکی و حمایت بعضی از استادان آن ها دانست: «اکنون به گونه ای صحبت می شود که گویی جشنواره کودکی بیمار است که به ما رسیده در صورتی که جشنواره روی پای خود ایستاده و درست نیست که زحمات کسانی که در گذشته بوده اند را نادیده گرفت. این جشنواره چه باشد یا نباشد، بچه های تئاتر عروسکی کار خود را می کنند و در سیر تعالی نمایش عروسکی آن ها حرف اول را می زنند.»

اجرای نمایش «پینوکیو» و اجرای نمایش «مستر پانچ» از دیگر برنامه های اجرا شده در مراسم بود.

دهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان تا 24 آذر ادامه دارد.