|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه ايران87/1/24: گزارشي از پشت صحنه فيلم پوسته، كار مصطفي آل احمد: لاكي سخت با ظاهري فريبنده
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5750
دوشنبه سي و يكم شهريورماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3901 24/1/87 > صفحه 17 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


گزارشي از پشت صحنه فيلم پوسته، كار مصطفي آل احمد: لاكي سخت با ظاهري فريبنده


نويسنده: مريم درستاني


    نكته اي كه گاه مورد بي مهري فيلمسازان و يا كارگردانان قرار مي گيرد، عدم توجه آنها به مضاميني واقعي است. به عبارت ديگر دنياي مجازي جذابيت بيشتري براي آنها دارد چون در دنياي مجازي يا غيرواقعي بهتر و بيشتر مي توانند جولان بدهند. در واقع اگر فيلمسازي با بي توجهي به دنياي پيرامونش سعي در ساخت فيلمي داشته باشد هيچ مشخص نخواهد بود كه پايان آن به چه سرنوشتي دچار خواهد شد. مگر آن كه فيلم از چارچوب و قاعده خاصي پيروي كند. به عنوان مثال فيلم هاي تخيلي و رؤيا گونه فيلم هايي هستند كه در فضاهاي رمزگونه سپري مي شوند و در دنياي غيرواقعي بستر اصلي پيشرفت درام آن فيلم هاست. هرچند كه ممكن است در اين گونه فضاهاي غيرواقعي - داستان فيلم واقعي يا غيرواقعي نيز باشد. در هر حال اين نوع فيلم ها نيز هواداران خاص خود را دارند و خيلي از كساني كه دوست دارند در تخيلشان زندگي را سپري كنند از مخاطبان پر و پاقرص اين گونه فيلم ها هستند.
    پوسته به گفته فرخ نژاد بازيگر نقش اول فيلم، فيلمي سوررئال يا به قول كارگردانش آل احمد فيلمي رؤيا گونه و مقدار زيادي هم ذهني است. فيلم ۲۹ اسفند كليد خورده و قرار است تا پايان فروردين سال جديد به پايان برسد.
    * روز- داخلي- زندان قصر
    اواسط تعطيلات نوروزي رفتن به مكاني مانند زندان قصر دلگير كننده است. اكنون زندان قصر خالي از زنداني است و قرار است تبديل به ميدان ميوه و تره بار شود. از در زندان كه وارد حياط مي شويد سردي و بي تفاوتي به شما سرايت مي كند كم كم راهروها و ميله هاي راه راه سبزرنگ و كثيف را كه مي بينيد و تلي از خاك گوشه كنار راهروها را كه طي مي كنيد سردي و نااميدي بيشتر بيداد مي كند. پشت ميله ها ديگر كسي نيست اما خاطرات آنها هنوز هست جملات نامفهومي مثل هرگز نمير مادر و ... كه سخت قابل خواندن است از پشت چند تخت آهني حس بدي را منتقل مي كند. تصور كنيد مجبور باشيد با هيچ كس ارتباط نداشته باشيد و مانند سعيد اردشير شخصيت اول فيلم ۱۴ سال زنداني باشيد. شايد آنچه در آن صبح روز تعطيل كمي از سرماي پشت ميله هاي زندان را به گرمي تبديل مي كرد خبر آزادي سعيد بود. بعد از پشت سر گذاشتن شرايط سخت فيلمبرداري در دماوند و فيروزكوه حالاگروه پوسته داخل يك راهرو درون يك سلول مشغول فيلمبرداري هستند. دوربين محمد آلادپوش بر روي دوش او شاهد ضبط صحنه هاي آزادي سعيد است. نيازي به حضور او در اين سكانس نبود اما به گفته كارگردان او تلاش بسياري براي نقش خود و همينطور رنگ و لعاب بخشيدن به نقش بازيگر مقابلش است. فرخ نژاد فضاي سادگي را پشت صحنه ايجاد مي كند. شوخي و تكه پراني هاي او لبخند سردي روي صورت گروه نمايان مي كند. روي تخت آهني مقابل بازيگر نشسته و گهگاه با عوامل سرشوخي را باز مي كند. «سكانس ،۸ صحنه و پلان ۳A » توسط ياسمين ريزان منشي صحنه روي كلاكت نوشته مي شود. ميثم فخاري (دستيار دوم كارگردان) كراكت را مقابل دوربين آلادپوش برهم مي زند تا در فضاي سرد و خالي زندان قصر انعكاس صدايي موج بزند. با مصطفي آل احمد صحبت مي كند. چند سالي هست كه فيلم نساخته. تحصيلكرده رشته نقاشي و تئاتر است و از سال ۷۰ فعاليتش را به عنوان طراح صحنه و لباس از تلويزيون آغاز كرده است. در كارنامه او ساخت فيلم هاي كوتاه بصري و همين طور مستند براي شبكه هاي اروپايي به چشم مي خورد. دو سال طول كشيده تا فيلمنامه پوسته را بنويسد. او درباره تفاوت اين فيلم مي گويد: «اين تفاوت به نوع داستان و ساختار برمي گردد و به اين شكل فضاي فيلم قصه اي را دنبال مي كند كه رؤيا گونه است و اين رؤيا گونگي را بيشتر شخصيت اول فيلم به دليل اين كه دچار كم حافظگي است بيشتر انتقال مي دهد، قصه زندگي سعيد از زماني شروع مي شود كه او از زندان آزاد مي شود و در پي آن اتفاقات جديدي با ورود افراد جديد به فيلم به وجود مي آيد. مريم كاوياني نقش همسر او و الناز شاكر دوست نقش يكي ديگر از شخصيت هاي فيلم را ايفا مي كنند. آل احمد در اولين تجربه بلند سينمايي اش درباره ژانر پوسته مي گويد: «پوسته بيشتر يك فيلم اجتماعي است كه روي پرسوناژها و شخصيت ها تاكيد دارد و روابط بين انسان ها را مطرح مي كند.» او در پاسخ به اين سؤال كه با حضور حميد فرخ نژاد و ويژگي هاي طنزي كه بازي ايشان دارد آيا مي توان پوسته را فيلمي طنز دانست گفت: «اتفاقاً بازي ايشان بسيار تراژيك و غم انگيز است. سرنوشت اين آدم و حوادث و گرفتاري هاي پي درپي براي او در فضايي تراژيك رخ مي دهد.» نكته اي كه كارگردان به آن اشاره دارد اين است كه فيلم به دنبال قهرمان پروري نيست و تنها روال عادي از دراما را تعريف مي كند. شايد اين خود نكته متفاوت اين فيلم باشد. نكته ديگر اين است كه آل احمد به دنبال فرديت اين پرسوناژ است به شكلي كه قرار است در جاي جاي فيلم هيچ ارتباط پيچيده اي ميان پرسوناژ ها حاكم نباشد. روابط آدم ها گذري و بيشتر در فضايي سرد و خشك اتفاق مي افتد.
    * روز - داخلي - زندان قصر (اتاق گريم)
    به قول كارگردان به اين دليل اسم پوسته را براي فيلم درنظر گرفتند چون پوسته معناي لاك، صدف يا موجودي دوگانه مي دهد كه يك درون دارد و يك بيرون، ظاهر صدف پيچيده است و درونش نرم و ازبين رونده. به اين شكل اين نام هم با فيلمنامه و هم با پرسوناي سعيد اردشير هماهنگ است. شايد بتوان از ديگر ويژگي هاي فيلم را حضور پرسوناي سعيد دانست كه با بازي در فضايي مسكوت بازي در سكوت را ارائه مي دهد. حميد فرخ نژاد نيز معتقد است اين كار يك كار فرا واقعي و ضد قصه است. او ترجيح مي دهد تمام نظراتش را به پايان فيلم موكول كند. چون معتقد است اين گونه كارها از شيوه كارهاي كلاسيك پيروي نمي كنند كه پايان مشخصي داشته باشند بلكه بايد نتيجه گيري درباره اين كارها را به پايان فيلم موكول كرد.» او درباره دليل حضورش در اين فيلم و آشنايي با آل احمد مي گويد: «من با خواندن اين فيلمنامه با آل احمد آشنا شدم و از طرفي چون اين گونه كارها به دليل لذتي كه در كشف و شهود آنها هست تجربه هايي را به همراه مي آورند كه كمتر بازيگري فرصت حضور در آنها را مي يابد.» سعيد در پوسته قبل و بعد زندگي اش مشخص نيست اين ويژگي براي او حتي در كليت كار نيز تفاوت ايجاد كرده است. فرخ نژاد در پايان افزود: «بازي در اين نقش خاص نيست و ويژگي خاصي به لحاظ بازي نمي طلبد اما چون در صحنه هايي بازي در خلاصورت مي گيرد خاص است.» او مي گويد: «بايد تمام كار را منوط به كار كارگرداني و پايان فيلم دانست.» سكانس ۸ و پلان ۱A كه شروع مي شود لحظه به نمايش گذاشتن حس تنهايي سعيد پس از شنيدن خبر آزادي اش است. او بايد چندين بار در سلول قدم بزند، دفترچه يادداشت كوچكي را باز كند و با مداد چيزي داخل آن بنويسد. پتو را از روي تخت بردارد و هنگام تا كردن آن را روي تخت پرتاب كند و به فكر فرو رود، صداي برهم خوردن كلاكت در فضاي زندان مي پيچد و سكوت بار ديگر برقرار مي شود.
    * شب- خارجي- گفت وگو با آفريده و رئيسيان
    «محمد آفريده» درباره همكاري براي ساخت فيلم پوسته معتقد است: براي اين كه به رونق سينما كمك كنيم ناچاريم به نيروهايي كه در اين زمينه فعاليت دارند اعتماد كنيم چون سينماي تجاري دنيا به مرور خاصيت متفاوت بودن را از دست مي دهد و اگر از نيروهاي جوان و تازه استفاده نكنيم ضرر آن به تمام هنر كشورمان مي رسد. او مي گويد: «پوسته موقعيت انسان معاصر را نشان مي دهد و تلاش يك انسان در دوره معاصر را براي رسيدن به حقايق نشان مي دهد.» او با توجه به شناختي كه از كارگردان اين فيلم به مدت ۱۵ سال داشته باعث شده همكاري براي تهيه اين فيلم را بپذيرد. آفريده معتقد است: «براي اين كه به سينماي ملي و مناسبي دست يابيم چاره اي نداريم و بايد رونق سينما را درنظر بگيريم و اين رونق جداي از تجربه هاي مختلف نيست.» او مي گويد: ممكن است با اين اعتماد تا دو يا سه درصد به نتيجه خوبي هم نرسيم، اما نياز به اين تجربه ها داريم.» رئيسيان نيز به عنوان (مشاور و كارگردان) در اين پروژه شركت دارد و به عكس لفظ (كارگردان مشاور) را مطرح مي كند و مي گويد: «رسم است براي كارگرداناني كه فيلم اول بلند خود را مي سازند، كسي در كنار آنها باشد كه مشورت بدهد به اين خاطر من لفظ كارگردان مشاور را به كار مي برم. رئيسيان ۶-۵ سال پيش در سينماي جوان با آل احمد آشنا مي شود، از زماني كه او جايزه ويژه جشنواره فيلم كوتاه مي برد، او معتقد است كه آل احمد در زمينه سينماي غيرمتعارف و كمي سوررئال مي تواند حرف تازه اي در سينماي ايران بزند. او مي گويد: «خود من معتقدم كسي كه مي خواهد در سينماي حرفه اي نقس بكشد بايد كسي باشد كه حرفه اي باشد اما گاه كساني كه حرف تازه اي براي گفتن دارند و حمايت نمي شوند نيز بايد مورد حمايت قرار بگيرند. رئيسيان معتقد است نقطه كمبود سينماي ايران و همينطور ضعيف شدن اين سينما به همين نكته بستگي دارد.» او در پايان مي گويد: «پوسته به دنبال طرح يك موقعيت است و روابط بين سه انسان را نشان مي دهد. غيرمتعارف بودن فيلمنامه و همين طور حضور عوامل حرفه اي امتيازي است كه من را علاقه مند مي كند در اين گونه فيلم هاي شخصي و تجربي به معناي يادگيري آن نيز كمك كنم».
    ضبط اين سكانس كه به پايان مي رسد، حميد فرخ نژاد كه به دليل بازي در نقش سعيد اردشير رژيم غذايي را رعايت مي كند شروع به خوردن كيك مي كند. او مي گويد سعيد ورزشكار است و بايد فيزيك ظاهرش حفظ شود. در هر حال آنچه بايد پس از ۱۴ سال زنداني شدن سعيد اردشير متوجه شد آن چيزي است كه كارگردان معتقد است بعد از ديده شدن فيلم بايد به آن رسيد و...
    ديگر عوامل پوسته عبارتند از: صدابردار: محمد امامي، چهره پرداز: عباس عباسي، دستيار كارگردان و برنامه ريز:
    بهمن حسيني و مديرتوليد: محمود طائمه
    
    
    
    
    گزارشي از پشت صحنه فيلم پوسته، كار مصطفي آل احمد: لاكي سخت با ظاهري فريبنده مريم درستاني
    


 روزنامه ايران، شماره 3901 به تاريخ 24/1/87، صفحه 17 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 1226 بار
    



آثار ديگري از "مريم درستاني"

  رقابت جوانان در فضاي كمدي / سريال «سهمي براي دوست» را مسعود اطيابي براي پخش از شبكه 2 سيما كارگرداني مي كند
مريم درستاني، جام جم 10/11/90
مشاهده متن    
  گفت وگو با مهدي ميامي، بازيگر سريال «عكاسخانه» / خلاقيت، راه ماندگاري بازيگر
مريم درستاني، جام جم 15/10/90
مشاهده متن    
  آتش عكرمه خودش را مي سوزاند / گفت وگو با امير دژاكام، بازيگر سريال سرگشته
مريم درستاني، جام جم 16/9/90
مشاهده متن    
  دوستان قديمي در «فرات» به هم مي رسند / سريال فرات را مازيار ميري كارگرداني مي كند. اين سريال قرار است در دهه اول محرم از شبكه 2 پخش شود
مريم درستاني، جام جم 30/8/90
مشاهده متن    
  زعفران باجي، تنهايي يك زن مجنون نما / گفت وگو با گوهر خيرانديش، بازيگر سريال «ستايش»
مريم درستاني، جام جم 8/8/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
فصلنامه پوششهاي سطحي
متن مطالب شماره 47، تابستان 1393را در magiran بخوانيد.

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است