|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران87/4/10: در باب موسيقي كردستان
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 6999
شنبه 27 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 3965 10/4/87 > صفحه 20 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


در باب موسيقي كردستان
گفت وگو با زكريا يوسفي نوازنده دف

نويسنده: كيوان حبيبي

زكريا يوسفي متولد ۱۳۶۲ شهر پاوه ـ فارغ التحصيل رشته موسيقي از دانشگاه هنر سوره است. وي به عنوان نوازنده دف و همچنين سازهاي كوبه اي آثار فراواني در داخل و خارج از ايران در قالب آلبوم، اجراي كنسرت ها، فعاليت هاي پژوهشي و تحقيقي داشته است. از جمله اين فعاليت ها مي توان به اجراي كنسرت در نخستين همايش بين المللي بزرگداشت مولانا در تركيه، اجراي كنسرت در فستيوال بين المللي كشور پرتغال، شركت در بزرگداشت بزرگترين خواننده عرب (محمد قبانچي) در عراق و ... اشاره كرد. يوسفي همچنين به عنوان نوازنده در آلبوم هاي متعددي از جمله: اجراي سازهاي كوبه اي در آلبوم تلفيقي اثر استاد احمد پژمان، اجراي نوازندگي سازهاي كوبه اي در آلبوم هاي كردي ناله شكينه و كونه هوار، ذوق پرواز و نوازندگي در چندين مجموعه مستند تلويزيوني از جمله مستند مولانا و چند آلبوم ديگر همكاري داشته است. او هم اكنون مدرس موسيقي در دانشگاه سوره است. پژوهشگري در زمينه موسيقي كردستان و فعاليت در زمينه آوانگاري از فعاليت هاي ديگر اوست. گفت وگو با زكريا يوسفي را مي خوانيد.
    * آقاي يوسفي در ابتدا بفرماييد موسيقي را چگونه آغاز كرديد
    عشق و علاقه من به دنياي هنر و موسيقي به دوران كودكي و ارتباط من با گروه هاي موسيقي كردستان برمي گردد كه اين ارتباط توسط پدر و خانواده پدري ام ايجاد شد. همچنين حمايت ها و تشويق ها و لطف هاي هميشگي مادرم از شروع فعاليت هاي هنري ام تا به حال بيشترين عامل موفقيت و ترقي و ايجاد انرژي در من بوده است.
    در اين راستا با شروع فعاليت جدي آموزش موسيقي به صورت علمي و تلفيق و پيوند آموخته هاي قبلي ام در زمينه نوازندگي ساز دف در مكتب عرفان با دنياي هنر، خدمت استادان بيژن كامكار، ارژنگ كامكار، هوشنگ كامكار و جمشيد عندليبي رسيدم و در جهت ارتقاي هرچه بيشتر توان علمي و عملي خود در موسيقي از محضر اين بزرگواران ساليان متمادي بهره مند شدم. از زمان ورودم به دانشگاه روند هنري متفاوتي با توجه به ارتباطات جديدم با ديگر اساتيد دانشگاهي و نوازندگان و هم دوره اي هايم ايجاد شد كه بسيار در موفقيت بعضي از اهداف و برنامه هايم مؤثر بود.
    * به نظر شما دليل تاثيرگذاري ساز دف روي شنونده چيست و شما در اين مورد تا چه حدي موفق بوديد
    ببينيد، سازهاي كوبه اي و پوستي و بالاخص ساز دف به علت ساختار فيزيكي و خاصيت صدادهي آن و همچنين نوع به كارگيري حركت دست ها و تلفيق اين حركات و اجراي اين فيگورهاي ريتميك ساده و روان به صورت دوري زمينه يك نوع فضاي كاملاً خاص را براي مخاطب و شنونده ايجاد كرده و رابطه خاصي را بين اين ساز و شنونده برقرار مي كند كه قطعاً نوازنده اين ساز با توانايي ها و تبحر نوازندگي و مخصوصاً تكنيك هاي ريتميكي كه به كار مي گيرد بايد با توجه به جايگاه اين ساز در عرفان و هنر آنچنان نواختن آن را با درون خود آميخته كند و بنوازد كه آن تاثير مثبت و روحاني را روي مخاطب خود بگذارد، كه ناگفته نماند ساز دف بيشترين تاثير را روي يكي از اصلي ترين چاكراهاي بدن انسان دارد و در اين راستا بنده با توجه به علاقه و ارادتم به مكتب عرفان و عشق ورزيدنم به عالم هنر و موسيقي سعي در تلفيق و به كارگيري صحيح اين دو مقوله در كنار هم را داشته ام.
    * چه چيزي باعث شده كه ساز دف در موسيقي كردستان نقش ويژه اي داشته باشد
    موسيقي كردي به علت تنوع ريتم ها و حالت هاي مختلف ريتميك با اكسنت هاي نامتعارف و فيگورهاي خاص خود به نوعي خود را متمايز و متفاوت از موسيقي اقوام و ملل ديگر كرده است و نيز با توجه به متنوع بودن ملودي ها و مقام ها و فواصل گوناگون موسيقايي و همچنين فرم هاي آوازي متعدد و تحريرهاي بسيار پيچيده اين امكان را به موسيقي كردي داده است كه سبك ها و فرم هاي مختلف موسيقايي را از جمله: حماسي، بزمي و رزمي، عرفاني و مذهبي، شاد و عروسي، عزاداري، رنج و كار را به خود اختصاص دهد و براي هركدام از اين مناسبات ملودي ها و موسيقي ويژه خود را داشته باشد و در اين ميان ساز دف با توجه به توانايي ها و نوع استفاده از صدادهي اين ساز و تركيب آن با هر كدام از اين سبك هاي موسيقي جايگاه خاصي را در موسيقي كردي داراست، زيرا با رنگ و جنس صداي زيباي خود و حجمي كه به اركستر مي دهد تاثيرگذاري آن موسيقي را چندين برابر مي كند.
    * لطفاً درباره زبان و گويش هاي كردي و ارتباط آن با موسيقي بومي كرد توضيح بدهيد.
    اقوام كرد بازماندگان و ميراث داران اصلي قوم ماد هستند و فرهنگ و هنري را كه ما امروزه شاهد آن هستيم از هزاران سال پيش نسل به نسل تا به امروز به ما رسيده است و با توجه به جريانات و تحولات فرهنگي، تاريخي، اجتماعي و همچنين كوچ كردن و حضور اكراد در مناطق مختلف جغرافيايي باعث شده كه زبان كردي داراي لهجه ها و گويش هاي گوناگوني باشد كه باعث ايجاد تنوع زيادي نيز در موسيقي كردي گرديده است يعني هركدام از اقوام كرد با لهجه هاي اورامي، سوراني، باديناني، كلهري، مكرياني، جافي، اردلاني، ايزدي، قوچاني و گوراني موسيقي سازي و آوازي خاص خود را دارند كه اين حالت و قدرت در موسيقي را كمتر در بين اقوام و مناطق ديگر مي بينيم، آن هم با اين همه گستردگي و تعريف شده.
    موسيقي كردي از سال هاي بسيار كهن بوده و با مردم عجين شده و مردم آن زمان بدون آن كه نتي بدانند و موسيقي را از لحاظ ريتم و غيره بلد باشند، بسيار درست آن را اجرا مي كردند. موسيقي كردي با فرهنگ و ادب و شعر كردي تداوم دارد و با آنها منطبق است و فرم هاي شعر كردي هدايت كننده فرم موسيقي كردي است، اين است كه ملودي يك شكل معين دارد.
    * در سال هاي گذشته چه كساني بيشترين خدمت را در جهت گسترش موسيقي كردي داشته اند
    بزرگان و اساتيدي همچون مرحوم حسن كامكار، مرحوم مجتبي ميرزاده، حسن يوسف زماني، مظهر خالقي و برادران هنرمند كامكار خدمات ارزنده و شاياني را در اين چند دهه اخير هم در جهت پرورش شاگردان نمونه و برجسته، هم در زمينه خلق آثار ماندگار و بي نظير در موسيقي ايراني و كردي، هم در عرصه بهترين و تكنيكي ترين فرم هاي نوازندگي و ارائه آثار ضبط شده و ثبت شده به فرهنگ و موسيقي ملي ايران و كردستان عرضه نمودند و در اين دو دهه اخير مخصوصاً در جهت شناساندن و معرفي بيشتر موسيقي كردي به جهان و حضور در بزرگ ترين فستيوال هاي بين المللي گروه كامكارها زحمات و خدمات قابل ستايشي را به موسيقي كردي ارائه كردند.
    * در سفر اخيري كه به سليمانيه عراق داشتيد و عليرضا قرباني هم همراهتان بود، چه برنامه هايي را دنبال كرديد
    در سفر اخيري كه به دعوت مسئولين و مديران شبكه هاي كردستان با عليرضا قرباني به سليمانيه داشتيم، با توجه به اهدافي كه نسبت به اين سفر در نظر گرفته شده بود برنامه هاي خاصي را تدارك ديده بودند كه در طول فعاليت چند ساله اين شبكه ها متفاوت بود و از ديگر برنامه هايي كه بسيار براي همگي غيرمنتظره و جالب بود خواندن چند ملودي و آهنگ كردي توسط او بود كه بسيار توانمند و مسلط آن را اجرا كرد، چون قبلاً روي لهجه كردي و فونوتيك و شيوه خواندن و نوشتن زبان كردي با هم تمرين كرده بوديم كار را خوب آماده كردند و آن قطعات را با گروه موسيقي كردي سليمانيه اجرا كرديم كه همراه با تلفيقي از آواز موسيقي ايراني و چند تصنيف كردي اجرا شد.
    * به عنوان سؤال آخر از فعاليت هاي ضبطي و آلبوم هاي در دست انتشارتان بفرماييد.
    اين اواخر چندين آلبوم موسيقي سنتي و ملي ايران و موسيقي كردي به آهنگسازي و تنظيم دوستاني همچون ارژنگ سيفي زاده، جلال عنايت زاده، امين سالمي و روزبه چايچي منتشر گرديد كه نوازندگي دف و سازهاي كوبه اي آنها را به عهده داشتم همچنين اخيراً چندين آلبوم و مجموعه ديگر موسيقي سنتي و فولكلور و تلفيقي با تنظيم و آهنگسازي آريا عظيمي نژاد، هومن مهدويان، راشد بابا شهابي و ارژنگ سيفي زاده ضبط و آماده كرديم كه بزودي منتشر خواهد شد.
    
    


 روزنامه ايران، شماره 3965 به تاريخ 10/4/87، صفحه 20 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 638 بار
    



آثار ديگري از "كيوان حبيبي"

  سرمايه گذاران بدون ترس وارد سينماي انيميشن شوند / گفت وگو با محمدرضا كريمي صارمي، دبير جشنواره پويانمايي تهران
كيوان حبيبي، ايران 17/12/87
مشاهده متن    
  رديف موسيقي سنتي بايد حفظ شود / گفت وگو با امين سالمي آهنگساز و رهبر اركستر آكادميك تهران
كيوان حبيبي، ايران 3/4/87
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله ساخت و توليد
متن مطالب شماره 76، 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است