آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
خودرو
۱۶

کمبود مخازن سی.ان.جی خودروها به خاطر تعلل بانک مرکزی است

روابط عمومی کمیته صنفی تولیدکنندگان CNG - بحران کمبود مخازن سی.ان.جی خودروها در کشور بخاطر تعلل بانک مرکزی در ابلاغ آیین نامه گشایش اعتبار مالی شرکت های تولید کننده داخلی می باشد.

مجتبی شیرآلی، عضو انجمن صنفی صنایع CNG کشور ضمن اعلام این مطلب افزود: به رغم اصلاح نهایی و تصویب چگونگی پرداخت تسهیلات مالی به 10 شرکت داخلی تولید کننده مخزن CNG از سوی هیات دولت، متاسفانه بانک مرکزی ماه ها است که از تدوین آیین نامه اجرایی مصوبه دولت طفره می رود.

وی اظهار داشت: این مصوبه از مرداد ماه سال قبل و پس از تایید طرح فنی مالی 10 شرکت داخلی برای تولید مخزن CNG از سوی وزارت صنایع و ستاد تبصره 13 همچنان از طرف بانک مرکزی معطل مانده است.

عضو انجمن صنفی صنایع CNG با اشاره به اتمام بودجه تعیین شده برای واردات بنزین تا دو ماه آینده گفت: تاخیر بانک مرکزی در انجام این کار موجب خواهد شد تا در مرداد ماه سال جاری کشور با بحران تامین سوخت خودروها مواجه گردد.

وی در ادامه افزود: یکی از خطرناک ترین اثرات تعلل در اجرای این طرح آن است که برخی از تجار و تعدادی از شرکت های خودروساز داخلی به بهانه تاخیر در ساخت داخل و نیاز کشور، به واردات مخازن CNG، مخازن فاقد کیفیت را که از قیمت ارزان تری هم برخوردارند، از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می کنند که این مخازن از حداقل استانداردهای اساسی هم برخوردار نیستند بنابراین امنیت و سلامت مصرف کنندگان به صورت جدی مورد تهدید قرار می گیرد.

وی با اشاره به حساسیت وظیفه موسسه استاندارد در کشور خواستار توجه بیشتر این موسسه به جلوگیری از این گونه مخازن شد و گفت: برخی از کشورها که به تولید محصولات کم کیفیت مشهورند، باید از واردات مخازن CNG به ایران محروم شوند. چرا که هرگونه غفلت در مورد کیفیت مخازن CNG ممکن است منجر به فاجعه غیرقابل جبرانی شود.

وی گفت: اگر فقط 200 هزار دستگاه خودرو عمومی کشور را گاز سوز کنیم، صرفه جویی ناشی از عدم مصرف بنزین آنها طی 210 روز، دست کم یک میلیارد یورو خواهد بود. حال چگونه بانک مرکزی نسبت به این صرفه جویی کلان ارزی بی تفاوت مانده، جای سوال است.