آرشیو پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۲
بین الملل
۲۱

سفارتخانه های دانمارک در الجزایر و افغانستان تعطیل شد

گروه بین الملل- در پی انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام در مطبوعات دانمارکی و واکنش مسلمانان کشورهای اسلامی به این اقدام، دولت دانمارک از بیم اعتراضات گسترده تر مسلمانان، تصمیم به تعطیلی موقت سفارتخانه های خود در الجزایر و افغانستان گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه دانمارک هم اکنون کارکنان سفارتخانه های خود در الجزایر و افغانستان را در ساختمان های مخفی مستقر کرده است. این در حالی است که «اریک لارسن» از مسئولان وزارت خارجه دانمارک نیز در گفت وگو با نشریه پولیتیکن اعلام کرده«ما باید به سبب تهدید هایی که در هفته های گذشته در افغانستان و الجزیره صورت گرفته است، امنیت کارکنان سفارتخانه های خود را تضمین کنیم و بهترین اقدام در حال حاضر برای تحقق این امر، تعطیلی موقت سفارتخانه های مان در این دو کشور است.»

چاپ کاریکاتورهای موهن از سوی مطبوعات دانمارک در سپتامبر 2005 میلادی، موجی از اعتراضات را در جهان به وجود آورد که این اعتراضات به کشته شدن ده ها نفر در نیجریه، لیبی و پاکستان و تعطیلی سفارت های دانمارک در دمشق و بیروت منجر شد. در عین حال 30 مؤسسه اطلاع رسانی ایران نیز شکایت نامه ای علیه رسانه های دانمارکی تنظیم و به دادگاه جنایی امان ارائه دادند.

مطبوعات عمده دانمارکی چندی پیش یک بار دیگر اقدام به چاپ 11 کاریکاتور موهن جدید علیه پیامبر اسلام(ص) کردند.

تصاویر موهنی که روزنامه «یولاندز پوستن» در سپتامبر 2006 میلادی آن را به چاپ رساند در بیش از 60 نشریه غربی دیگر نیز به چاپ رسید که این اقدام نیز موجی از اعتراضات گسترده مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت.