آرشیو یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۷
بورس - شرکت ها
۱۰
قدر برند را بدانیم

انواع نام های تجاری بین المللی (23)

دکتر رضا بندریان

در نگاه کلی، سه رویکرد در تصمیم گیری نسبت به موقعیت نام تجاری شرکت ها وجود دارد، این رویکردها منجر به شکل گیری سه نوع نام تجاری بین المللی می شوند:

نام های تجاری بومی شده: این نام های تجاری پس از ورود به یک کشور ویژگی های محلی و بومی آن کشور را اتخاذ می نماید. به این ترتیب مصرف کنندگان به غلط تصور می کنند این محصول تولید کشور خودشان است. به عنوان نمونه نام های تجاری Dove و Axe و Colgate با اتخاذ این رویکرد در کلیه کشورها، تلاش می کنند تا از تمامی جهان به خواسته ها و ویژگی های مردم آن کشور نزدیک شوند.

نام های تجاری بیگانه: این نام های تجاری درصددند با سرمایه گذاری و حفظ ملیت و هویت اصلی خود و با ارائه تصویری جذاب از کشور سازنده در ذهن مصرف کنندگان، نام تجاری خود را به موقعیت برتر در بازار رسانده و در بیرون از مرزهای خود به عنوان یک محصول خارجی شناخته شوند. نام های تجاری خودروسازان آلمانی نظیر Audi و BMW در زمره این نام ها قرار دارند.

نام های تجاری متعلق به همه جا و هیچ جا: بسیاری از نام های تجاری بدون اتخاذ یکی از دو رویکرد بالابه نوعی متعلق به ناکجاآباد هستند و خود را به هیچ کشور یا مرز جغرافیایی متعلق نمی دانند. مصرف کنندگان نیز هیچ اطلاعی در مورد ملیت آنها نداشته و به دانستن این موضوع علاقه ای ندارند. نام هایی نظیر، Hilton، lego، Solaris از این گروه نام های تجاری هستند