آرشیو یکشنبه ۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۰۰
اقتصاد سیاسی
۳۰
پیشنهاد

نفت و گاز شمال

اگر به اخبار حوزه نفت و گاز توجه کرده باشید، همیشه با گروهی از واژگان مواجه می شوید که در این گروه از اخبار اقتصادی به کرات از آنها نام برده می شود. همین طور از اماکنی که محل استخراج نفت هستند یا بر قیمت این کالای مهم تاثیرگذارند.

نفت خام دریای شمال یکی از آن موارد است که همیشه در اخبار این حوزه قیمتش به عنوان شاخصی برای تعیین نرخ نهایی نفت تکرار می شود.

کتابی که برای معرفی امروز در نظر گرفته شده،تحقیق و تحلیلی است درباره نفت و گاز این منطقه و ارزشی که برای حوزه محصولات نفت دارد.

این کتاب در سه بخش تالیف شده و دو نویسنده در هر بخش به تفصیل در مورد ارزش جایگاه این حوزه نوشته اند.

آسلاو میکلسن و اولاف لانگه نویسندگان این کتاب هستند. این اثر به قیمت گزاف 180دلار در 480 صفحه برای مخاطبان عرضه شده است. ناشر این کتاب انتشارات ROUTLEDGE است.

در نقدی بر این کتاب آمده است:«نفت در این میادین از آنچه گفته می شود با اهمیت تر است. امروز بحث بر سر آن است که بزرگ ترین تولیدکننده نفت جهان یعنی نروژ، برای تامین منابع خود استخراج این انرژی بی بدیل را کم می کند و درآمد ناشی را در بخش هایی به کار می گیرد که بتواند به تولید انرژی جایگزین منتج شود.»

خوانندگان زیادی در مورد این کتاب به اظهار نظر پرداخته اند.

عده ای در این میان معتقدند کتاب حاضر که مجموعه تلاش های چند ساله این دو نویسنده است، می تواند بهترین منبع برای تحلیل و ارزیابی باشد، اما عده ای دیگر مدارک آن را با کمی اشکال مورد بحث قرار می دهند.

بخش هایی از این کتاب به صورت رایگان در اختیار مخاطبان (روی اینترنت) قرار گرفته است.