آرشیو پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۱۴۹۹
مسکن و عمران
۷

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس:تدابیر مالیاتی قیمت مسکن را کنترل می کند

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس گفت: دولت می تواند با اتخاذ سیاست های مالیاتی قیمت مسکن و زمین را کنترل و تا حدودی معضل مسکن را حل کند.

لطف ا... فروزنده در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: دولت می تواند با اتخاذ سیاست های مناسب مالیاتی و نظارت دقیق بازار مسکن را متعادل کند؛ بنابراین دخالت دولت در حد اتخاذ سیاست و نظارت مناسب است اما این که بخواهد در ساخت و ساز وارد شود شیوه مناسبی نخواهد بود.

وی ادامه داد: اتخاذ سیاست های مناسب و اهرم هایی که موجب بورس بازی زمین و مسکن نشود می تواند تعادل را در بازار مسکن حاکم کند.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس افزود: سود کاذب مسکن همواره موجب می شود که سرمایه داران سرمایه های خود را به سمت تولید و صنعت هدایت نکنند؛ چرا که خرید زمین بدون هیچ زحمتی در سال های آتی سود مناسبی را برای سرمایه داران به ارمغان می آورد.

فروزنده تاکید کرد: دولت با طراحی یک سیستم مالیاتی منظم و قوی سود کاذبی را که خریداران زمین با خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی کسب می کنند به حداقل خواهد رساند. فروزنده در خصوص کنترل قیمت مسکن از سوی دولت گفت: کنترل قیمت مسکن با اتخاذ مکانیزم مالیاتی مناسب میسر خواهد شد چرا که اتخاذ نظام مالیاتی سیستم عرضه و تقاضا برای مسکن را نیز به تعادل خواهد رساند.

وی خاطرنشان کرد: می توان با دریافت مالیات از واحد هایی که خالی از سکنه هستند و یا اینکه معافیت مالیاتی برای افرادی که واحد های مسکونی خود را برای فروش و یا اجاره احداث می کنند عرضه و تقاضای مسکن را کنترل کرد.