آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۴۹۹
دنیا
۴

زنگ خطر انرژی برای اروپا

گروه بین الملل- لئونید فیرون، رییس یکی از بزرگ ترین شرکت های نفتی روسیه گفت: صادرات نفت روسیه به اروپا به دلیل کاهش سطح تولید و عرضه در آینده مورد تهدید قرار گرفت.

به گزارش بی بی سی، وی گفت: روسیه باید حدود یک تریلیون دلار صرف توسعه ذخایر جدید کند، اگر بخواهد سطح تولید فعلی را حفظ کند. آمار و ارقام جدید نشان می دهد که عرضه نفت روسیه یک درصد در فصل اول سال 2008 کاهش یافته است.

انتشار این سخنان دولت در روزهایی که قیمت نفت به 114 دلار برای هر بشکه جهش پیدا کرده است، فشارها بر قیمت نفت را افزایش خواهد داد.کاهش شگفت انگیز میزان عرضه نفت روسیه که یکی از بزرگ ترین کشورهای صادر کننده نفت است، نگرانی از کاهش عرضه نفت در دهه آینده را که یقینا تقاضا هم افزایش خواهد یافت افزایش داده است.

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی روسیه در فصل اول سال 2008 میانگین 10میلیون بشکه برای هر روز داشته است که نسبت به همین مدت در سال گذشته یک درصد کاهش نشان می دهد. مقامات روسیه دلیل این کاهش در عرضه را شرایط آب و هوایی بد در سیبری می دانند که حفاری را با مشکل مواجه ساخته است.در واقع این کاهش به رغم قول ها و وعده ها درباره افزایش عرضه نفت است. لئونید فیرون مشاور لوک اویل در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال اظهار تردید کرد که افزایش عرضه نفت روسیه تداوم یابد.

وی توضیح داد در حالی که حفاری و استخراج در سیبری به کندی پیش می رود و هزینه زیادی در بر دارد تداوم افزایش عرضه نفت نه عقلانی است و نه صرفه اقتصادی دارد.

وقتی بهره وری کاهش یابد، شما حفاری را باید افزایش دهید و این نیاز به تاخیر و تعویق وکاهش در زمینه دیگری دارد. وی برای اینکه روسیه را از اتهاماتی مبنی بر کاهش آگاهانه صدور نفت و استفاده از نفت به عنوان اهرم فشار بر همسایگان اروپایی اش، گفت همان مشکلاتی که برای حفاری و استخراج در حال حاضر در آلاسکا وجود دارد، در سیبری هم می توان دید. کارشناسان انرژی معتقدند، صنعت انرژی روسیه، با بحرانی مواجه است که ناظران و تحلیلگران مستقل تا به حال در این بارهسخن گفته بودند. مینمائیل کردتکین رییس موسسه سرمایه گذاری نفت روسیه گفت کاهش عرضه نفت در روسیه سال ها ادامه خواهد داشت. وی افزود روسیه دیگر تنها به صادرات انرژی متکی نخواهد بود.