آرشیو یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶، شماره ۳۸۵۳
بین الملل
۲۱

لهستان پیمان نامه سپر موشکی آمریکا را امضا کرد

گروه بین الملل - پس از یک سال جدال روسیه علیه استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی، لهستان به عنوان یکی از میزبانان این طرح جنجالی از امضای یک توافق درباره همکاری نظامی با واشنگتن در ازای استقرار این طرح موشکی در خاک خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، «رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان که برای مذاکره درباره استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی به واشنگتن سفر کرده، پس از مذاکره با مقامهای آمریکایی در کنفرانس خبری با حضور کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: ما هم اکنون در نیمه راه هستیم و درباره اصول این طرح توافق کرده ایم.

رایس نیز اعلام کرد: ما متوجه این نکته هستیم که لهستان خواهان افزایش توانایی های دفاعی خود به ویژه در بخش دفاع هوایی است. این مسئله ای است که ما از آن حمایت می کنیم، زیرا مدرن کردن نیروهای دفاعی لهستان سبب افزایش تواناییهای دفاعی یکی از همپیمانان ما

می شود. لهستان چندی پیش، شرطی را مبنی بر افزایش توان دفاعی و مدرن کردن نیروهای دفاع هوایی خود برای پذیرش پیشنهاد سپر موشکی آمریکا مطرح کرده بود.آمریکا در ژانویه 2007 به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه ضد موشکی شامل 10موشک رهگیر در لهستان و یک سیستم راداری در خاک جمهوری چک مستقر کند.

* تهدید پوتین علیه نصب سپر موشکی آمریکا در لهستان

روسیه با نصب سپر موشکی آمریکا در لهستان بشدت مخالف است. به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، پوتین، رئیس جمهور روسیه شدیدا با استقرار سامانه سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی مخالف بوده و آن را بخشی از نقشه آمریکا برای تضعیف روسیه خوانده، اما آمریکا داشتن چنین نیتی علیه روسیه را انکار کرده است. در عین حال ولادیمیر پوتین تهدید کرد اگر سامانه سپر موشکی آمریکا در کشور لهستان احداث شود، روسیه نیز جهت هدف گیری موشک های خود را به سمت قاره اروپا بازخواهد گرداند.