آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
ایران زمین
۲۰

مطالعات باستان شناسی در مجموعه سعدالسلطنه قزوین

قزوین - خبرنگار «ایران»: براساس قرارداد منعقده میان جهاد دانشگاهی و سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین لایه نگاری و مطالعات باستان شناسی راسته وزیر مجموعه سعدالسلطنه از سوی گروه هنر و معماری واحد پژوهش جهاد دانشگاهی استان قزوین با کارفرمایی سازمان نوسازی و بهسازی انجام می شود.

آتوسا مؤمنی، مدیر گروه هنر و معماری جهاد دانشگاهی استان قزوین درباره این طرح اظهار داشت: کاروانسرای سعدالسلطنه بزرگ ترین کاروانسرای درون شهری جهان است و به همین دلیل این مطالعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: راسته وزیر نخستین قسمت از مجموعه سعدالسلطنه است که روی آن مطالعات باستان شناسی انجام می شود، با انجام این طرح میزان استحکام پی ها و دیوارها مشخص و علاوه بر اطلاعات باستان شناسی، اطلاعات مرمتی هم گردآوری می شود.

وی افزود: برای هر دوره تاریخی کدهای ارتفاعی، شناسایی و در این طرح مشخص می شود که مجموعه یک مکان با قدمت تاریخی بوده یا از دوره صفویه سکونت در این مکان شروع شده است.مؤمنی تصریح کرد: برای راسته وزیر پانزده گمانه در نظر گرفته شده که به صورت پلکانی از ابتدای جبهه شرقی تا انتهای راسته زده می شود و بدین وسیله اطلاعات لایه های پایین، ارتباطات، راهروها و نحوه ورود به حجره ها در زمان های مختلف مشخص می شود. مدیر اجرایی این طرح گفت: امیدواریم درگمانه هایی که باز می شود اطلاعات کاملی از نظر باستان شناسی به دست بیاوریم که در این صورت از گمانه های مشابه صرفنظر می کنیم.