آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
اجتماعی
۴

مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر خبرداد: اختصاص 38 میلیارد تومان برای کاهش آسیب معتادان

گروه اجتماعی - 38 میلیارد تومان معادل 50 درصد کل بودجه 77 میلیارد تومانی ستاد مبارزه با مواد مخدر به برنامه های کاهش آسیب معتادان در سال جاری اختصاص یافت.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمار اعلامی (WHO) مبنی بر ابتلای 18 درصد جمعیت معتادان تزریقی یعنی معادل 11 هزار نفر به ایدز گفت: اگر برنامه های کاهش آسیب معتادان در کشور اجرا نمی شد، هم اکنون این رقم به 40 درصد معادل 30 هزار نفر نیز افزایش یافته بود. اما در حال حاضر ایران با راه اندازی 240 گروه سیار کاهش آسیب معتادان (OUT REACH) رتبه تک رقمی کاهش آسیب اعتیاد را در دنیا به دست آورده است.

دکتر سعید صفاتیان افزود: اگرچه از اجرای برنامه های کاهش آسیب معتادان به صورت جدی فقط چهار سال می گذرد اما تاکنون پیشرفت های قابل توجهی در این باره صورت گرفته است، به طوری که در راه اندازی مراکز DIC 300 درصد رشد و در راه اندازی گروه های سیار کاهش آسیب معتادان هم 200 درصد رشد را شاهد بوده ایم.

وی با بیان این که بیش از 60 درصد از بودجه 52 میلیارد تومانی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 86 نیز به کاهش آسیب اعتیاد اختصاص یافته بود، گفت: در آینده ای نزدیک با 13 دانشگاه بزرگ کشور برای گسترش برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در کشور تفاهم نامه امضا می شود.

وی امسال را سال کیفیت و ارزیابی همه اقدامات این ستاد درباره کاهش آسیب معتادان دانست و افزود: نخستین برنامه های کاهش آسیب معتادان از سال 82 با طراحی مراکز MMT (درمان نگهدارنده با متادون)، DIC (مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد) و همچنین کلینیک های مثلثی به طور رسمی آغاز شد.