آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
اجتماعی
۴

مرگ یک قلاده یوزپلنگ نادر ایرانی در «کالمن بهادران» یزد

گروه اجتماعی- یک قلاده یوزپلنگ ایرانی در کالمن بهادران یزد بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: این یوزپلنگ نر به احتمال زیاد به علت بروز خشکسالی در جست وجوی طعمه بوده که در حین عبور از جاده دوبانده ترانزیتی یزد به بندرعباس بر اثر برخورد با خودروهای عبوری تلف شده است.

دکتر دلاور نجفی با اشاره به این که حدود دو ماه پیش نیز حادثه مشابهی در این منطقه رخ داده است، افزود: یوزپلنگ ایرانی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض است که از این گونه، فقط در ایران وجود دارد.

وی درباره پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: هم اکنون در حال انتخاب مدیر این پروژه هستیم، اما خبرهای غیررسمی حاکی از تمدید این پروژه از سوی سازمان ملل است.

نجفی به تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این پروژه از این ماه با همکاری کارشناسان خارجی برای نخستین بار در کشور آغاز می شود.

* کریدور عبور حیات وحش منطقه هنوز ساخته نشده است

همچنین مهندس عبدوس مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که محور ترانزیتی یزد - بندرعباس از منطقه کالمن بهادران یزد، یکی از زیستگاه های اصلی یوزپلنگ آسیایی عبور می کند، گفت: وزارت راه هنوز کریدور زیر گذر یا روگذر برای عبور حیات وحش منطقه از این جاده را نساخته است، در حالی که آنان باید هرچه سریع تر باتوجه به تلف شدن دو قلاده یوزپلنگ نادر ایرانی در طول این دو ماه، فکری اساسی کنند.