آرشیو یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۸
ایران زمین
۱۱

رفع مشکل نگران کننده آلودگی آب زاینده رود

تصفیه خانه آب اصفهان، به عنوان بزرگ ترین تامین کننده آب آشامیدنی استان مجددا در مدار بهره برداری قرار گرفت.

مهندس منصور شیشه فروش مدیرکل دفتر بازسازی و حوادث غیرمترقبه استان اصفهان افزود: تصفیه خانه آب اصفهان واقع در روستای باباشیخ علی از روز دوشنبه به دنبال شکستگی لوله انتقال نفت به پالایشگاه اصفهان و آلودگی نفتی سطح رودخانه زاینده رود از مدار بهره برداری خارج شده بود. وی گفت: هم اینک آبگیری مخازن تصفیه خانه اصفهان بزرگ ترین منبع تولید کننده آب تصفیه شده اصفهان آغاز شده و پیش بینی می شود تا 14 ساعت آینده، آبگیری شود و پس از آبگیری کار انتقال آب تصفیه شده به شبکه آب آشامیدنی اصفهان آغاز شود.

شیشه فروش افزود: وزارت نفت با حضور در منطقه، با آوردن مواد جاذب، نفت وارد شده به رودخانه زاینده رود را از سطح آب رودخانه جمع آوری و اینک در حال پاکسازی دیگر لکه های نفتی روی زاینده رود است. وی بر صرفه جویی مصرف آب از سوی شهروندان اصفهانی تا رفع کامل این بحران تاکید کرد و افزود: آب جاری در شبکه آبرسانی اصفهان کاملا بهداشتی است و مردم نگران آلودگی نباشند.

تصفیه خانه آب باباشیخ علی اصفهان به منظور حفظ بهداشت و سلامت شهروندان اصفهانی از روز دوشنبه گذشته از مدار خارج شده بود،که نشت نفت ازخط انتقال نفت خام خوزستان به اصفهان موجب سرازیر شدن نفت خام به زاینده رود و تشکیل لکه های نفت روی آب این رودخانه شد.

روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در اطلاعیه ای از تشدید فعالیت های این شرکت برای رفع سریع تر آلودگی آب زاینده رود خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: به دلیل حجم و وسعت زیاد آلودگی، مطالعات و اقدامات اجرایی در مهار بحران و تامین آب شرب شهر اصفهان و چند شهر دیگر آغاز شده است.

در این اطلاعیه استفاده از ظرفیت مخازن و آب ذخیره شده، در مدار قرار گرفتن چاه های فلمن، آبرسانی با تانکر به مناطقی که با مشکل بی آبی مواجه اند، قرار دادن چند لایه فیلتر مخصوص در ورودی تصفیه خانه، پاکسازی مسیر رودخانه از طریق قایق برای کاهش زمان وقفه درآبگیری تصفیه خانه از اقدامات صورت گرفته برای رفع این مشکل عنوان شده است.

خط انتقال نفت خوزستان به پالایشگاه اصفهان از مسیر شهرکرد سامان به اصفهان توسط یک دستگاه بلدوزر اداره راه وترابری استان چهارمحال و بختیاری هنگام تعریض جاده دهستان شوراب به چلیوان شکسته و سبب این حادثه شد.