آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۲
بین الملل
۲۱

پس از اقدام تنش ساز گرجی ها در سازمان ملل اوکراین نیز به جمع شاکیان روسیه پیوست

گروه بین الملل- چند ساعت پس از آن که دولت غربگرای گرجستان اختلاف خویش با روسیه را به شورای امنیت کشاند، مقام های اوکراین نیز دیروز با ارائه نامه ای به سازمان ملل به جمع شاکیان مسکو پیوستند.روابط اوکراین و گرجستان که هر دو تحت رهبری جناح موسوم به هواداران انقلابی های رنگی اداره می شوند، زمانی با روسیه تیره شد که پوتین در اجلاس اخیر ناتو در بخارست راه عضویت این دو جمهوری شوروی پیشین را در این سازمان امنیتی بست.دولت میخائیل ساکاشوویلی در تفلیس و ویکتور یوشچنکو در کی یف در حال حاضر با موجی از حرکت های اپوزیسیون استقلال طلب دست به گریبان هستند. این دولت ها، کرملین را به حمایت از این حرکت های اپوزیسیونی متهم می کند.

به گزارش خبرگزاری ها وزارت امور خارجه اوکراین در نامه ای رسمی به «اظهارات کاملا ضد اوکراینی مقامات بلندپایه روسیه در رابطه با تمامیت ارضی این کشور» به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه اوکراین تاکید شده است که نگرانی جدی در رابطه با اظهارات اخیر مقامات بلندپایه روسی درباره این کشور وجود دارد.به عقیده آنان، این اظهارات، آشکارا بر ضد اوکراین بوده و استقلال و تمامیت ارضی این کشور را زیر سؤال می برد و به منزله دخالت در امور داخلی اوکراین تلقی می شود.

روسیه نیز در مقابل ناتو و غرب را به نفوذ امنیتی در این مناطق متهم کرده و اعلام کرده است که در برابر فشارهای سیاسی برای پیوستن این کشورها به ناتو تسلیم نخواهد شد.