|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد86/10/15: واکنش منتقدان به فيلم «وعده هاي شرقي» /ارتباط روسي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1582 15/10/86 > صفحه 10 (سينما ) > متن
 
      


واکنش منتقدان به فيلم «وعده هاي شرقي» /ارتباط روسي


مترجم: صوفيا نصراللهي

فيلم «وعده هاي شرقي» آخرين ساخته «ديويد کراننبرگ» از طرف اکثر منتقدان با استقبال گرمي مواجه شد. سايت اينترنتي راتن توميتو گزارش داد که از بين 170 نقد جمع آوري شده، 88 درصد منتقدان يادداشت هاي مثبتي بر فيلم نوشتند. در سايت اينترنتيMetacritic از بين 35 نقد دريافت شده، فيلم ميانگين امتياز 82 از 100 را به دست آورد. «تاد مک کارتي» از ورايتي، «ديويد اليوت» از سان ديه گويونيون تريبون و «توني مدلي» به پيچيدگي هاي روايي و گره هاي پرتعليق فيلمنامه اشاره کرده اند. فيلم در بين ليست بهترين فيلم هاي سال2007 مجله رولينگ استون از طرف پيتر تراورس رتبه چهارم را به دست آورد. دوريس تومارکين (ژورنال اينترنشنال) هم بخشي از موفقيت فيلم را به خاطر موسيقي فوق العاده «هاروارد شور» مي داند.
    
    راجر ايبرت (شيکاگو سان تايمز)
    
    وعده هاي شرقي يک تريلر جنايي معمولي نيست، همان طور که کراننبرگ يک کارگردان معمولي نيست. او فيلم به فيلم پيشرفت کرد تا جايي که امروز در جايگاه بهترين کارگردانان ايستاده است. همکاري مجدد او با «ويگو ورتنسن» بسيار هوشمندانه است. کسي که چنان در نقشش فرو رفته که احتمالاً در نگاه اول به راحتي شناخته نخواهد شد. انتخاب مورتنسن کاملاً بجا و عالي بوده است. آنچه کارگردان و نويسنده در اينجا انجام دادند، گره گشايي از يک نقشه و طرح نبوده بلکه آنها پوسته يک دنياي پنهاني را کنار زده اند. ايبرت صحنه يي از فيلم را با صحنه هاي تعقيب و گريز «ارتباط فرانسوي» مقايسه کرده و معتقد است در سال هاي آينده، به اين صحنه به عنوان يک الگو ارجاع داده خواهد شد.
    
    جيم هوبرمن (ويلج دويس)
    
    قبلاً هم اين را گفته ام و اميدوارم در آينده باز هم بگويم که ديويد کراننبرگ، اصيل ترين، کارگردان امريکاي شمالي نسل خودش است که آثارش به شدت تحريک آميز هستند و خود او نيز اين روند را با اقتدار طي کرده است. نه اسکورسيزي، نه اسپيلبرگ و نه حتي ديويد لينچ چنين روندي از موفقيت هاي پشت سر هم را نداشته اند. فيلم با دقت و هوش و تفکر قابل توجهي کارگرداني شده است و نسبت به آنچه در درام هاي جنايي خانوادگي سابقش مانند «عنکبوت» و «تاريخچه خشونت» ديده بوديم، پيشرفت مداومي داشته است. فيلم ايده فيلم ترسناک روسي «نگهبان شب» را به گونه يي بومي کرده و به جامعه امريکا آورده است. «مولر استال» کمي سرسري بازي کرده است اما «ونسان کسل» انگار به درون نقشش پرتاب شده است و مورتنسن در نقش نيکلاي حتي از تاريخچه خشونت هم هيجان انگيزتر است. فيلم داراي لايه هاي پنهان فراواني است که هنرمندانه پرداخته شده اند.
    
    کارينا چوکانو (لس آنجلس تايمز)
    
    واقع بينانه و ماهرانه است. وعده هاي شرقي، روايتي کاملاً تاثير گذار دارد اما به رغم گرايشش به خشونت و تمايلش به اينکه با بدن انسان مانند لاشه پرنده رفتار کند، با اين حال آن وحشت دروني و التهاب را در تماشاگر توليد نمي کند. فيلم از برخي جهات يک B-movie و دنباله يي بر «تاريخچه خشونت» به حساب مي آيد و شباهت هايي با «پدر خوانده» دارد. فيلم کمتر از آثار قبلي کراننبرگ، برخوردهاي فيزيکي دارد و اينکه به نوعي تکرار عظيم ترين ترس هاي بشري دهه 50 است و اين طور به نظر مي رسد که تکنوفوبيا (ترس از تکنولوژي) و ترس از خود ناشناخته، جايش را به ترس از غريبه ها (xenophobia) و ترس از اجتماع ناشناخته داده است.
    
    کريس وگنار (دالاس مورنينگ نيوز)
    
    اجراي نبوغ آميز فيلم به بازي احترام برانگيز آرمين مولر استال بر مي گردد: کسي که نقش رئيس خانواده را با چشماني درخشان، چهره يي پرقدرت و ظاهري دوستانه و عصبي ايفا مي کند، درست مثل يک پير جهانديده فريبنده. وگنار مي نويسد: جايي که برخي ممکن است ردپاي ملودرام را ببينند، آقاي کراننبرگ کشمکش بي وقفه بين خير و شر و درست و غلط را به تصوير مي کشد. اما در عين حال مي خواهد اطمينان پيدا کند که به طور نسبي فضاي خاکستري و رمزآميزي را به وجود بياورد و در اين جا بازي «مورتنسن» در نقش نيکلاي به اين فضا عينيت و تشخص بخشيده. نيکلاي شبيه «مرد مصور» «ري برادبري» است فقط خطرناک تر است. فيلم به گونه هراسناکي معمايي است. وعده هاي شرقي، پيرنگ هاي خشم و هويت هاي مبهم را با «تاريخچه خشونت» ترکيب مي کند. هر دو فيلم را مي توان به گونه يي دنباله يکديگر به حساب آورد. هر دو به شيوه کنايه آميزي، با شکستن ساختار و انتظارات معمول اين ژانر، تماشاگر را غافلگير مي کنند. وعده هاي شرقي کمي زياده از حد مکانيکي است اما اين نوع مکانيسم و ساختار مي تواند يک قاطعيت قابل تحسين و حسي از هدف نهايي فيلم را هم توليد کند.
    
    تاد مک کارتي (ورايتي)
    
    فيلم داستاني هيجان انگيز و خشن دارد و بدون ترديد در فهرست بهترين فيلم هاي کراننبرگ جاي مي گيرد و طرفدارانش قطعاً تحسينش مي کنند و ممکن است ديگر خودش هم فيلمي اينقدر يکدست و کنترل شده نسازد. بازي مورتنسن هاليوود جادويي دوران گذشته را به يادمان مي آورد. کسل بهترين بازي اش را ارائه داده و مولر استال مسحور کننده و اسکوليموفسکي بهترين انتخاب براي اين نقش است. پيچيدگي ها و لايه هايي که «استيو نايت» از يک شروع ساده بيرون کشيده، ديدن فيلم را هيجان انگيز مي کند. پايان فيلم فوق العاده است.
    
    بروس وست بروک (هيوستن کرونيکل)
    
    داستان فيلم مصنوعي است و بيشتر از هر چيز درباره خشونت، زشتي ها و مرگ است. براي کراننبرگ، چنين احساسات گرايي سطح پاييني يک تجارت است که تا اين جاي کارش او را به يک ورشکستگي هنري سوق داده است. کراننبرگ بيشتر شبيه يک جراح است تا کارگردان. او اشتياق سياهي نه فقط به خشونت بلکه به کشتارهاي دردناکي دارد که تهديدي براي صلح و دوستي است. در کل وعده هاي شرقي، فيلم نااميدکننده يي است.
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1582 به تاريخ 15/10/86، صفحه 10 (سينما )

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 509 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني
متن مطالب شماره 18، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است