آرشیو پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۳۹۱۲
صفحه آخر
۲۴

مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:ابتکارات ایران درباره عراق مورد توجه است

مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس همسایگان عراق در کویت را ارزشمند دانست. سید محسن حکیم در گفت و گو با مهر با تمجید از نقش مثبت و کارساز ایران در میدان تحولات عراق، گفت: حضور ایران در نشست همسایگان که در کویت برگزار شد، به واقع حضوری ارزشمند بود و حقیقت این است که طرح ها و ابتکارات جمهوری اسلامی چه در شرم الشیخ، چه در استانبول و چه در کویت مورد توجه بغداد قرار داشته است. وی در خصوص تاکید اغلب همسایگان عراق بر لزوم خروج اشغالگران از این کشور، اظهار داشت: بزرگترین استراتژی دولت عراق در شرایط فعلی این است که هر چه سریعتر زمینه های حضور نیروهای خارجی در این کشور از بین برود و مقدمات خروج این نیروها از خاک عراق فراهم گردد.

حکیم درباره نوع حضور ایران در اجلاس کویت نیز افزود: ما همواره اعلام کرده ایم که اگر نیم نگاهی به تاریخ روابط ایران و عراق شود، همواره در طول حاکمیت مردم براین سرزمین، مواضع ارزشمند و دوستانه جمهوری اسلامی ایران قابل رصد خواهد بود و ایران همواره با کمک های سیاسی، اقتصادی و همکاری هایی که در زمینه های مختلف با دولت قانونی عراق داشته از مؤثرترین وزنه های تاثیرگذار در عراق محسوب شده است.

مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با ابراز تاسف از نگرانی برخی کشورها از روند رو به رشد مناسبات تهران - بغداد، ادامه داد: علیرغم برخی نگرانی های آشکاری که در این رابطه وجود دارد، همه می دانند که روابط ایران و عراق، روابطی غیرقابل انفکاک در سطوح مختلف دینی، سیاسی و ژئوپلیتیک است که هرچند حاکمان پیشین عراق در این مسیر مانع تراشی می کردند اما اکنون و با حاکمیت مردمی در عراق این مسیر بیش از پیش تسهیل شده است.