آرشیو شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۴۸۲
ترجمه
۳۱

جورج بوش طرح منع شکنجه را وتو کرد

جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری آمریکا، طرح کنگره این کشور را برای جلوگیری از شکنجه به هنگام بازجویی از زندانیان وتو کرد.

بوش گفت: این طرح استفاده از «راه های ضروری» در مقابله با ترور را محدود می کند.

رییس جمهوری آمریکا دلیل مخالفت خود را با منع استفاده از این شکنجه، در خطر بودن امنیت کشور عنوان کرد و گفت: «ما باید امکان استفاده از همه راه ها را در اختیار ماموران اطلاعاتی خود قرار دهیم تا آنها بتوانند تروریسم را متوقف گردانند.» بوش در سخنرانی هفتگی رادیویی خود اظهار داشت که طرح قانونی پیشنهادی، استفاده از «راه های ضروری» را محدود می گرداند.

در این شکنجه که به «واتر بوردینگ» معروف است، با فرو کردن سر زندانی داخل آب و مسدود کردن راه های تنفسی اش، وی را وادار به اعتراف می کنند. ممنوعیت استفاده از این نوع شکنجه فقط بخشی از طرح پیشنهاد قوانین مربوط به تعیین حدود اختیارات سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا است. این پیشنهادات در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، نخست در مجلس نمایندگان و سپس در فوریه گذشته در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید.

به رغم مخالفت ها با نظر جورج بوش، به نظر نمی رسد که در کنگره آمریکا تعداد آرا به اندازه ای باشد که بتواند تصمیم رییس جمهوری را خنثی کند. برای این منظور آرای حداقل دو سوم از نمایندگان کنگره ضروری است.

در قانون پیشنهادی آمده است، سازمان های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در آینده موظف هستند در بازجویی از مظنونان، از دستورات کتبی نیروی های نظامی پیروی کند. در ارتش استفاده از شکنجه «واتربوردینگ»، شوک الکتریکی و نیز استفاده از سگ در مراحل بازجویی ممنوع است.

همچنین در قوانین ارتش آمریکا شکنجه های دیگری نظیر به وجود آوردن صحنه اعدام مصنوعی و لخت کردن زندانی با زور مجاز نیست. واتربوردینگ از سوی بسیاری از سازمان های مدافع حقوق بشر و سیاست مداران در کشورهای زیادی، به عنوان شکنجه تلقی می شود.