آرشیو یکشنبه ۳‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۲
سلامت
۵
اصطلاحات پزشکی

باکتری مارپیچ، درون معده شماه

دکتر یاسر مالی

هلیکوباکتر پیلوری یا به اختصار «اچ.پیلوری» یک باکتری است که نامش در محافل پزشکی 10 سالی بیشتر نیست که بر زبان ها افتاده و تازه 3 سال پیش، به خاطر کشفش به 2 دانشمند جایزه نوبل داده اند. این نام در سال های اخیر به تدریج جای خود را در زبان عامه مردم هم باز کرده و مدام می شنویم که «دکتر گفته یک جور میکروب توی معده ام هست که باید ریشه کن شود.»

«هلیکو» یعنی «مارپیچی» (هلیکوپتر هم یعنی موجودی با بال مارپیچی!) «پیلور» نام بخش انتهایی معده است که به دوازدهه وصل می شود (بیشترین زخم های معده در همین ناحیه ایجاد می شوند). پس «هلیکوباکتر پیلوری» یعنی یک باکتری مارپیچی که در انتهای معده زندگی می کند. اهمیت این باکتری، ایجاد زخم معده، زخم اثنی عشر، سوءهاضمه و حتی ایجاد انواعی از سرطان در معده است.

این میکروب خیلی هم شایع است و به راحتی از راه گوارشی (مثلابین اعضای خانواده) منتقل می شود. اما خوشبختانه راه های مختلفی (از تست خون، مدفوع و تنفس گرفته تا نمونه برداری آندوسکوپی) برای تشخیص این میکروب هست و بعد هم به راحتی می توان آن را به وسیله مصرف همزمان 4 داروی خوراکی ریشه کن کرد. ضمنا فقط درصد کمی از افراد آلوده به هلیکوباکتر دچار زخم گوارشی می شوند و از این تعداد، درصد باز هم کمتری دچار سرطان خواهند شد. سرطان غدد لنفاوی معده ناشی از این میکروب در بیشتر موارد به سادگی و فقط با همان درمان ریشه کنی باکتری، قابل علاج است.