آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۵۳
داخلی
۵

دیدار متکی با رهبران آفریقایی

گروه سیاسی منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه دومین روز از اجلاس سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی با رؤسای جمهور کشورهای الجزایر، موریتانی، مالی، زیمبابوه، نامبیا، تانزانیا، نخست وزیر لسوتو و رئیس مجلس اتیوپی دیدار و گفت وگو کرد.

متکی دراین دیدار ها بااشاره به سال 2008 به عنوان سال گسترش روابط با آفریقا گفت: اجلاس ایران و آفریقا در سطح معاونین وزرای خارجه که بزودی در تهران برگزار خواهد شد به شناسایی ظرفیت های ایران و زمینه های همکاری در سه محور سرمایه گذاری تجارت و اجرای پروژه ها خواهد پرداخت و زمینه را برای برگزاری اجلاس وزرای خارجه آفریقا و ایران آماده می کند.

متکی همچنین در این دیدار ها آخرین روند همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای را تشریح کرد. رئیس جمهور الجزایر هم در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از اجلاس ایران و آفریقا در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای از همکاری های ایران و آژانس حمایت کرده و بر ضرورت توجه به گزارش البرادعی تاکید کرد. رئیس جمهور موریتانی، مالی، زیمبابوه و نامبیا و نخست وزیر لسوتو نیز ضمن استقبال و اعلام آمادگی برای شرکت کشورشان در اجلاس ایران و آفریقا بر ضرورت حق ایران در استفاده از انرژی هسته ای به عنوان مرجع تخصصی این موضوع تاکید کردند.

رئیس مجلس اتیوپی نیز در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز رضایت از روابط سیاسی برافزایش حجم تجاری و گسترش روابط اقتصادی دو کشور تاکید و خواستار گسترش روابط پارلمانی دو کشور شد.