آرشیو یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۳۷
حوادث
۱۵

سینک های ظرفشویی چینی سمی و غیراستاندارد است

واردات سینک های ظرفشویی غیراستاندارد و سمی چینی به کشور تهدید بزرگ برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی محسوب می شود.

اردشیر بذرافشان مدیر فروش و بازاریابی یک شرکت بزرگ تولیدکننده سینک و لوازم ساختمانی در کشور در جمع خبرنگاران گفت: حدود 7ماه از ورود سینک های غیراستاندارد و سمی چینی به کشور می گذرد و هنوز هیچ مرجع رسمی اقدامی برای جلوگیری از ورود این کالاانجام نداده است. وی به ورود حجم وسیعی از سینک های ظرفشویی چینی غیراستاندارد به کشور اشاره کرد و گفت: قیمت این سینک ها 20درصد ارزانتر از محصولات تولید داخل است.

وی درباره سمی بودن سینک های چینی گفت: عنصر بکارگرفته شده در تولید سینک باید کروم و نیکل باشد، در صورتی که محصولات چینی طبق آزمایشات انجام شده بجای نیکل از منگنز استفاده می کنند که ماده ای سمی است.

به گفته مدیر فروش و بازاریابی این شرکت تولیدی تاحدود شش سال پیش با ورود سینک های خارجی همراه مسافر در فرودگاه های کشور مواجه بودیم و هم اکنون با رشد مناسب صنعت سینک سازی طی سال های اخیر، تولید بیش از 100مدل سینک و صادرات به بیش از 35کشور دنیا را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون شش کارخانه تولید سینک سازی در کشور فعالیت می کنند، اضافه کرد: سالانه 1.5میلیون عدد سینک در کشور تولید می شود و نیاز سالانه کشور حدود 1.2میلیون سینک است.

بذرافشان با بیان اینکه هم اکنون حدود 500نفر در شرکت تولیدی متبوع خود فعالیت می کنند، واردات سینک های غیراستاندارد چینی را منجر به تعدیل نیروی کار و یا بیکاری برای پنج هزار نفر شاغل در صنعت سینک سازی کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه تولید سینک در کشور استاندارد اجباری ندارد، از مسئولین موسسه استاندارد خواست استاندارد اجباری این محصول را تدوین کنند. وی همچنین خواستار نظارت وزارت بهداشت برای واردات این محصول شد چرا که این محصول با بهداشت خانواده رابطه دارد.