|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه كيهان86/12/21: اصلاحات چيست؟!
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 20860
دوشنبه دهم شهريور ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 19042 21/12/86 > صفحه 14 (اخبار كشور) > متن
 
 


اصلاحات چيست؟!


نويسنده: دكتر احمد احمدي

شايد بزرگترين كار در جهان- به گفته يكي از حكيمان چين- اصلاح ساختار زبان است تا واژه ها و تركيب آنها دقيق و روشن باشد و گوينده و شنونده سخن دچار ابهام و چند پهلو بودن آن نگردند. پيدايش منطق هم به همين منظور بوده است، زيرا سوفيستهاي هم روزگار سقراط با درآميختن خطابه و جدل و شعر و مغالطه و برهان به همديگر اغراض خويش را به خورد مردم- بويژه جوانان- مي دادند و در برابر تعليم آن مزدهاي كلان هم مي گرفتند.سقراط سوفيستها را وا مي داشت تا موضوع مورد بحث- مثلاعدالت يا نفس- را تعريف كنند و اين گفت وگو يا ديالكتيك آن قدر ادامه مي يافت كه تعريف روشني بدست آيد و همين شيوه ماده و مايه اي شد تا ارسطو به گفته خودش با شب زنده داريها منطق را تدوين كند و ابزاري براي پيشگيري از خطا در تفكر باشد. در باب برهان منطق كنوني هم بحثي پيرامون حد يا تعريف داريم، يعني لازم است براي اين كه بدانيم به كجا مي رويم و به بيراهه نيفتيم موضوع مورد بحث را تعريف كنيم. پيدا است در باب موضوع بسيار مهمي به نام اصلاحات كه بار و بر سياسي، فرهنگي، اعتقادي، انقلابي، علمي و... دارد اين تعريف و شفاف سازي بيش از هر چيزي ضرورت تام و تمام دارد و در واقع يك واجب شرعي است زيرا اگر تعريف نشود مردم به گمراهي فكري و عملي مي افتند- چنان كه افتاده اند- و پيشگيري از اين كار بر عرضه كنندگان اين عنوان واجب است.
    
    معناي اصلاحات
    اصلاح پيوسته در برابر فساد و افساد مطرح مي شود، به اين صورت كه در جايي يا در موضوعي فساد و تباهي پديد آمده و فرد يا گروهي آن جا يا آن موضوع را به آن صورت نمي پذيرند و مي خواهند آن را از آن حال بيرون بياورند، بنابراين بايد نخست آن موضوع را بصورت شفاف و روشن تعريف كنند و سپس تباهي ها و فسادهايي را كه در آن پديد آمده يك به يك تعيين نمايند آن گاه راه و روش اصلاح آن تباهي ها را هم دقيق و شفاف روشن سازند. بنابراين مي توان گفت كه معناي اصلاحات اين مي شود كه: آن چه كه هست درست نيست، بايد اصلاح شود»، اما عيب بنيادين اين گفته اين است كه نيمه نخست آن سلبي و در نتيجه مبهم و نيمه دوم هم مبهم است. اما ابهام نيمه نخست يعني سلبي بودن، در اين است كه تعريف سلبي چيزي بدست نمي دهد، زيرا اگر كسي كه از تمشك تنها نامي شنيده است، از ديگري بپرسد كه: تمشك چيست؟ و او هم پاسخ دهد كه تمشك سيب نيست، شكر نيست، پيراهن نيست، كوه نيست، آب نيست و ميليونها «نيست» ديگر رديف كند پرسشگر از اين همه «نيست» چيزي بدست نخواهد آورد و سرانجام معناي تمشك را نخواهد فهميد. اينجا هم وقتي مي گويند «آن چه كه هست درست نيست» آيا به اين معنا است كه الف: از بن و بنياد درست نيست و بايد يكسره آن را كنار نهاد و ساختار سياسي ديگري آورد؟ آن ساختار سياسي «ديگر»- يعني «آن چيزي كه اين نيست!»- چيست؟ باز هم، حوزه مبهم سلب، كه مي توان در آن كمونيسم، سوسياليسم، ليبراليسم و ايسم هاي ديگر نهاد. ب: برخي از اجزاء قانون اساسي آن -مانند اصل 44- درست نيست اما اصل ساختار درست و مقبول است. ج: بدنه همه يا برخي از قواي سه گانه نظام، درست و بسزا نيست. مثلامجلس قانون خوب وضع نمي كند تا توزيع ثروت عادلانه صورت گيرد يا دولت بر اجراي درست قوانين نظارت ندارد و با ارباب رجوع درست رفتار نمي شود.
    د...، هـ...، و... و همانطور كه از سال 76 تاكنون ديده ايم اينها و بيش از اينها، همه، دستاويز كساني قرار گرفته اند و اساس اين همه، آن تعبير سلبي «درست نيست» است. البته سياست بازان خوب مي دانند كه از اين آب گل آلود چگونه ماهي بگيرند و گرفته اند!!
    اما ابهام نيمه دوم كه نشات گرفته از نيمه نخست است، اين است كه هيچ راه روشني براي اصلاح نشان نمي دهند بويژه كه برخي از گويندگان اين تعبير، خود سالها در مسند قدرت قانونگذاري و اجرا بوده اند.
    
    پي آمدها و نتايج سوء اين ابهام
    1- در سال 76 كه آقاي خاتمي بر سر كار آمد- و خود من هم سخت به وي اميد بسته بودم و بي هيچ انتظاري در حد توانم مدد مالي و تبليغي كردم- كم كم تعبيراتي از قبيل دوم خرداد، اصلاحات، جامعه مدني، مردم سالاري، (در آغاز هم مردم سالاري مطلق بود و قيد ديني نداشت، بعدها گويا با پيشنهاد بعضي اعاظم قيد ديني اضافه شد) آزادي بيان (بي هيچ قيدي) آزادي مطبوعات (بي هيچ قيدي) آزادي فردي، آزادي سياسي و اموري از اين دست مطرح شد و بر يكايك آنها دامن زده شد و هركس در هر حوزه اي كه داشت بي پروا تاخت و تاز كرد و در اين ميان برخي از مسئولان اجرايي رده بالا، مانند وزير ارشاد وقت كه قبلاروزنامه بهمنش به جهت طرح مسائل نادرست تعطيل شده بود، اكنون فرصتي بدست آورده بود تا در اين شيپور آزادي افسارگسيخته بدمد و خود هيزم بيار اين آتش باشد و به روزنامه ها هم خط بدهد تا هر چه خواستند بنويسند.
    روزي ساعت 7 بامداد به ملاقاتش رفتم و قريب يك ساعت پاره اي از مقالات الحادي و برانداز نظام را به وي تذكر دادم، ديدم تذكر از بن و بنياد بيهوده است و او هواي ديگري در سر دارد و سرانجام هم ديدم كه وزير ارشاد جمهوري اسلامي! سر از گريبان روباه پير درآورد و به خود باليد كه دارم بهترين زبان دنيا- يعني زبان عبري صهيونيستها- را مي خوانم!!
    يك روز صدها صفحه از همان روزنامه ها و مجلات برانداز و الحادپراكن كه زير نظر وزارت ارشاد همين وزير منتشر مي شد، سرشار از مطالب الحادي و اهانت به مقدسات، به جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي آوردند، وقتي محتواي برخي از آنها مطرح شد همه را شگفت زده كرد و پيشنهاد اقدام هم داده شد اما فضا به قدري ملتهب بود كه هيچ كاري انجام نگرفت. در واقع همان ابهام معناي اصلاحات بهانه اي شد كه از آن، همه چيز، از جمله آزادي مطبوعات به شيوه غربي را درآورند و در يك نظام اسلامي با فرهنگ و راه روشن، به مقدسترين مقدسات اهانتهايي روا دارند كه زبان و قلم از بيان و نگارش آنها شرم دارد. اين يك برداشت از اصلاحات!
    2- گروهي از ملحدان سرسخت و نيز از منافقان و ضد انقلابهاي كينه توز كه سالها كينه اسلام و امام و انقلاب را در دل انباشته بودند يك باره فرصت يافتند و در پناه بسياري از همان نوع دولتيان نه تنها هرچه خواستند گفتند و نوشتند بلكه عملااقدام به براندازي نظام كردند كه غائله 18تير 78 نمونه آن است- غائله اي كه طيف نفاق از مركز وزارت علوم آن را هدايت مي كرد!- ماجراي همدان، مشهد، دانشگاهها، دانشگاه اميركبير و ساير حركات سياسي برانداز هم بار و بر آن اصلاحات تعريف ناشده است.
    3- بسياري از نيروهاي خوب اما تنك مايه از معلومات ديني و سياسي، در اين مدت دچار سرگشتگي شدند و هنوز هم نمي دانند اصلاحات چيست و چه بايد كرد؟ برخي هم يكسره دگرديسي يافتند و سياست بازاني هم كه صحنه گردان بوده اند از اين آشفتگي خوب بهره مي برند.
    4- وقتي بصورت كلي و مبهم مطرح شد كه نظام جمهوري اسلامي «درست نيست» و نياز به اصلاح دارد و جرگه نفاق و وزارت ارشاد و بعدها هم مجلس ششم آن را به شدت پي گرفت، بيشترين تاثير ويرانگر بر فرهنگ وارد شد، از ضعف پوشش بانوان، تا گسترش فساد، تا نشريه هاي اهانت گر دانشجويي، تا اهانت به شهيد و شهادت و ايثار و تا ... همه و همه مولود همان ضربه اي است كه لفظ مبهم اصلاحات وارد ساخته است و دريغا كه هنوز هم دستاويز يك عده قرار گرفته است.
    5- اين ابهام در تعريف و آن نداشتن برنامه و روش ايجابي براي كار، راستي كه هشت سال كشور را دچار كشاكش و سردرگمي و سرگشتگي كرد و كاري كه بايد، انجام نگرفت. بحثها، بويژه در زمان مجلس ششم، عموما سياسي آن هم با درگيري و تنش، همراه بود، حتي شوراي شهر چندين ميليوني تهران با همه مشكلاتش، با اين مشت زني سياسي بشدت دست به گريبان بود و آگاهان آن معركه گيري دل آزار خنك را كه به ريشخند گرفتن مردم فرهيخته پايتخت بود، خوب به خاطر دارند و مي دانند كه دعوا به حدي سر به رسوايي كشيد كه ناگزير شدند پيش از سررسيد دوره، آن را منحل كنند.
    6- بارها و بارها از مدعيان اصلاحات خواسته شد- و حتي رهبر معظم انقلاب صريحا خواستند- كه اصلاحات را تعريف كنند اما سياست بازان كهنه كار كه مصلحت خويش را در اين ابهام مي ديدند گوش شنوا نداشتند. شنيده ام آقاي خاتمي براي دور دوم رياست جمهوري نمي خواست كانديد شود اما برخي از همان كهنه كاران حرفه اي به او گفتند در صحنه بمان تا اصلاحات به سرانجام برسد و ماجراهاي خيانت بار و ننگ آلود مجلس ششم هم نمودي و ظاهري از ماجراهاي پشت پرده بود، ماجراهايي كه زير تعبير فريبنده اصلاحات بي هيچ ترديد قصد تغيير نظام اسلامي و انقلاب اسلامي امام(ره) به نظامي سكولار را داشت و نوشتن نامه كذايي مجلس ششم به رهبري، اعلام خروج از حاكميت، تحصن در مجلس و... هركدام شاهد صدقي بر اين ادعا است.
    7- گفتيم لفظ اصلاحات آن چنان كشدار است و آن چنان دامنه گسترده اي دارد كه همه طيف ها را دربر مي گيرد- از فدائيان مخلص انقلاب كه هر روز با تمام توان مي كوشند تا نقائص كارها را بزدايند و اصلاح پديد آورند تا كساني كه به برخي شيوه هاي كار شوراي نگهبان انتقاد دارند و تا كساني كه با تمام قوا در نهان و آشكار مي كوشند تا زير اين پوشش نظام را براندازند و نظامي سكولار، ليبرال و... بجاي آن بگذارند- و همين گستردگي سبب شده است تا روحاني بزرگواري مانند جناب آقاي كروبي هم در اين طيف بگنجد. البته ايشان از مدتها پيش راه خود را از آن طيف برانداز جدا كرد و در تاريخ 86.10.26 آن مصاحبه افشاگرانه را با روزنامه اعتماد ملي انجام داد ولي بهرحال نام وي در شمار اصلاح طلبان اسباب سوء استفاده ديگران از اين نام شد و چه بهتر كه ايشان خود را يكسره از اين وادي و اندراج در ذيل اين عنوان وا رهاند!
    
    نتيجه گيري
    بحث پيرامون عنوان مبهم اصلاحات و مشكلاتي كه تاكنون پديد آورده است اقتضا مي كند كه كتاب مستقلي درباره آن نگاشته شود، فعلابه همين اندازه بسنده مي كنيم و نتيجه مي گيريم كه: ابهام و سلبي بودن مضمون تعبير اصلاحات و نيز نبودن راه و روشي روشن و تعريف شده مايه سردرگمي و سرگشتگي بسياري از مردم و سوء استفاده دستهاي فتنه جو و خيانت پيشه اي شده است كه در زير اين نقاب نهان گشته اند. به همين جهت از همه كساني كه تعبير اصلاحات را به كار مي برند تقاضا مي شود و بجدّ انتظار مي رود كه به عنوان يك مسلمان- كه بايد نمونه بارز صداقت و يكرنگي و شفاف گويي باشد و از دو پهلو سخن گفتن و بكاربردن واژه ها و تعبيرات گمراه كننده و غلط انداز بپرهيزد- مراد خويش را از اين واژه روشن و شفاف و گويا براي همگان بيان كنند تا معلوم شود كدام كس در كداميك از طيف هاي ياد شده قرار مي گيرد و هركسي هم تكليف خودش را بداند. برآوردن اين انتظار، در مورد موضوعي با چنين تاثير سرنوشت ساز در همه زمينه ها، حق مردم است و از كساني كه همواره گفته اند «دانستن حق مردم است» انتظار مي رود كه بي هيچ تعلل و تاخيري اين حق را ادا كنند، گرچه مي دانم سياست بازان پشت صحنه پاسخ نخواهند داد!!
    


 روزنامه كيهان، شماره 19042 به تاريخ 21/12/86، صفحه 14 (اخبار كشور)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 346 بار



آثار ديگري از "دكتر احمد احمدي"

  بن لايه هاي شناخت / كتاب انديشه
دكتر احمد احمدي، ايران 14/2/89
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

تبليغات

ترجمه

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
مجله پژوهش و برنامه ريزي روستايي
متن مطالب شماره 5، بهار 1393را در magiran بخوانيد.

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است