آرشیو یکشنبه ۲۰ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۷
اجتماعی
۴

افزایش 71‎/5 درصد حقوق مستمری بگیران از سوی دولت

گروه اجتماعی - هیات وزیران با افزایش حداقل 17‎/5 درصدی مستمری بازنشستگان، از کارافتادگان و بازماندگان بیمه شدگان تامین اجتماعی از ابتدای سال 1387 موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی، همه مستمری های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان (جمع مستمری پرداختی به بازماندگان) را که تا پایان سال 1386 برقرار شده اند، به میزان 17‎/5 درصد مستمری استحقاقی اسفندماه، 1386 افزایش داد. براساس این مصوبه، حقوق مستمری بگیرانی که مستمری آنها بدون لحاظ ترمیم موضوع ماده (111) قانون تامین اجتماعی در سنوات قبل از سال 1386 برقرار شده است، علاوه بر این افزایش به ازای هر سال کامل دریافت مستمری، معادل چهار دهم (0‎/4) درصد حداقل مستمری سال، 1387 پرداخت می شود. براساس ماده (111) قانون تامین اجتماعی، میزان مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری پرداختی به بازماندگان مشمول این قانون، در هر سال نباید از حداقل مزد کارگر عادی در آن سال کمتر باشد. بدین ترتیب، مستمری بگیرانی که در سال های گذشته حقوق آنان براساس ماده (111) قانون تامین اجتماعی ترمیم نشده بوده است، براساس مصوبه جدید دولت به ازای هر سال دریافت مستمری از افزایش چهاردهم درصد حداقل مستمری سال 1387 برخوردار می شوند.

همچنین برای رعایت اصل دوران بیمه پردازی و حمایت از مستمری بگیران سالمند و پرسابقه، به مستمری بگیرانی که مازاد بر 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته و مستمری آنها قبل از سال 1386 برقرار شده است، علاوه بر افزایش های تعیین شده، به نسبت هر سال مازاد بر 25 سال معادل چهاردهم درصد حداقل مستمری سال 1387 پرداخت می شود.

در همین راستا، این افزایش های چهاردهم درصدی در مجموع نباید از مبلغ یک میلیون ریال بیشتر شود. این مصوبه در تاریخ نوزدهم مردادماه از سوی پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. گفتنی است با ابلاغ این مصوبه بنا بر اظهارات مسئولان سازمان تامین اجتماعی، افزایش 17‎/5 درصدی حقوق مستمری به همراه مابه التفاوت پنج ماه گذشته به طور قطعی در شهریورماه پرداخت خواهد شد.