آرشیو سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۹۰۳۲
اخبار کشور
۱۴

جایزه ادبی شهید غنی پور برگزار شد

هفتمین جایزه ادبی شهید غنی پور، همزمان با سالگرد شهادت این نویسنده شهید، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان، پنج اسفندماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

دکتر محسن پرویز، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خوشنودی از تبدیل جایزه غنی پور به یک جایزه ادبی جریان ساز و غیردولتی به انتقاد از وضعیت ادبی کشور پرداخت و گفت: متاسفانه روند قلم به دست گرفتن و سیاه نمایی کردن گروهی از نویسندگان که قبل از انقلاب آغاز شده بود همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: پز روشنفکری این گروه از نویسندگان موجب شده غفلت صورت گیرد، و ادبیات ما نسبت به پیشرفت وقایع انقلاب در جا بزند.

پرویز با ابراز ناراحتی از این که نویسندگان پرکار ما چیزی درباره انقلاب و دفاع مقدس ننوشته اند افزود: تاریک نویسی مطلوب بیگانگان است اما مطلوب جامعه ما نیست.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از آمادگی این نهاد برای حمایت از اهل قلم در معرفی دستاوردهای انقلاب خبر داد.

همچنین امیرحسین فردی، نویسنده و دبیر جایزه غنی پور گفت: در حوزه ادبیات نوجوان با فاجعه و خطر روبرو هستیم. چون بیشتر امکانات را در اختیار ترجمه آثار خارجی ها قرار دادیم و تالیف را فراموش کردیم.

وی با بیان اینکه کاش به جای تاسیس خانه ترجمه به خانه تالیف اهمیت می دادیم تصریح کرد: برای این تناسب معکوس می توان تعبیر تهاجم فرهنگی را به کار برد.

نویسنده رمان انقلابی «اسماعیل» همچنین نگارش آثار نازل ویژه نگر و کتابسازی را از دیگر معضلات ادبیات ایران دانست و افزود: کشور ما یک کشور آرمانگرا و انقلابی است که اگر نویسندگان ما مشغول این کارها شوند، چه کسی باید کارهای بزرگ در عرصه ادبیات را انجام دهد؟ کار بزرگ کردن زحمت می طلبد و ملت ما نشان داده که اهل کارهای بزرگ است.

در این مراسم علاوه بر تجلیل از قیصر امین پور و حسین حداد، نویسنده و شاعر از دست رفته کشورمان از برگزیدگان به شرح ذیل تقدیر شد: در بخش داستان و رمان نوجوان «چرا دریا عصبانی شد؟» اثر جعفر توزنده جانی اول و «لاک پشت فیلی» نوشته جمشید خانیان دوم شد. در بخش زندگینامه داستانی «شب آن جایی که من بودم» نوشته شهرام شفیعی اول، «خانه ابدی» اثر داوود بختیاری دوم و «بابا محمد» کار حسین فتاحی سوم شدند. در بخش داستان و رمان بزرگسال «دیلماج» اثر حمیدرضا شاه آبادی و در بخش دفاع مقدس «با جام های شوکران» نوشته عبدالمجید نجفی برنده شدند.