آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
اجتماعی
۶

ثبت ملی 10 هزار و 600 اثر تاریخی در دو سال گذشته

گروه اجتماعی- تعداد آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در دو سال گذشته از 12 هزار بنا به بیش از 22 هزار و 600 اثر افزایش یافته است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور از شناسایی تعداد زیادی از آثار تاریخی کشور برای ثبت در فهرست آثار جهانی خبر داد و گفت: در دو سال اخیر معادل 70 سال گذشته، آثار تاریخی کشور در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. فریبرز دولت آبادی افزود: بافت تاریخی یزد، بازار تاریخی تبریز و مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی از جمله آثاری است که بزودی در فهرست آثار جهانی به ثبت خواهند رسید. وی با اشاره به این که در حال حاضر مراحل نهایی ثبت پرونده کلیسا های آذربایجان در فهرست آثار جهانی انجام شده است، گفت: امیدواریم در جلسه کمیته میراث جهانی، در کانادا این اثر به عنوان نهمین اثر ملی ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

دولت آبادی به تدوین آئین نامه ثبت میراث طبیعی و میراث ناملموس اشاره کرد و افزود: نوروز به عنوان نخستین اثر ملی در حوزه میراث ناملموس ثبت شد و دماوند نیز به عنوان اولین اثر ملی در حوزه میراث طبیعی ثبت می شود.

همچنین پرونده سازه های آبی شوشتر نیز به عنوان دهمین اثر ملی برای ثبت در ردیف آثار جهانی نامزد شده است.

وی با انتقاد از اختصاص سالانه یک سهمیه برای ثبت آثار ملی در فهرست آثار جهانی گفت: این سهمیه برای ایران با داشتن بیش از 22 هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، بسیار ناچیز است و باید به ما سهمیه بیشتری داده شود.