|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران87/6/11: گل و مرغ در تابلوي هنرايراني
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7003
چهار شنبه 1 اسفند 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 4015 11/6/87 > صفحه 20 (فرهنگ و هنر) > متن
 
      


گل و مرغ در تابلوي هنرايراني
گفت و گو با «جهانگير شهدادي» در گالري نار

نويسنده: پروانه توكلي

گالري «نار»، اخيراً ميزبان تازه ترين آثار «جهانگير شهدادي» نقاش و مجسمه ساز معاصر بود. وي كه فارغ التحصيل رشته معماري از دانشگاه تهران (سال ۱۳۵۱) است ، فعاليت هنري خود را علاوه در معماري بر مبناي علاقه مندي اش به هنر ملي و مذهبي ايراني پيگيري كرده و با پژوهش در برخي ريشه هاي تصويري هنر سنتي كشورمان بر آن بوده تا جست و جوي هويت در هنر ايراني را در قالب تاليفات (گل ومرغ، دانش سري و ‎/‎/‎/) و خلق نقاشي دنبال كند. شهدادي كه دوره هايي متنوع از فعاليت هنري اش مانند تجارب نقاشي نگاتيو تا اجراهاي كوبيسمي در فضاهاي ايراني و مينياتوري و نيز خلق تابلو با تركيب بندي هاي مدرن در فضاهاي موضوعي (كارهاي اخير او) همراه با عرصه هاي بصري نقاشي ايراني را پشت سر گذاشته، تا كنون در بسياري از بي ينال ها و نمايشگاه هاي داخل و خارج كشور مسئوليت داشته و شركت كرده است. با او درخصوص آثار به نمايش درآمده اش، حال و هواي روند توليد و عرضه نقاشي در گالري هاي داخلي و خارجي به گفت وگو نشستيم كه حاصل آن را در ادامه مي خوانيد.
    آقاي شهدادي آيا در ارائه آثار جديدتان به دنبال زدن حرف تازه يا هدف خاصي بوديد
    اين كارها بهار امسال در باغ موزه هم به نمايش گذاشته شد. دليل نمايش براي من تنها توليد اثر است كه به نظر مردم درآيد و هيچ گاه هدفم از نمايشگاه گذاشتن فروش كار نبوده و اين در درجه دوم و سوم اهميت قرار داشته است.
    فكر مي كنيد به مرحله جديدي از كار وارد شده ايد يا اين تابلوها راكمال يافته و چكيده دوره هاي قبلي كارتان مي دانيد بااين توضيح كه در آنها دغدغه مفهومي شدن به نظر مي آيد.
    اين كارها عصاره ۴۰ سال كار مداوم نقاشي است و في البداهه يا خلق الساعه نيست و عصاره تجربه هاي قبلي من است. البته تفاوتي كه وجود دارد آن است كه در كارهاي جديدم موضوع مهمتر جلوه مي كند،ولي دركارهاي قبلي ام ساخت تابلو اهميت داشت ولي اينجا موضوع اولين ركن توجه را دارد.
    در تركيب بندي كارهاي آخرتان اله مان هاي هنر قديمي ايراني را با چه گزينش هايي به كار مي گيريد و اصلي ترين عامل الهام ها يا دريافت هايتان را چه مي دانيد
    در ۱۰ سال گذشته و به همراه چاپ كتاب همواره روي مفاهيم كار مي كردم و به طور طبيعي درگير بودن با كلمه در كارم تاثير گذاشت. پشتوانه عملي كارم تحقيق برپايه هنر ايران بوده و به مفاهيم در پلان اول دراين باره پرداخته شده است.
    آيا با به كاربردن عناصر تزئيني مينياتور و هنر اسلامي و ايراني، هيچ گاه دغدغه مفهومي شدن آثار را با توجه به حال و هواي عرفاني هنر سنتي ايران در اجراهاي مدرن داشته ايد
    چون نگاه درازمدت من به هويت هست، از اين رهگذر چنين نگاهي در راستاي اين تحقيق غيرقابل اجتناب است.
    چطور شد كه از ميان اين همه مؤلفه و ويژگي در هنر ايران به سراغ گل و مرغ رفته ايد
    بسيار حسي شروع شد موقعيتي بود كه ديدم علائمي اين چنين هم هست و وقتي كارهاي اصلي را ديدم ، مانند كساني كه نقاشي ايراني را مي شناسند، علاقه مند شدم و تازه متوجه شدم كه چقدر نقاشان جديد و قديم ايراني از آن استفاده مي كنند، بدون اين كه فكر كنند چرا و اين كه از كجا آمده و.‎/‎/ اين باعث شد كه كار مطالعاتي وسيعي را دراين باره آغاز كنم كه به تحقيقي ۱۵ ساله منجر شد.
    و منشا پيدايش يا ديده شدن آن در هنر ما از چه زمان هايي بوده است
    هنرمندان و نقاشان ايراني آن را از زماني كه شكل مي گيرد ، منتقل مي كنند و از بعد از اسلام كه هنر تصويري شروع شد تا به امروز آن را به گونه هاي مختلف در آثار تصويري ديده ايم.
    به اعتقاد شما نماد گل و مرغ باچه تاثيري در فرهنگ و هنر ايراني نمود يافته و شما باچه ذهنيتي از اين موضوع در آثارتان بهره مي گيريد
    اگر شما به گل و مرغ آثار استادان ايراني نگاه كنيد، دچار احساس ويژه اي مي شويد و كسي كه فرهنگ ايراني را بشناسد، اين احساس در او دوچندان است و من مي خواهم آن حسي را كه يك تابلوي گل و مرغ ممكن است ايجادكند، معنا و معادل تصويري برايش پيدا كنم. البته در زماني ديگر، با موضوعاتي ديگر و با معماري تصويري ديگر.
    فكر مي كنيد حاصل اين تحقيق بر هنر تجسمي امروز چگونه باشد
    به روي بخشي از بالاي جلد كتاب نوشته شده دريچه اي بر زيبايي شناسي ايراني ‎/ اين حسي است كه من دارم و اميدوارم كه اين گونه باشد و آرزويم اين است كه مشخصات زيبايي شناسي هنر ايراني را در هنرهاي تجسمي توضيح بدهم و خودم نيز بتوانم به آن نزديك تر شوم و كارم را با اتكا به كار نظري و عملي پيش ببرم.
    آيا تعمداً به ايراني بودن اهميت مي دهيد يا مستحيل شدن در اين فضاها را براي الهام از ايراني بودن لازم مي دانيد
    آنچه من بدان رسيده ام، تفاوت ديد است. نگاه من با يك نقاش غربي فرق مي كند. ما دو نوع به جهان نگاه مي كنيم و آن چيزي كه من به طور نظري و عملي رويش كار مي كنم، شناخت تفاوت ديد و نگاه است. ولي هيچ گاه موقع نقاشي كاري را تعمداً انجام نمي دهم و معتقدم اگر برداشتم درست باشد، نگاه من به عنوان يك نقاش ايراني كارم را نشان خواهد داد. براي هويت هم فكر نمي كنم كه بايد به موتيف هاي تاريخي يا اشياي سنتي موزه اي به طور عمد مراجعه كرد. بايد آن حس را پيدا كرد. مثل مدرن نگاه كردن، چون ما هنوز آدم هاي سنتي هستيم اما به طور قرضي عينك مدرن مي زنيم. كشوري كه داراي تاريخ است، مدرن نيست.
    اين گونه مدرن ديدن را شما قبول داريد
    جنبه مثبت يا منفي ندارد كه بخواهيم آن را قبول يا رد كنيم. ممكن نيست از سنت به عنوان الگو حرف بزنيم. در حالي كه خيلي از آن دور شده ايم.
    چرا كشور داراي تاريخ نمي تواند مدرن باشد
    چون داراي گذشته است، مي تواند متجدد شود، ماهم جديد مي شويم.
    آيا آثارتان را محصولي از خاطرات و علايق آموزه هاي تئوريك دانشگاه و يا حتي نحوه اجرا و تكنيك سبك هاي غربي مي دانيد يا به دروني كردن اين مقاطع در آثارتان معتقديد
    من دقيقاً با اعتقاد به اين كه بدون شناخت تاريخ و هويت قومي خودم، نمي توانم از طريق چيزهايي كه محيط دانشكده به من مي دهد ، خودم را بشناسم ، كارم را شروع كردم.در مروري بر آثارم با يك آزمايشگاه نقاشي روبرو مي شويد و هدف من بررسي عملي تصويري هنر ايران بوده است.
    با اين وصف آيا غالباً به محتوايي خاص تمركز داريد يا كارتان را بر حسب سرريز كردن احساس يا تعلقات قلبي آغاز مي كنيد و بعد به كشف عناصر نقاشانه دست مي يابيد
    كار نقاشي برنامه ريزي يا نقشه اي از پيش ندارد. من قبل از هر دوره اي، دوره اي افت و خاموشي دارم، در آن دوره كار ذهني و نظري مي كنم و بعد يك موقعي احساس مي كنم ذهنم آبستن است و دوره اي را كار مي كنم كه يا كوتاه مدت و يا بلندمدت است و عميقاً معتقدم كه الهام و اشراق بدون آگاهي و تجربه دقيق آزمايشگاهي نمي توانند كار هنري به وجود بياورند.
    خلق فضاهاي چندبعدي در آثارتان از تاثير معماري در آنها خبر مي دهد ‎/ در اين باره توضيح دهيد.
    معماري رد پاي غيرقابل انكاري در آثارم دارد. به گفته بسياري از هنرمندان قرن بيستم، هر نقاش ابتدا بايد معمار باشد. به دليل آن كه معماري به طور تجربي ذهن را ورزيده مي كند و ابعاد ذهني را گسترش مي دهد و هنرمند در صورتي كه فقط كار نقاشي بكند با اين تجربه آشنا نمي شود.
    در تنوع نسبتاً محسوسي در دوره هاي مختلف كاري شما از تجربه اندوزي در آثار نگاتيوي تا استفاده از اجراهاي كوبيسمي و رسيدن به نوعي موضوعيت پردازي ايراني و رنگ گذاري هاي متفاوت در اين دوره ها، بيشتر چه عوامل خودآگاه يا ناخودآگاهي دخيل بوده است
    هميشه سعي كرده ام وقتي كاري را شروع مي كنم، ذهنم خالي باشد و بيشتر اوقات اولين چيزهايي را كه به ذهنم مي آيد، نقاشي نمي كنم و چون تا به حال خيلي كار ديده ام. وقتي كاري را شروع مي كنم هرجايش آشنايي هايي از ديده هايم بود حذف مي كنم.
    اين شايد يكي از دلايل دوره هاي متفاوت كاري ام باشد. چون تكرار برايم چيز ناخوشايندي است و البته بخشي از تكرارها در آثار هنرمندان سوغات غرب است و هرگاه نقاشي كارش را تكرار مي كند سعي اش بر اين است كه امضايي داشته باشد. مثلاً اگر كار زمينه سياه من برود در گالري هاي امريكا سخت است كه كار با زمينه اي متفاوت تر هم راه پيدا كند. گالري هاي دنياكار نقاشان جوان را انحصاري مي كند، چون ضرورت بازار اين است كه كار شما به امضا تبديل شود و چنان تكرار شود و ساده باشدكه آدم معمولي بتواند اين شباهت را تشخيص دهد.
    اين مي تواند براي نقاشي آسيب تلقي شود
    اين سرطان است براي نقاشي نه آسيب. چرا كه هنرمند را از جهش و فعاليت ذهني باز مي دارد. اهميت زياد هنرمندان به بازار از توسعه ذهني آنان مي كاهد.
    به اعتقاد شما در حال حاضر بهترين حالت براي توليد و عرضه اثر هنري چيست
    ايده آل اين است كه نقاش به طور مستقل كارش را انجام دهد و توليد ش را براي ارائه به بازار به متخصص و كارشناس تحويل دهد و اعمال نظر كند ، در كشور ما نقاشان حدود ۵۰ سال به بالاهنوز اين آزادي را دارندو به آنها اين اجازه را مي دهندكه هر كاري كه مي خواهند انجام دهند و گالري ها هم كارشان را به نمايش مي گذارد. ولي رفتاري كه با نقاشان جوان وجود دارد اين گونه نيست و با اين رويه هم توليد را انحصاري مي كنند و هم به آنها دستورالعمل كار مي دهند و اين همان كاري است كه در غرب هم دارند انجام مي دهند.
    آيا گالري داري ما هم دارد به همان سمت و سو پيش مي رود
    بله، البته يك تفاوت بزرگ وجود دارد، گالري دار غربي درجهات مختلف از يك نقاش جوان حمايت مي كند. ولي اينجا متاسفانه گرفتاري نقاش جوان سبب مي شود كه كارها درچارچوب مقررات خواص گالري ها قرار بگيرند.
    ولي ظاهراً به لحاظ فروش و بهره وري اقتصادي اين رويه براي هنرمند راضي كننده است.
    بله. در سال هاي اخير جوانان زيادي در اين زمينه موفق شده اند!
    يعني فرايند توليد به مصرف در مورد هنر هم دارد اعمال مي شود
    هنر سالهاست كه در غرب به كالايي تجاري تبديل شده و اين اتفاقي است كه در كشور ما هم در حال افتادن است. ولي حقيقت آن است كه نقاش بايد نقاشي كند كه نتواند نقاشي نكند و نقاشي كه دارد فقط توليد مي كند بايد بداند كه دارد فقط توليدمي كند و بايد بداند كه دارد كارش را به توليد صنايع دستي تبديل مي كند.
    و شما چه پيشنهادي براي وضع موجود داريد
    در شرايط موجود مسئوليت خود نقاش اضافه مي شود و اين مسئوليت آگاهي اوست تا كارش به توليد صنايع دستي تبديل شود و در طي سال هايي كه كار مي كند، بتوان در آثارش رشد، توسعه، اختلاف نظر و حركت را ديد.
    


 روزنامه ايران، شماره 4015 به تاريخ 11/6/87، صفحه 20 (فرهنگ و هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 479 بار
    



آثار ديگري از "پروانه توكلي"

  تصوير عدالت و اميد بر تابلوهاي رنگارنگ
پروانه توكلي، ايران 17/12/87
مشاهده متن    
  اميد فراوان به آينده / به بهانه برگزاري اولين جشنواره تجسمي فجر
پروانه توكلي، ايران 4/12/87
مشاهده متن    
  سر و سامان هنري كه به بازارش مي انديشد / برگزار ي دومين اكسپوي بزرگ تهران در تالار وحدت
پروانه توكلي، ايران 12/10/87
مشاهده متن    
  مجسمه اثري گلخانه اي نيست / چشم اندازي بر برپايي اولين اكسپوي مجسمه سازي ايران؛
پروانه توكلي، اعتماد ملي 22/8/87
مشاهده متن    
  تنديس، كتابي هميشه باز
پروانه توكلي، ايران 16/7/87
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه مبدل گرمايي
متن مطالب شماره 95، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است