آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۰
زنگ اول
۱۲

بازی های پرورشی: بساز و بساز چی بسازم

گروه های شرکت کننده در بازی در حالی که در حیاط مدرسه پراکنده هستند، درحال حرکت دست می زنند و می گویند «بساز و بساز، چی بسازم».

مربی هم می گوید: یکی از اشکال هندسی یا علائم قراردادی، ریاضی و یا اشکال دشوارتر مثلا «مساوی» بساز بلافاصله اعضای هر گروه یا تیم باید با بدن های خود شکل مساوی را بسازند. هر گروه یا تیم که زودتر شکل اعلام شده را بسازد یک امتیاز کسب می کنند. دوباره بازی ادامه پیدا می کند و همه در حالی که پراکنده شده و جمله «بساز و بساز، چی بسازم» را فریاد می زنند، مربی شکل دیگری را اعلام می کند. به عنوان مثال می گوید مثلث بساز. بلافاصله اعضای هر گروه و تیم با قرار گرفتن در اضلاع یک مثلث فرضی آن را می سازند. دوباره گروهی که شکل مثلث را ساخته امتیاز کسب می کند و بازی ادامه پیدا می کند. در پایان بازی پس از جمع امتیازات، تیم یا گروه برنده اعلام می شود.

* تعداد اعضای گروه ها باید مساوی باشد.

* هنگام گفتن جمله «بساز بساز، چی بسازم» باید همه در حرکت باشند.

* هرگروه که شکل را ساختند دسته جمعی اعلام آمادگی می کنند. به این ترتیب گروه آماده دسته جمعی می گویند:گروه (شماره یا نام گروه را می گویند) آ - ما- ده.

* اهداف پرورشی بازی

شناخت بیشترعلائم قراردادی ریاضی واشکال هندسی و در مراحل بالاتر اشکال طبیعی دشوارتر، تمرین قدرت هدایت ورهبری، سرگروهی تیم، تقویت هماهنگی و همبستگی گروهی، ایجاد تحرک و شور و نشاط.