|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد86/11/9: نگاهي به سريال روزگار قريب به كارگرداني كيانوش عياري /غريب و دست نيافتني
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1602 9/11/86 > صفحه 10 (تلويزيون) > متن
 
      


نگاهي به سريال روزگار قريب به كارگرداني كيانوش عياري /غريب و دست نيافتني


نويسنده: مهدي علينقي پور

1- ساخت فيلم هاي زندگينامه يي كه به اختصار «Biopic» ناميده مي شود از ديرباز(دهه هاي 30 و 40 قرن بيستم) مورد توجه بوده است و با گسترش تلويزيون اين ژانر به تلويزيون هم راه پيدا كرد. در تلويزيون ايران هم مي توان نمونه هاي موفق و ناموفق بسياري را مثال آورد كه با هدف ساخت زندگينامه افراد مهم و مشهور علمي، فرهنگي يا سياسي و نظامي ساخته شده اند. هم اكنون نيز همزمان با پخش روزگار قريب يكي ديگر از توليدات سيمافيلم كه در همين ژانر تهيه شده است در حال پخش است. سريال شهريار ساخته كمال تبريزي هم زندگي سيدمحمدحسين شهريار شاعر آذري زبان را دستمايه ساخت خود قرار داده است. شيوه روايت زندگي افراد در كارهاي مختلف متفاوت است. اينكه عيناً زندگي فرد بازسازي شود يا در آن دخل و تصرف مي شود، برهه يي از زندگي وي پررنگ شود يا از تولد تا مرگش به تصوير درآيد، زندگي وي بهانه يي باشد براي پرداختن به حوادث و رويدادهاي دوران او و... شيوه هايي هستند كه هر نويسنده و كارگرداني بنا به تشخيص خود و نيازهاي رسانه يي آن را انتخاب مي كند. در روزگار قريب عياري از همان ابتدا تكليف بيننده را روشن مي كند. او عنوان مي كند كه رويدادهاي اين مجموعه، بر مبناي واقعيت صرف تاريخي نيستند بلكه تلاشي است در جهت معرفي و بازشناسي دكتر محمد قريب. اين نكته را هم بايد يادآور شد كه شيوه پرداختن به زندگي افراد در سينما و تلويزيون تفاوت هاي زيادي دارد. مهم ترين دليل آن هم تفاوت زمان بين يك فيلم سينمايي و يك سريال چندين و چندقسمتي است. در اينجا ديگر درام و تعريف آن متفاوت از سينما بوده و چيزهايي ديگر براي فيلمنامه نويس و كارگردان اصل قرار مي گيرد. اين نكته از سوي عياري به خوبي درك شده است، به همين دليل شايد در يك قسمت از روزگار قريب، اثري از حوادث و اوج و فرودهاي آنچناني مشابه فيلم هاي سينمايي نباشد. اما يك چيز در سراسر قسمت ها وجود دارد كه بيننده را با خود همراه مي كند و آن هم سير زندگي شخصيت اصلي است و اينكه آن كودك باهوش و بازيگوش چه مراحلي را گذرانده تا به اين شخصيت مهم علمي رسيده است. راز فيلمنامه يي كه عياري نوشته در همين نكته است. با وجود اينكه حوادث و رويدادهاي مجموعه در حاشيه زندگي محمد قريب اتفاق مي افتد و او عموماً ناظر آنهاست تا اينكه نقش عمده يي در آنها داشته باشد اما همواره محور مجموعه باقي مي ماند و بينندگان از زاويه نگاه اوست كه به حوادث مي نگرند. نوع بشر عاشق قصه گويي و قصه شنيدن است و اينجا ما شنونده قصه هاي شيرين دوران كودكي دكتر محمد قريب هستيم.
    
    2- برجسته ترين ويژگي مجموعه روزگار قريب كه در آن به چشم مي آيد واقع گرايي منحصر به فرد آن است. عياري پيش از اين نيز تعلق خاطر خود را به اين نوع فيلمسازي نشان داده است. شاخص ترين نمونه هاي آن در كارهاي عياري فيلم هاي «آباداني ها» (كه اقتباسي است از فيلم دزدان دوچرخه ويتوريو دسيكا) و «بودن يا نبودن» و سريال تحسين شده «هزاران چشم» است كه ادامه ساخت آن به بعد از تكميل سريال روزگار قريب موكول شده است و اميدواريم هرچه زودتر شاهد ساخت و پخش آن باشيم. (عياري در جايي گفته بود كه هر قسمت از سريال هزاران چشم به اندازه يك فيلم سينمايي زمان و انرژي از او گرفته است.) هرچند عياري تعلق خود را به سمت واقع گرايي پنهان نمي كند اما چندان هم در بند قواعد و اصول آن باقي نمي ماند. در جايي كه پايه گذاران اين مكتب در استفاده از هرگونه فرماليسم و تكنيك غيرواقع گرايانه پرهيز داشتند، از جمله عدم استفاده از لنزهاي غيرمتعارف، عدم به كارگيري افراد و اشياي غيرواقعي و حداقل دخالت در طراحي صحنه و به كارگيري حداقل ابزار براي خلق تصاوير سينمايي، عياري اما در كار خود چندان هم به اين دستورالعمل ها پايبند نيست. بازي با رنگ مشهودترين نمونه از اين دست است.
    
    آن چيزي كه در كار عياري مهم است، به تصوير كشيدن جوهره زندگي است.
    
    به همين دليل هم از كوچك ترين جزئيات در كارش نگذشته است، مهم ترين نمونه را در قسمت اول سريال شاهد هستيم. صحنه هاي مربوط به بستري كردن دكتر و نگراني هاي همسرش، رفتارهاي اخلاقي آن و... در نگاه اول شايد اين نوع فيلمسازي ساده به نظر بيايد اما با كمي دقت و مشاهده كارهاي ديگران به اين نتيجه مي رسيم كه اتفاقاً عياري سخت ترين راه را انتخاب كرده است. سهل و ممتنع شايد بهترين واژه يي باشد كه بتوان براي اين كار عنوان كرد. اگر فيلمسازان واقع گرا قصد داشتند با حذف عوامل فرمي و تكنيكي درون و بيرون قاب، زندگي ناب را به تصوير بكشند عياري اما با توجه و نگاه دقيق به تمامي جزئيات و رفتار آدم ها به اين نكته رسيده است. در اين راه براي او فرقي نمي كند كه از چه لنزي بهره ببرد يا در چه اندازه نما، حركت مورد نظر خود را به تصوير بكشد. مهم اين است كه حس صحنه منتقل شود. تا همين جا و فارغ از نتيجه كار در قسمت هاي باقيمانده، عياري توانسته است كار بزرگي انجام بدهد. اكنون براي بيننده اين سريال مهم شده است كه بداند دكتر محمد قريب كه بود و چه كرد و اين موفقيت كمي نيست.
    
    3- پس از پخش نخستين قسمت سريال با يكي از دوستان مشغول گفت وگو درباره آن بوديم، او واژه يي در مورد كار به كار برد كه حيفم آمد در اينجا به آن اشاره نكنم. او گفت كه اين كار داراي واقع گرايي قريبي است، واقعاً هم اينگونه است. ظاهراً واژه قريب نقش مهمي در رمزگشايي از كار عياري در اين سريال دارد: ايهام در نام سريال و واقع گرايي قريب آن. البته اين واقع گرايي براي بعضي ها بيشتر غريب و دست نيافتني است تا قريب و آشنا.
    
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1602 به تاريخ 9/11/86، صفحه 10 (تلويزيون)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1210 بار
    



آثار ديگري از "مهدي علينقي پور"

  گفت وگو با عليرضا طالب زاده و احمد مرادپور درباره سريال رقص پرواز /ساختار براي ما اصل نيست
مهدي علينقي پور، اعتماد 2/12/86
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو فصلنامه نقد كتاب ادبيات و هنر
متن مطالب شماره 1-2، بهار و تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است