آرشیو دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۳۴
جهان
۳

انتخابات پارلمانی در اسپانیا برگزار شد

ایسنا: انتخابات پارلمانی اسپانیا یکشنبه در حالی آغاز شد که به احتمال زیاد سوسیالیست های حاکم بار دیگر قدرت را در دست می گیرند، اگرچه این بار نیز حائز اکثریتی قاطع نخواهند شد و این امر از ضعف های اقتصادی ناشی می شود.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، چهار سال پیش حزب خوزه لوئیس رودریگز ساپاته رو به دلیل موج خشم رای دهندگان نسبت به حزب حاکم مردم به قدرت رسید. این در حالی است که قتل عضو شورای سوسیالیست در منطقه باسک در روز جمعه که تمام احزاب بزرگ اسپانیا جدایی طلبان باسک (اتا) را مقصر آن می دانند، بار دیگر انتخابات اسپانیا را تحت تاثیر خود قرار داده است. با این حال مفسران سیاسی معتقدند بسیار بعید است که این بار این حمله به طور قابل توجهی نتایج را تغییر دهد، در حالی که رقابت های انتخاباتی با نگرانی هایی بر روی افزایش مهاجرت و پایان شکوفایی اقتصادی همراه شده است. اقتصاد دانان معتقدند با توجه به بحران مالی جهانی و تاثیر آن بر بخش املاک اسپانیا، رشد اقتصادی این کشور از درصد در سال گذشته به 2 درصد کاهش می یابد. این بخش تقریبا یک پنجم رشد ناخالص داخلی و اشتغال اسپانیا را به خود اختصاص داده است. بیکاری در سال گذشته پس از 29 سال بار دیگر افزایش یافت و از ماه ژوئن تاکنون 300هزار نفر بر تعداد بیکاران افزوده شده و تعداد آنها به 3/2 میلیون نفر رسیده است.

بسیاری از اسپانیایی های بدهکار که در حال حاضر در مواجهه با افزایش بازپرداخت بدهی های خود هستند، از افزایش قیمت سوخت و غذا که نرخ تورم را به رکورد / درصد در ماه فوریه رسانده، رنج می برند.

بسیاری دیگر نیز به دلیل هجوم بی سابقه سه میلیون مهاجر که بیشتر آنها از مراکش، اروپای شرقی و امریکای لاتین هستند، ابراز نگرانی کرده اند.یک نظرسنجی پیش از انتخابات نشان داد که سوسیالیست ها در انتخابات امروز /43تا 1/43درصد آرا را به خود اختصاص می دهند و «حزب مردم» ماریانو راخوی بین 3/39تا μ/39درصد آرا را از آن خود خواهد کرد.

حامیان سوسیالیست ها معتقدند پیروزی حزب آنها سرانجام به گلایه های حزب مردم در خصوص اینکه بمب گذاری های سال 2004باعث پیروزی سوسیالیست ها شده، پایان می بخشد.