آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
خودرو
۱۶

کاهش تعرفه واردات کامیون و کشنده

گروه خودرو – کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک، هفته گذشته طی نشستی تعرفه واردات کامیون و کشنده را به ترتیب از 30 و 15درصد به 10درصد تقلیل داد.

این در حالی است که هم اکنون 8 کارخانه کامیون سازی فعال و 3 شرکت تازه تاسیس نیز مشغول فراهم آوردن مقدمات اولیه برای تولید کامیون و کشنده در کشور هستند.

هرچند کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک به دلیل تاخیر خودروسازها در تحویل کامیون و کشنده ها و همچنین واردات کامیون های چینی، تصمیم به کاهش تعرفه واردات گرفته، اما با نهایی شدن این تصمیم در کمیسیون ماده یک به طور حتم هشت کامیون ساز کشور در معرض تعطیلی قرار خواهند گرفت.

احمد نعمت بخش رییس انجمن خودروسازها در گفت وگو با خبرنگار ما در این زمینه عنوان کرد که در حال حاضر کشور ما ظرفیت تولید 50هزار کامیون را دارد که با کاهش تعرفه، دیگر توجیهی برای تولید کامیون در داخل نخواهیم داشت.

وی همچنین تاکید می کند که در سال 84 حدود 32هزار و 200 دستگاه کامیون تولید که با توجه به توانمندی خودروسازها این تعداد در سال 85 و 86 افزایش یافته است.

اظهار نظر رییس انجمن خودروسازها در شرایطی است که خودروسازها به دلیل تاخیر در تحویل کامیون های نو حتی قادر به ادامه طرح نوسازی کامیون های فرسوده نبوده و تاکنون تنها 10درصد از طرح نوسازی کامیون های فرسوده محقق شده است.

نعمت بخش در این زمینه می گوید که پیشنهاد می کنیم در قراردادهای جاری با خودروسازها برای تحویل کامیون و کشنده، دو طرف جهت تاخیرهای پیش بینی نشده، جریمه ای اختصاص دهند تا از این بابت ضرر حاصل از قرارداد متوجه طرف خاصی نشود