آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
ماجرا
۱۴

اظهارنظر کارشناسی

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی، دیگری را به هر شکل تهدید به قتل یا ضررهای نفسی، شرفی، مالی و یا افشای اسرار خود یا بستگانش نماید، هرچند به واسطه آن، تقاضای پول، مال یا انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد؛ به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

طبق حکم ماده فوق، تهدید مطلق برای تحقق جرم کافی نیست بلکه مرتکب باید مخاطب و تهدید شونده و یا بستگانش را از این موضوع ترسانده باشد تا مشمول این مجازات شود.

براساس آنچه که در این پرونده رخ داد، به نظر می رسد تهدید کننده با چاپ خاطرات و تصاویری که در اختیارش بود، قصد داشته تا دختر موردعلاقه اش را وادار و تسلیم به خواسته های غیرقانونی اش کند و با تهدید به افشا و انتشار تصاویر در مجموعه ای مدون بدون رضایت دختر- وی را مورد تهدید قرار دهد که اقدام وی از مصادیق بارز ماده 669 قانون مجازات اسلامی است.

حال آن که دختر به منظور بیان احساسات قلبی خود و ابراز آن مطالبی را در دفتر خاطراتش به رشته تحریر درآورده و آن را باناآگاهی تقدیم پسری کرده که او را همسر آینده خود می دانسته و یا تصاویری را برای یادگاری دوران آشنایی شان نزد وی به امانت سپرده است که نباید حسن نیت وی در اقدامی ناجوانمردانه مورد سوءاستفاده قرار گیرد و وسیله ای برای تحت فشار قراردادن وی یا خانواده و بستگانش قلمداد شود.

قاضی علی اصغر تشکری

رئیس شعبه 39 دادگاه تجدیدنظر استان تهران