|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد86/11/4: نقد و نظري بر سريال «پريدخت» /هاله يي از شتاب زدگي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1598 4/11/86 > صفحه 9 (تلويزيون) > متن
 
      


نقد و نظري بر سريال «پريدخت» /هاله يي از شتاب زدگي


نويسنده: زهره محمدبيگي

محرم امسال فرصت بسيار مناسبي براي گروه سريال سازي مناسبتي صداوسيما فراهم بود كه بايد گفت زهي تاسف از قدر و قيمت برخي فرصت ها كه در اختيار قرار مي گيرد ولي آسان خرج مي شود. دو علت براي آوردن قيد «بسيار» براي واژه مناسب در جمله بالاوجود دارد: اولاً امسال بين دهه اول محرم و ايام دهه فجر تداخلي نبود فلذا برنامه سازان مي توانستند به راحتي فقط بر موضوع قيام كربلاو مفاهيم و مضامين عاليه نهضت امام حسين (ع) تمركز كنند.
    
    ثانياً رسانه ملي امسال با اتخاذ يك رويكرد صحيح مصمم شد كه تعداد سريال هاي مناسبتي ماه محرم را لااقل در دهه اول به يك يا دو برنامه كاهش دهد و اين كمكي بود به اينكه فرصت بيشتري براي مشاركت گسترده مردم در مساجد، هيات ها و تكايا فراهم شود و برنامه هاي متعدد تلويزيون مانع حضور در مراسم عزاداري امام حسين (ع) نباشد.
    
    بنابراين به دلايل فوق بايد مجدداً گفت دريغ از وقت و فرصت خوبي كه از دست رفت.
    
    در يادداشتي كه به قلم آقاي سيفي آزاد مدير گروه فيلم و سريال شبكه دو و ناظر كيفي سريال پريدخت نگاشته شده و در روزنامه اعتماد روز دوشنبه
    
    1/11/86 به چاپ رسيد بر اشتياق مديران، تهيه كنندگان، نويسندگان، كارگردانان و... براي فعاليت در توليد مجموعه هاي مناسبتي تاكيد و سپس به مشقت بار بودن توليد اين دست كارها و استمداد از حالات و روحيات معنوي براي فائق آمدن بر مشكلات موجود سخن گفته شده بود. ضمن احترام به اين اظهارنظر بايد گفت كه ايشان اشاره نكردند كه اين همه شور و حرارت و پايمردي براي ساخت سريال هاي مناسبتي چه خروجي و نتيجه يي دارد؟ آيا تحليل نظرسنجي ها بر رضايت مخاطبان دلالت مي كند؟ شايد سازندگان چنين برنامه هايي به نظرسنجي در مورد كارشان چندان اعتقادي ندارند كه كمتر تحول و نوآوري در اين زمينه به چشم مي خورد. البته در مورد صحت اين جمله آخر شك دارم چرا كه بعيد است توليدكننده نخواهد از نظرات مصرف كنندگان مطلع باشد يا پس از اطلاع، به آن نظرات اهميتي ندهد.
    
    آقاي سيفي آزاد نوشته اند كه «ان شاءالله بينندگان عزادار حسيني از مسير قصه پريدخت تكرار پيروزي حق را ببينند و لذت ببرند و به گونه يي ديگر در چگونگي رخ دادن واقعه عظيم تاسوعا و عاشوراي حسيني تعمق كنند». واقعيت اين است كه متاسفانه بينندگان در سريال پريدخت تكرار ديالوگ ها، شخصيت هاي كليشه يي و قصه پردازي سطحي را بيشتر مي بينند تا تكرار پيروزي حق، و مخاطب دست از همه جا كوتاه از خلال چنين مجموعه هايي كه هاله يي از شتابزدگي آن را احاطه كرده است چگونه مي تواند «به گونه يي ديگر»، ببيند و تفكر و تعمق كند.
    
    دلخوري، ناراحتي و تعجب بينندگان هنگامي بيشتر مي شود كه مي بينند بيشتر عوامل توليد سريال از نويسنده، مشاور طرح و كارگردان گرفته تا بازيگران آن، جملگي كارهاي برجسته و موثري را در كارنامه قبلي خود داشته اند.
    
    يك داستان تك خطي، عاميانه و فاقد پرداخت جدي براي فضاي زماني كه نويسنده قصد ترسيم آن را داشته، قصه سريال را تشكيل مي دهد كه اگر مدل چادر پريدخت (ليلاحاتمي) و كراوات نادر (علي مصفا) و اتومبيل قديمي را از آن حذف كنيم انگار كه داستان در همين روزها مي گذرد و اصلاً تعلقي به حال و هواي سال هاي وقوع قصه (1334-1314) ندارد. به قول يك منتقد محترم ما از بازسازي تاريخ 70-60 سال گذشته مان هم عاجزيم و قدرت ايجاد فضاهاي تاريخي را در سريال هاي تلويزيوني نداريم.
    
    از داستان مي گذريم و به شخصيت ها مي رسيم. در اين ميان شخصيت پردازي نادر (علي مصفا) اگرچه بدون ايراد نيست اما به واقع نقطه قوت سريال به شمار مي رود. دوگانگي و دو چهره بودن شخصيت نادر هرچند براي مخاطب معلوم است و بيننده به دودوزه بازي او واقف، اما در طول داستان حس منفور بودن را منتقل نمي كند و اين دقيقاً يعني همان حس شكاكيت افراد هنگامي كه با اشخاص آرام و موجه ولي دوچهره روبه رو مي شوند. البته بازي خوب علي مصفا در انتقال اين حس بسيار موثر بوده است.
    
    اما پريدخت كه ظاهراً با توجه به نام سريال قرار است قهرمان داستان باشد از كمترين نشانه هاي يك شخصيت جذاب و پركشش كه بتواند نقش محوري سريال را ايفا كند برخوردار است. پررنگ كردن وجه سكوت و كم حرفي هم كمكي به اسرارآميز كردن شخصيت او نمي كند چرا كه با توجه به داستان، كم حرفي پريدخت بيشتر مديون بي كسي و هم صحبت نداشتن است تا عميق بودن شخصيت اش. جا دارد كه در اينجا اين پرسش مطرح شود كه چرا بعضي از نويسندگان و فيلمسازان وقتي مي خواهند شخصيت متفاوت يا متفكري از يك زن ارائه كنند تاكيد بر صفت سكوت مي كنند، در حالي كه كم حرفي و سكوت مي تواند نتيجه بي اطلاعي و كم اطلاعي هم باشد.
    
    حرف تازه يي در شخصيت پريدخت وجود ندارد و آنچه هست هم رغبتي در بيننده ايجاد نمي كند. پريدخت مثل بسياري از زنان اين ديار، مع الاسف بر موج حوادث سوار مي شود و وادادگي او تصور انجام هر نوع كوششي براي تغيير - حتي در خودش و نه جريانات محيط اطراف - را از او سلب مي كند.
    
    درباره شخصيت پهلوان (داريوش ارجمند) بايد گفت كليشه به قدري گوياست كه ما را از نقادي بي نياز مي كند. فقط نكته يي قابل تامل است كه شايد درج آن خالي از منفعت نباشد و آن اينكه چه خوب است نويسندگان خالق چنين شخصيت هايي، به ترويج آيين جوانمردي و مسلك پهلواني در قالب شخصيت هاي قابل قبول يا نيمه مثبت داستان بپردازند و از اصرار كردن بر خلق يك نفر به عنوان پهلوان، لوطي و جوانمرد با چنان مرام و منش و اوصافي حتي المقدور پرهيز كنند. به نظر مي رسد تكرار طوطي وار و تقليدي اين شخصيت ها آرام آرام زمينه ساز لوث آن شده و به تدريج تاثيرگذاري خود را از دست داده است.
    
    به طور كلي مي توان ادعا كرد كه از پتانسيل موجود براي ساخت مجموعه پريدخت بهره برداري كيفي و قابل تاملي نشده است در حالي كه عذر موجهي براي اين حجم از سطحي نگري و به نمايش درآوردن مكررات وجود ندارد.
    
    در پايان حيف است كه از طراح تيتراژ پاياني مجموعه به خاطر خوشفكري و سليقه اش تقدير نكرد. چهره پريدخت در ابتدا خندان است و كم كم كه تصوير چهره نزديك تر مي شود لبخندي كه اول روي صورت نقش بسته بود محو شده و به جاي آن اشك جاري بر گونه و چهره يي بدون لبخند جلوه گري مي كند. شايد يك برداشت اين باشد كه نگاه از بيرون به زندگي آدم ها و قضاوت درباره آن با نگاهي كه از درون باشد بسيار متفاوت است و اختلاف اين دو نگاه، قضاوت ها را دگرگون مي كند.
    
    
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1598 به تاريخ 4/11/86، صفحه 9 (تلويزيون)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 748 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه خانه خوبان
متن مطالب شماره 119، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است