آرشیو پنجشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۶، شماره ۶۳۳۴
سیاست
۳

تبلیغات انتخاباتی

پژمان کریمی

هر روز که به ماه اسفند نزدیک می شویم کشورمان بیش از پیش حال وهوای انتخاباتی می یابد. در این میان هستند آنانی که زودتر از دیگران دست به کار انجام تبلیغات انتخاباتی به نفع خود شده اند. تبلیغات انتخاباتی ضرورت اجتناب ناپذیر رویداد دموکراتیک انتخابات است. نامزدان می کوشند در قالب برنامه های ارتباطی و تبلیغاتی نام، چهره و برنامه های خود را عرضه کنند. بدین ترتیب این امکان فراهم می شود که مخاطبان (دریافت کنندگان پیام) یا شهروندان باآسودگی و دقت، برنامه های نامزدان را رصدکرده واندیشه ای را انتخاب کنند که همپوشان باآرمان، دیدگاه و ایده آل شان قرار دارد.بدین رویه است که انتخابی آ گاهانه رقم می خورد.

باید اذعان داشت؛ تبلیغات یک حق است؛ هم برای آنانی که نامزد انتخابات و هم برای آنانی که قصد دارند سرنوشت خود و کشورخود را با روش مشارکت سیاسی و دادن رای تعیین کنند. نامزد انتخاباتی با تابلوی انتخاباتی مقدمه مشارکت سیاسی خود را فراهم آورده است وبستر تبلیغاتی میدان انتخاب آگاهانه مخاطبان وشهروندان را آماده می سازد. اما این حق زمانی کامل ادا می شود که بایسته های تبلیغاتی به درستی به پا شود. واقع بینی و علمی بودن برنامه های انتخاباتی، راستی و دوری از فریب کاری و تحمیق اذهان،پرهیز از تخریب رقیب و سیاه نمایی جامعه و زیرسوال بردن دستاوردهای مثبت نظام سیاسی، فاصله نگرفتن از ارزش های دینی وعرفی جامعه و فعالیت در چارچوب های قانونی(همچون آنچه مربوط به زمان و نوع تبلیغات است)، یکسانی فرصت وامکان برای جمله نامزدان و در نهایت روشن بودن منابع مالی تبلیغات همه از بایستگی های تبلیغات برشمرده می شوند.

باتاکید بر این بایستگی ها- که ازعهده کارگزاران واهالی رسانه برمی آید - گامی بزرگ در مسیر رویداد تبلیغاتی درست وانتخاب آگاهانه برداشته شود.