|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد87/4/22: چشم انتظار ناخدا خورشيد
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1722 22/4/87 > صفحه 20 (صفحه آخر) > متن
 
      


چشم انتظار ناخدا خورشيد


نويسنده: جواد طوسي

دو، سه روز پيش ناصر تقوايي در سكوت و خارج از گود، 67 ساله شد. براي نسل من تقوايي در داخل گود، معنا پيدا كرد. آن جوان جنوبي متاثر از سبك داستان نويسي «ارنست همينگوي» كه مجموعه داستان «تابستان همان سال» را با آدم هايي كلافه، سرگشته و عصبي مزاج شكل بخشيد. آن مستندساز خوشفكر نيمه دوم دهه 50 كه تصوير متفاوتي از جامعه شهري در«تاكسيمتر» و «آرايشگاه آفتاب» و «نان خورهاي بي سوادي» ارائه داد و با «باد جن» و «اربعين» نقشي غريب و ماندگار از جغرافياي بندرلنگه و بوشهر در ذهن ما ثبت كرد. گويي هيچ كس به جز تقوايي نمي توانست از «مراسم زار» و سينه زني هيات عزاداران مسجدهاي دهدشتي و بهبهاني ها اين «سماع تصويري» ناب را خلق كند.انتخاب قصه يي از مجموعه قصه «واهمه هاي بي نام و نشان» غلامحسين ساعدي در اواخر دهه 40 جرات مي خواست و تقوايي 29 ساله اين شهامت را داشت كه براساس اين قصه، اولين فيلم بلندش(آرامش در حضور ديگران) را بسازد.او در آغاز شكل گيري «جريان موج نو» نمونه متفاوتي از سينماي اجتماعي انديشمندانه را پايه ريزي كرد. كانون خانوادگي سرهنگي بازنشسته و فروپاشي مرحله به مرحله آن، تصويرگر جامعه يي نامتوازن و هويت باخته است كه اصالت و پاكي(منيژه) تنها مي تواند رفع عطش باشد. براي ما «رهايي» نمايشي موثر از اسارت براي آزادي بود. با يك ماهي قرمز محبوس شده در كيسه يي پلاستيكي و چند نوجوان پاكت به سر و موسيقي تهييج كننده اسفنديار منفرد زاده، مي توان (در دل سينماي كودك و نوجوان) حرف هاي بوداري زد كه به مذاق جوان و نوجوان دوآتشه اوايل دهه 50 خوش مي آمد. «صادق كرده» تداوم عصيان و كين خواهي ضدقهرماني بود كه سنگ بنايش با «قيصر» گذاشته شد: منتها تقوايي با جنس نگاه خاص خود به دنياي جنون زده مردي كه به حريمش تجاوز شده، مي پردازد. او در «نفرين» با سه بازيگر توانمند(بهروز وثوقي، جمشيد مشايخي و فخري خوروش) دست به يك تجربه شخصي در فرم و استفاده درست و هوشمندانه از فضا و لوكيشن مي زند و فاجعه را در محيطي بكر و ناشناخته با آدم هايي اسير تقدير رقم مي زند. آخرين تجربه تقوايي كم كار در طول دهه 50، به يك مجموعه تلويزيوني پرطرفدار و ماندگار بدل شد. اما او آس خود را در اين دوران با «ناخدا خورشيد» رو مي كند كه يكي از بهترين اقتباس هاي ادبي در سينماي ما به شمار مي آيد. برداشت آزاد او از داستان «داشتن و نداشتن» همينگوي، در جايگاهي رفيع تر از فيلم «هوارد هاكس» قرار مي گيرد. ناخدا خورشيد از نظر فضاسازي سنجيده و شيوه روايت پردازي كلاسيك و شخصيت پردازي و مجموعه بازي هاي درخشانش، گوهري تابناك در كارنامه سينمايي تقوايي و يكي از آثار ماندگار تاريخ سينماي ايران است.
    
    «اي ايران» حديث نفس يك فيلمساز غيور و هويت مند اينجايي نسبت به تاريخ معاصر كشورش است. او با حس و نگاهي آرمان خواهانه از يكي از مقاطع ملتهب اين دوران گذر مي كند و زبان آميخته با طنز و هجوش را واسطه يي در جهت شكل يابي يك نوع هشدار تاريخي قرار مي دهد. متاسفانه «اي ايران» در زمان نمايش در جشنواره فيلم فجر و اكران عمومي، كمتر از قابليت ها و ارزش هاي واقعي اش ديده شد.
    
    از روايت پردازي متفاوت و اجراي مدرن «كاغذ بي خط» و مستند «پيش» و يكي از اپيزودهاي مستند «قصه هاي جزيره» و تلاش ناتمام و بي سرانجام در دو پروژه «رومي و زنگي» و «چاي تلخ» و برگزاري يكي دو نمايشگاه عكس، مي توان به عنوان آخرين فعاليت هاي هنري تقوايي ياد كرد. او در سال هاي اخير حوصله كسي را ندارد و انزوا را به حضور در صحنه ترجيح مي دهد. واقعاً در اين عدم حضور جاري و تاثيرگذار تقوايي در صحنه، چه عامل يا عواملي دخيل است؟ در اين فضاي بي رونق حاكم بر سينما، جاي خالي فيلمساز خوش قريحه يي كه سينما را خوب مي شناسد بيشتر احساس مي شود. وقتي او در «آرامش در حضور ديگران» سرهنگ بازنشسته اش را به سان ديدن از ميله هاي جلوي دانشكده افسري وامي
    دارد، ديگر دوست ندارم خودش در اين ميزانسن قرار بگيرد و به پيشواز بازنشستگي برود.
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1722 به تاريخ 22/4/87، صفحه 20 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 545 بار
    



آثار ديگري از "جواد طوسي"

  از صداي سخن عشق نديدم خوشتر
جواد طوسي، اعتماد 24/6/97
مشاهده متن    
  دلار، خاكشير و چند داستان ديگر
جواد طوسي، اعتماد 15/6/97
مشاهده متن    
  پول كجاست؟
جواد طوسي، شرق 10/6/97
مشاهده متن    
  شب هاي تهران
جواد طوسي، اعتماد 7/6/97
مشاهده متن    
  شورشي آرمانخواه / سينماي اجتماعي و مسعود كيميايي
جواد طوسي*، ايران 6/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اطلاع
متن مطالب شماره 211، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است