|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد ملي86/9/21: درباره رمان <حلقه كنفي>، نوشته وحيد پاك طينت؛ قبيله يعني يك نفر
magiran.com  > روزنامه اعتماد ملي >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 996
دوشنبه بيست و ششم مردادماه


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID5061
magiran.com > روزنامه اعتماد ملي > شماره 533 21/9/86 > صفحه 8 (ادبيات / جوايز ادبي) > متن
 
      


درباره رمان <حلقه كنفي>، نوشته وحيد پاك طينت؛ قبيله يعني يك نفر


نويسنده: اسدا... امرايي

فصل، فصل جوايز ادبي است و عرصه هم تنگ. آثار خوب هم تنك. انتخاب هاي داوران جشنواره هاي مختلف، بنياد ها و... را كه مي بينيم تقريبا همه يكسان هستند. شايد اين امر باعث شود كه خيلي از آثار ديده نشوند. شايد يكي از بهترين روش ها اين باشد كه اگر كتابي در يك جشنواره يا جايزه بالامي آيد خود به خود از حلقه بررسي جشنواره هاي ديگر خارج شود.
    
    رمان <حلقي كنفي> هم از جمله آثاري است كه خوب ديده شده. داستان مرد پولداري است كه جاي شاهزاده ها و قهرمان هاي پيكارسك را گرفته؛ قهرماني كه البته برخلاف اشراف كه كار را دون شان خود مي دانند كار هم دارد اما به درآمد كارش چندان وابسته نيست. كار براي او بيشتر يك جور سرگرمي است، شايد هم وسيله اي براي غلبه تنهايي و بر آوردن ساير نيازهايش. راوي مردي است كه بوتيك دارد و لباس زنانه مي فروشد؛ شايد به استعاره. باقي شخصيت هاي رمان مشتري هاي بوتيك هستند كه گاهي وقت ها فقط مشتري نيستند. تعدادي مانكن بي سر هم در رمان حضور دارند كه راوي خاطره مشتري هاي خاص خود را در آنها تجسم مي كند و جان مي بخشد. مثل عروسك سبز پوش داستان هدايت.حوادث اين رمان را راوي اول شخص روايت مي كند؛ روايتي كه با روايت هاي رايج از آوارگي و تنهايي تفاوت دارد.صاحب بوتيك با بهره گيري از موقعيت شغلي اش و شرايط جامعه و شخصيت آدم هايي كه آنها را هر روز مي بيند يا تلاش مي كند ببيند، به زنان زيادي نزديك مي شود. زني به نام سيمين كه راوي را ترك كرده داغي بر دلش گذاشته كه نمي تواند فراموش كند. هرچه داستان ادامه مي يابد درمي يابيم كه هر كدام از آدم هاي داستان براي راوي در نهايت يك مانكن بيجان و بي سر هستند كه در خيالش براي آنها سر مي گذارد. پاك طينت به روايت ماجراهاي طبقه بالاتر از متوسط تهران مي پردازد و از كساني مي گويد كه از رفاه مادي برخوردارند و وقت زيادي از زندگي شان را صرف لذت بردن از زندگي مي كنند و نحوه زيستن شان تفاوت فاحشي با طبقات پايين تر جامعه دارد كه دغدغه هاشان غم نان است اگر بگذارد و تفريحاتشان نهايت وقت كشي. ياد خط كشي سياه و سفيد رئاليسم سوسياليستي و كپي برداري هاي ناشيانه اش نيفتيد كه با يك خط كش هر كه منصوب به فقر است دل بزرگ تصوير مي كند و همه بورژواها و مرفهين آن طرف خط هزار جور گرفتاري دارند و از زندگي شان لذت نمي برند. پاك طينت شايد خواسته باشد به اين نوع ادبي يعني ادبيات با تقسيم بندي طبقاتي نگاهي تازه داشته باشد؛ گونه اي كه به لطف دستمالي هاي فراوان از چشم افتاده و ديگر خواهاني ندارد.حتي عده اي به عنوان فحش مودبانه از آن استفاده مي كنند. <حلقه كنفي> روايت فضاهاي شهري بي پدر ومادري است كه ناگهان سبز شده، بي آنكه الزامات شهري و پيش زمينه اش وجود داشته باشد. آدم هاي سرگردان ميان سنت و مثلاتجدد يا مدرن نمايي به سبك تماشاگرنمايي و خيلي نمايي هاي ديگر، خانواده هاي به هم ريخته و تنهايي، فردگرايي، در قالب داستان شكل گرفته اند. آنچه كار پاك طينت را در ميان كارهايي از اين دست متمايز مي كند، هدايت ذهن خواننده است به سوي درك واقعيت عريان و زشت آدم ها. <حلقه كنفي> برخلاف ظاهرش به شدت تحت تاثير ادبيات معاصر آمريكاست؛ به خصوص ادبيات دهه هاي پاياني قرن بيستم. مطلق گرايي راوي آزار دهنده است. فقط شخصيت اصلي اهميت دارد و هر چه در خدمت اوست. اهميت همه زماني آشكار مي شود كه در كنار شخصيت اصلي قرار مي گيرند. در <حلقه كنفي> قبيله فقط يك نفر است. صاحب بوتيك از موقعيت به اصطلاح طلايي خود بهره مي برد. قهرمان نيست، مثل همه شخصيت هاي داستان هاي امروزي از ضعف خود در برابر سرنوشت آگاه است و مي داند كه قوي ترين مرد دنيا نيست. خيلي كه هنر كند زورش به چهار زن مفلوك تر از خودش مي رسد، گيرم كه چندتاشان هم داغي به دلش بگذارند. داستان، همين ها را به ما مي گويد و جز اينها چيز ديگري از راوي نمي دانيم. شايد بشود يك نمونه در ادبيات داستاني فارسي پيدا كنيم كه اين داستان را با سير داستاني و جانبخشي هاي ابتدايي اش مقايسه كنيم؛ <عروسك پشت پرده> اثر صادق هدايت؛ با اين تفاوت كه مهرداد در داستان هدايت نماد سادگي و بي تجربگي و گيج و گول بودن جوان ناآشنا با ساز و كار زندگي در محيط شهري است و بوتيك دار <حلقه كنفي> درست نقطه مقابل اوست، اما بيچارگي اش در همان حد مي ماند. <حلقه كنفي> داستاني است كه به خواندنش مي ارزد.
    


 روزنامه اعتماد ملي، شماره 533 به تاريخ 21/9/86، صفحه 8 (ادبيات / جوايز ادبي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 738 بار
    



آثار ديگري از "اسدا... امرايي"

  ما با صداي باران از كوچه مي گريزيم؛ مرثيه اي براي خودم
اسدا... امرايي، اعتماد ملي 15/11/86
مشاهده متن    
  درباره رمان <باغ تلو> نوشته مجيد قيصري؛ باغي براي دو نفر
اسدا... امرايي، اعتماد ملي 24/8/86
مشاهده متن    
  به خانه مباركي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
اسدا... امرايي، اعتماد ملي 16/2/86
مشاهده متن    
  باز هم نمايشگاه بازهم...
اسدا... امرايي، اعتماد ملي 18/1/86
مشاهده متن    [PDF]    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه چدن و فولاد
متن مطالب شماره 48، آبان و آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است