آرشیو یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۷
بانک و بیمه
۱۲

قائم مقام بانک مرکزی: وام های به شرط سپرده گذاری ربوی نیست

قائم مقام بانک مرکزی گفت: پرداخت وام به شرط سپرده گذاری در بانک ها ربوی نیست.

«حسین قضاوی» در گفت وگو با برنا درخصوص پرداخت وام به شرط سپرده گذاری گفت: وام هایی که به سپرده های ناشی از عقد قرض تعلق می گیرد، حرام است.

وی افزود: این در حالی است که براساس قانون بانکداری بدون ربا وام هایی که در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، تحت عنوان عقود مدت دار بوده و سود به آنها تعلق می گیرد؛ که این مساله در مورد عقود قرض صدق نمی کند.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ یک از وام های به شرط سپرده در سیستم بانکی ربوی نیست، گفت: البته برخی از موسسات اعتباری وام های خود را به شرط سپرده های ناشی ازعقد قرض در اختیار متقاضیان قرار می دهند که این کار غیرقانونی بوده و بانک مرکزی نیز بارها مخالفت خود را اعلام کرده است.

قضاوی در عین حال توضیح داد: آنچه باعث می شود وام های به شرط سپرده در بانک ها ربوی شود، نوع عقد سپرده گذاری در آنها است. قضاوی تاکید کرد: مطابق قوانین بانکی عقود سپرده در این نوع وام ها به صورت مدت دار انجام می شود و به آن سود تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: بانک ها باید به این نوع سپرده ها سود بپردازند.

پیش از این «طهماسب مظاهری»، رییس کل بانک مرکزی، اعلام کرده بود: وام های به شرط سپرده غیرقانونی بوده و بانک مرکزی از انجام این نوع مبادلات در بانک ها جلوگیری خواهد کرد.