|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد87/5/3: فرهاد و صنعان و ديگر «هيچ»
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4548
يك شنبه 28 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 1577 3/5/87 > صفحه 32 (نگاه سوم) > متن
 
 


فرهاد و صنعان و ديگر «هيچ»
گزارشي از جديدترين نمايشگاه پرويز تناولي در تهران

نويسنده: رهام وزيري


    انگار فلك هم دلش نمي خواست نمايشگاه پير مجسمه سازي ايران در موزه باغ ايراني تجريش افتتاح شود.
    كه اگر اين گونه نبود مراسم افتتاحيه را با باران و توفان بر هم نمي زد. اما قرار بود عصر سه شنبه نمايشگاه ديگري از آثار پرويز تناولي، استاد چيره دست مجسمه سازي ايران گشايش يابد و اين گونه نيز شد. شايد كمتر نمايشگاهي باشد كه بي خواست قلبي صاحب آثار برپا شود. اما نمايشگاه امسال تناولي كه شش سال پس از آخرين نمايشگاه او در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا مي شود، با اعتراض او همراه شده است. آن هم در شرايطي كه استاد مجسمه ساز، چندي است در سفر كانادا به سر مي برد. با اين همه اين آثار توسط شهرداري تهران خريداري شده و قانون مي گويد كه در تملك واحد فرهنگي هنري اين سازمان هستند و به عقيده بسياري از حاضران در مراسم افتتاحيه اين آثار بهتر آنكه به تماشا گذاشته شوند تا در كنج انبارها خاك فراموشي بخورند.
    نمايشگاه اخير كه تا 13مردادماه همه روزه تا 10 شب پذيراي علاقه مندان به هنر مجسمه سازي و تصويرگري ايراني است، در دو بخش آثار مربوط به دو دوره سني پرويز تناولي ارائه شده اند. شماري از كارها مربوط به سال هاي 1342 تا 1353 هستند. دوره اي كه پرويز تناولي جوان بوده و ديگري دوره اي بين سال هاي 1379 تا 1380 كه كارهاي تناولي را در اوج پختگي و نبوغ مي بينيم.
    در نمايشگاه باغ ايراني آثار تناولي، مجموعا 54 اثر در معرض ديد قرار گرفته است. البته خود استاد عقيده دارد كه اين آثار كه به شهرداري فروخته شده اند در مجموع 60 اثر بوده است. تناولي خود در اين نمايشگاه عقيده دارد كه اين آثار براي قرار گرفتن در موزه اي به نام پرويز تناولي خريداري شده اند و شهرداري امانت دار آثار است. حال كه اين موزه منتفي شده است، آثار نيز بايد بازگردانده شوند.
    وي در توضيح به خبرگزاري دانشجويان ايران گفته است. از سوي شهرداري براي همكاري در ايران و كانادا با من تماس گرفته شد و بنده با صراحت اعلام كردم كه مخالفم؛ چرا كه به جز صدمه، حسن ديگري ندارد. اين كارها لطف نيستند. ضربه اي به من، سابقه و همه كارهايي است كه در طول اين سال ها انجام داده ام.
    با اين همه كساني كه عصر سه شنبه براي ديدار از نمايشگاه به باغ ايراني آمده بودند، نگاهي ديگر داشته و اين اقدام شهرداري تهران را ستايش مي كردند. شايد اگر استاد تناولي خود در آن جا حضور داشت، با ديدن استقبال مردم، اكنون نظر ديگري پيدا مي كرد. كارهاي پرويز تناولي بي نهايت ايراني هستند. اين را مي توان در همان نگاه اول به خوبي متوجه شد. سال ها سير آفاق و انفس مهارت پير مجسمه سازي ايران را بسط داده است؛ اما نتوانسته از ذهن ايراني و جها ن بيني ايراني او بكاهد. شايد اين گونه است كه پرويز تناولي در ميان اين همه هنرمند جوان و جوياي نام و پرانرژي همچنان چون نگيني بر پيكره مجسمه سازي ايران مي درخشد.
    54 اثر ارائه شده در نمايشگاه در فضاي بيروني و گالري داخلي چيده شده اند. نام كارها گواهي بر ايراني بودن آنها است. نقش و حجم شير كه همواره در ادبيات و افسانه هاي ايران نشان دلاوري و شير اوژني بوده است. فرهاد و شيخ صنعان كه در ادبيات ايراني نشان از عشق و پاكبازي هستند. حجم هاي سقاخانه كه ديگر در ايراني بودنشان شكي نيست و «هيچ »ها كه براي خودشان حكايتي دور و دراز دارند.
    كارهاي ارائه شده از مجموعه سال هاي 79 و 80 نشانگر روح جستجو گر تناولي هستند. آنها نشان مي دهند كه شاگرد استاد صبا و استاد نيك نواز چگونه در دهه هشتم زندگي خود همچنان با فولاد و برنز دست و پنجه نرم مي كند. در نمايشگاه اخير مجسمه هيچ هاي تناولي بيش از ديگر آثار مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت. هم به دليل شهرتي كه هيچ ها بيش از ديگر آثار او دارند و هم به دليل روايات و داستان هايي كه در مورد آنها گفته شده است.
    هيچ در هنر ايراني واژه اي نامانوس و تازه نيست. در موسيقي ايراني ما با هيچ در قالب سكوت مواجه هستيم. سكوت هايي كه اگر به جا استفاده شوند، كار صدزخمه را مي كنند. «هيچ » هاي تناولي برخلاف اسم شان راوي تباهي و پوچي و نيستي نيستند، بلكه نمادي از عطش و تمنا به حساب مي آيند. چيزي كه هست اما ديده نمي شود. اين گونه كه تناولي هيچش را بر پنجره سقاخانه مي آويزد. سقاخانه، جايي كه هر كه از هر در نااميد و درمانده مي شود، پنجه بر پنجره كارگشاي آن مي زند.پرويز تناولي خود به «هيچ »ها علاقه اي دگر دارد. علاقه اي كه از جواني آغاز شده و تا امروز نيز ادامه دارد. آن قدر كه در اوايل دهه 50 به فكر مي افتد تا هيچ را به توليد انبوه برساند تا هر ايراني در خانه اش يك هيچ داشته باشد.او در مصاحبه اي گفته بود: آنقدر با موضوع هيچ يكي شده بودم كه دلم مي خواست مردم همه دنيا هيچ داشته باشند. دوست داشتم هر كس از دارا و ندار بتواند يك هيچ براي خودش داشته باشد. كارهاي كوچك و بزرگي كه تنها يك نمونه از آنها مي ساختم گران بود و همه نمي توانستند آن را بخرند. به همين دليل آرزوي برپايي كارخانه هيچ سازي را در سر پروراندم.
    اين كارخانه هيچ گاه به راه نيفتاد؛ اما پيرمرد مجسمه ساز هنوز هم آرزوي آن را در سر مي پروراند و مي گويد اگر پول و وقت آزاد آن فراهم شود شايد در آينده مقدمات آن را فراهم كند. تناولي هيچ را مردمي ترين مفهوم در ميان آثار حجمي خود مي داند. استقبال مردم از «هيچ»هاي تناولي در نمايشگاه نشان مي دهد كه استاد اشتباه نكرده است.
    اعتراض «تناولي» فاقد وجاهت قانوني
    مدير امور هنرهاي تجسمي و موزه هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، اعتراض اخير «پرويز تناولي» را نسبت به برپايي نمايشگاه آثارش، تنها يك گله مندي خواند و آن را فاقد وجاهت قانوني دانست.
    مجتبي آقايي، مدير دفتر هنرهاي تجسمي و امور موزه هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران در گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، اعتراض اخير پرويز تناولي را نسبت به برپايي نمايشگاه آثارش، تنها گله مندي خواند و آن را فاقد وجاهت قانوني دانست.
    وي درباره ماجراي خانه موزه تناولي و خريد آثار اين هنرمند مجسمه ساز به فارس گفت: قراردادي حدود 5 سال پيش در زمان شهرداري گذشته با پرويز تناولي منعقد شده بود و بر مبناي آن قرار شد كه منزل اين هنرمند براي تبديل به خانه-موزه خريداري شود كه اين قرارداد در دو بخش منعقد شده است، بخش اول آن مربوط به خريد آثار اين هنرمند است و بخش دوم به خريد منزل شخصي ايشان مربوط است كه خريد آثار انجام شده و وجه آن نيز كاملاپرداخت شده است؛ بنابراين مالكيت اين آثار در اختيار شهرداري و سازمان فرهنگي و هنري است. آقايي، سرپرست موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) در ادامه گفت: من به عنوان هنرمند به او حق مي دهم كه مايل است هر چه زودتر خانه او به موزه دائمي آثارش تبديل شود. اما طبق مذاكراتي كه اخيرا مسوولان سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران با اين هنرمند داشتند، ايشان در جريان برپايي نمايشگاه آثارش بود و نه تنها مخالفتي نداشت، بلكه براي رسيدن به حقوق قانوني خود نيز اعلام آمادگي كردند.
    وي برپايي اين نمايشگاه را از سوي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، ابراز حسن نيت مسوولان آن دانست و افزود: شهرداري تهران مايل نيست كه اين آثار ارزشمند را انبار كند و مردم كه صاحبان اصلي اين سرمايه هستند نيز دوست دارند كه اين آثار را از نزديك ببينند؛ بنابراين برپايي اين نمايشگاه مي تواند اين آثار را از حالت موزه اي خارج كند و مردمي كه مايل به ديدن اين آثار هستند از نزديك بتوانند سرمايه گرانقدري را كه متعلق به خودشان است، ببينند. آقايي تصريح كرد: تاكيد شهرداري تهران براي برپايي اين نمايشگاه مي تواند پروژه مسكوت تبديل خانه اين هنرمند به موزه را دوباره به جريان بياندازد و احيا كند.اين هنرمند عكاس در ادامه گفت: در اين نمايشگاه حدود 54 اثر در قالب نقاشي و مجسمه هاي بزرگ وكوچك به نمايش درآمده است و حدود 5 اثر نيز در حال مرمت است. وي با بيان اين كه اين خانه-موزه ها تنها كاركرد موزه اي نخواهد داشت، افزود: خانه -موزه ها مي تواند تبديل به يك نهاد فرهنگي فعال و مولد شود و همچنين محلي براي تبادل نظر و تجربيات نسل هاي قديم و جديد هنري باشد.
    
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 1577 به تاريخ 3/5/87، صفحه 32 (نگاه سوم)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 890 بار



آثار ديگري از "رهام وزيري"

  وقتي اپل راه خودش را مي رود
رهام وزيري، دنياي اقتصاد 21/6/92
مشاهده متن    
  آي فون 5 پشت سد اپل!
رهام وزيري، دنياي اقتصاد 30/6/91
مشاهده متن    
  بيانيه سينمايي در ستايش محيط زيست / نگاهي به «رويداد» جديدترين ساخته نايت شيامالان
رهام وزيري، دنياي اقتصاد 6/5/87
مشاهده متن    
  خسرو شكيبايي به خاطره ها پيوست / درگذشت بازيگر محبوب تئاتر و سينما
رهام وزيري، دنياي اقتصاد 29/4/87
مشاهده متن    
  حتما دستي روي شانه من بوده! / خسرو شكيبايي از خودش مي گويد
رهام وزيري، دنياي اقتصاد 29/4/87
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه دنياي ميكروب ها
متن مطالب شماره 3 (پياپي 1103)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است