آرشیو پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۲
اجتماعی
۴

محققان ایران قوی ترین نانوچسب بافتی دنیا را ساختند

گروه اجتماعی - دانشمندان ایرانی برای نخستین بار در دنیا قوی ترین نانوچسب بافتی را با نام NANO - GLUE تولید کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم معرفی این کشف جدید ایرانی گفت: چسب بافتی فیبروژنی هوشمند که آزمایش موفقیت آمیز آن روی سگ با جراحی نای این حیوان و چسباندن آن با این چسب به جای بخیه سال گذشته انجام شده بود، در فاز آزمایش انسانی نیز اثربخش بود.

دکتر علیرضا زالی افزود: پس از تولید چسب بافتی برای نخستین بار نانو چسب بافتی که از ترکیب تکنولوژی تولید چسب بافتی و ذرات نانو به دست آمده است، از سوی محققان کشور تولید شد و بی شک این تحقیق بومی ایرانی در دنیا بی نظیر است.

وی گفت: قدرت این چسب بیولوژیک به اندازه ای زیاد است که هنوز محققان نتوانسته اند حیطه کاربرد آن در ترمیم بافت های بدن را مشخص کنند، اما در آینده شاهد استفاده از این چسب در ترمیم بافت های بدن از جمله استخوان، عضله، عصب، بافت های داخلی و انواع پیوندها خواهیم بود.

عبدالجلیل کلانترهرمزی، سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه نیز با بیان این که تولید این چسب حاصل دو سال و نیم فعالیت تحقیقاتی پژوهشگران برجسته جراحی پلاستیک کشور است، گفت: تولید این چسب، جراحی پلاستیک را در همه بافت های بدن متحول می کند و محققان آمادگی انتقال دانش این تکنولوژی بومی را دارند.