آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۴۹۹
بازرگانی
۵

خودکفایی برنج به تعویق افتاد

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به واردات بی رویه برنج گفت: خودکفایی برنج عملابه تعویق افتاد.

غلامرضا خانکشی پور در گفت وگو با فارس با اشاره به وجود دیدگاهی که طرفدار واردات برنج بوده و مزیت برای تولید آن در داخل قایل نیست، گفت: متاسفانه این دیدگاه در برخی مسوولان وزارتخانه مربوط به واردات اثر داشته و واردات بی رویه مانند ورود 932هزار تن در 11 ماه سال 86 عملاخودکفایی این محصول استراتژیک را به تعویق انداخت.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: گرچه وزارت جهاد کشاورزی به جد معتقد به تولید و خودکفایی برنج به عنوان محصول استراتژیک در داخل کشور است، ولی تصمیم گیری در مورد تعرفه واردات برنج بر عهده وزارتخانه دیگری است.

خانکشی پور خواستار همسو شدن سیاست های حمایت برنج با خودکفایی در تولید این محصول اساسی شد و گفت: متاسفانه برخلاف تاکید وزیر جهاد کشاورزی و قول ایشان به نمایندگان مجلس مبنی بر خودکفا شدن در تولید برنج، هنوز طرح خودکفایی برنج عملابه تصویب نرسیده است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری نسبت به سال قبل، جلسه در استانداری گیلان با حضور مسوولان جهاد کشاورزی و رییس موسسه تحقیقات برنج برگزار شد و قرار شد جمع بندی کارشناسان در مورد راه های مقابله کشاورزان برنج کار با کم آبی و خشکسالی تدوین و امروز از طریق استانداری و نماینده ولی فقیه در استانداری به کشاورزان ابلاغ شود.

خانکشی پور گفت: کارشناسان موسسه تحقیقات برنج از هفته قبل راه حل های کارشناسی مقابله با خشکسالی در گیلان و مازندران و راه مقابله با آن را بررسی کرده اند که امروز به طور رسمی اعلام می شود.

براساس آمار گمرک در 11 ماه سال 1386 مقدار 932هزار و 300 تن برنج به ارزش 373میلیون و 700هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال 85 نشانگر 21درصد کاهش است.