آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۴۹۹
دنیا
۴

موافقت مشروط مخالفان با دور دوم انتخابات در زیمبابوه

گروه بین الملل- حزب مخالف دولت زیمبابوه، ضمن اعلام بازداشت گسترده اعضای این حزب، شرایط خود را برای موافقت با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

به گزارش بی بی سی، مورگان چانگیرای، رهبر حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک در زیمبابوه، گفت: اگر سازمان های بین المللی انجام مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری را برعهده بگیرند، با برگزاری این انتخابات موافقت خواهد کرد.

در حالی که کمیسیون انتخابات زیمبابوه هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز 29 مارس را اعلام نکرده، حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک تاکید کرد که بر اساس ارزیابی نتیجه رای گیری، مورگان چانگیرای به حد نصاب لازم برای پیروزی در انتخابات دست یافته است.

در مقابل، رابرت موگابه، رییس جمهوری و نامزد حزب زانو پی اف گفته است که هیچ یک از سه نامزد شرکت کننده در انتخابات نتوانسته بیش از پنجاه درصد آرا را کسب کند و لازم است انتخابات مرحله دوم برگزار شود.

طرفداران مورگان چانگیرای اعتقاد دارند که هدف دولت از اصرار بر دو مرحله ای شدن انتخابات تلاش برای دخالت در نتیجه رای گیری و اعلام پیروزی به سود رابرت موگابه است.

هنوز مقامات دولتی نسبت به شرط مورگان چانگیرای برای برگزاری مرحله دوم انتخابات واکنشی نشان نداده اند، اما در گذشته رابرت موگابه با درخواست نظارت موثر نهادها و ناظران بین المللی بر برگزاری انتخابات زیمبابوه که به گفته مخالفان معمولابا تقلب به نفع دولت همراه بوده، مخالفت کرده است.

رابرت موگابه تاکید داشته که چنین اقدامی به منزله دخالت خارجیان در امور داخلی زیمبابوه است. پیشنهاد مورگان چانگیرای پس از آن مطرح می شود که دادگاه عالی زیمبابوه درخواست حزب مخالف برای وادار کردن کمیسیون انتخابات به انتشار نتایج رای گیری انتخابات 29 مارس را تایید نکرد.

حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک دادگاه عالی را به نقض بی طرفی متهم کرده، اما قضات دادگاه با رد این اتهام، گفته اند که صلاحیت تصمیم گیری در این مورد را نداشته اند.

همزمان، حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک گفته است که در خلال سه شنبه شب دست کم پنجاه تن از طرفداران این حزب توسط پلیس زیمبابوه بازداشت شدند.

بازداشت این افراد پس از آن صورت گرفت که درخواست این حزب برای اعتصاب عمومی در روز سه شنبه با موفقیت چندانی مواجه نشد.

اکثر مردم زیمبابوه بیکار هستند و برای تامین معاش خود تحت فشار قرار دارند و به این دلیل از درخواست اعتصاب عمومی استقبال نکردند.