آرشیو چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۸۹۳
ایران زمین
۱۴

خزانه گیری برنج در شالیزارهای مازندران

ساری - خبرنگار «ایران»: کار خزانه گیری برنج در مزارع شالیزاری منطقه مرکزی استان مازندران آغاز شد.

نخستین خزانه گیری برنج مازندران در اراضی شهرستان های آمل، بابل، فریدونکنار و بابلسر صورت گرفته است.

خزانه گیری با پوشش پلاستیکی که در چند سال اخیر انجام می شود موجب شده تا شرایط جوی نامساعد یا گرم نشدن هوا در خزانه گیری تاثیر چندانی نداشته باشد.

از آنجایی که قیمت برنج ارقام محلی بخصوص طارم محلی نسبت به پارسال مناسب تر است به نظر می رسد رغبت کشاورزان برای انتخاب بذر نشای برنج از نوع ارقام محلی بیشتر شده باشد.

در همین حال مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مازندران درباره توزیع بذرهای اصلاح شده برنج گفت: امسال 500 تن انواع رقم های بذر اصلاح شده برنج تولید و توزیع شده است. مسعود غلامی افزود: از این مقدار 100 تن آن به سایر استان های برنج خیز کشور صادر شده است.

وی با بیان این که سالانه دراستان مازندران افزون بر 12 تا 15 هزار تن بذر مصرف می شود، ادامه داد: با توجه به این که نیمی از 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری استان زیر کشت ارقام محلی می رود، نیاز بذر اصلاح شده استان به 6 هزار تن کاهش می یابد.

غلامی گفت: ترویج کشت ارقام محلی کم محصول از سیاست های دولت نبوده و این شرکت فقط انواع بذر ارقام پرمحصول را تهیه و توزیع می کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران از خزر، فجر، شفق، نعمت، ندا و شیرودی به عنوان بذرهای اصلاح شده یاد کرد و گفت: رقم شیرودی با 135 تن بیشترین مقدار بذر توزیع شده میان کشاورزان بوده است.

وی از استقبال کشاورزان نسبت به بذرهای اصلاح شده خبر داد و گفت: هنوز فرهنگ استفاده از بذرهای اصلاح شده بین کشاورزان نهادینه نشده است.

وی بر رعایت استانداردهای قواعد تامین و تهیه بذر انواع برنج تاکید کرد و گفت: اکنون برنج کاران معین و پیشرو با آموزشی که فرا گرفته اند می توانند در تامین بذر کمک کنند. سالانه از سطح 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران افزون بریک میلیون و 350 هزار تن شلتوک برنج تولید می شود.