|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد87/6/16: تلاش براي نگفتن
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4274
شنبه 15 دي 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 1764 16/6/87 > صفحه 11 (كتاب) > متن
 
      


تلاش براي نگفتن
گزارش جلسه نقد رمان «رازي در كوچه ها»

نويسنده: ليلاقاسمي

در ادامه سلسله نشست هاي ادبي دفتر نشر افراز، چهارشنبه ششم شهريورماه جلسه نقد و بررسي رمان رازي در كوچه ها نوشته فريبا وفي در محل دفتر اين انتشارات و با حضور تعدادي از نويسندگان، منتقدان و علاقه مندان ادبيات داستاني برگزار شد. در ابتداي جلسه و پس از قرائت بخشي از رمان توسط خانم وفي سيروس نفيسي مجري جلسه به ساير آثار اين نويسنده از جمله رمان هاي پرنده من، ترلان، روياي تبت و جوايز متعددي كه كسب كرده اند، اشاره كرد و اين كتاب را هم در راستاي آثار پيشين نويسنده، با رويكردي به مسائل زنان و دغدغه هاي آنان ارزيابي كرد. نفيسي در ارتباط با موضوع داستان اضافه كرد در اين كتاب خواننده با قصه دختري به نام حميرا مواجه است كه پس از سال ها به زادگاهش و بالين پدر در حال احتضارش بازگشته است و حالاخاطراتي از گذشته ها، خانواده، همسايه ها و محله دوران كودكي را روايت مي كند. روايت با زاويه ديد اول شخص از منظر اين راوي شاهد است اما به نظر مي رسد نويسنده تعمداً در مواردي با تخطي از اين زاويه ديد از ماجراهايي مي گويد كه راوي در محل رخدادشان حضور نداشته است. فروغ كشاورز از نويسندگان و منتقدان حاضر در جلسه نوع روايت داستان را جالب دانست و اضافه كرد: با وجود خودسانسوري راوي در ارائه ماجراها، داستان پركشش و خواندني است اما حين خواندن و مخصوصاً در انتهاي كتاب اين پرسش برايش مطرح شده است كه چرا نويسنده از بيان صريح و روشن مسائلي چون علت مرگ مادر (ماهرخ) يا راز دومي كه آذر (دوست صميمي راوي) در مورد برادرش غلامعلي به آن اشاره مي كند، اجتناب مي كند. اين طور به نظر مي رسد كه نويسنده تلاش زيادي را صرف بازگو نكردن مسائلي مي كند كه خواننده با دانستن آنها مي توانست لذت بيشتري از خواندن اثر ببرد. به زعم كشاورز خست نويسنده در صريح گويي حتي در ارائه المان هايي كه زمان و مكان وقوع ماجرا ها را نشان دهند هم خود را به رخ مي كشاند.
    در ادامه اين نشست ادبي، پريا نفيسي به نقاط مشترك اين رمان با آثار قبلي نويسنده از جمله موضوعات، اشخاص، نحوه روايت و... اشاره كرد و اين نكات را به مانند نوعي امضا از وجوه مثبت كار برشمرد هرچند كه همين قضيه از منظري ديگر ممكن است نوعي ضعف و عدم نگاه تازه به كار عنوان شود.
    فرشته احمدي از منظري ديگر به بكر نبودن موقعيت داستاني اشاره كرد و در اين زمينه به كتاب همسايه ها از احمد محمود اشاره كرد و گفت: در آن كتاب هم با همسايه هايي كه روابط تنگاتنگي با هم دارند مواجهيم. وي افزود: از ديگر مسائلي كه در رمان به چشم مي خورد آن است كه گذشت زمان در داستان چندان محسوس نيست و ما تفاوتي بين راوي كودك و بزرگسال نمي بينيم و عملاً در هر دو مورد يك نفر است كه صحبت مي كند. وي اضافه كرد: عناصر جذابي در داستان هست كه بدون استفاده رها شده اند، مثلاً ماجراي مراد (يكي از همسايگان ديوار به ديوار راوي) كه جذاب ترين و جديد ترين شخصيت كتاب هم هست و جلب نظر تلويحي اش نسبت به آذر، يا ماجراي منير (همسر مراد) و محسن (پسر همسايه ديگر راوي) پي گرفته نمي شوند و به سرانجامي نمي رسند.پوريا فلاح از ديگر شركت كنندگان در جلسه ضمن خواندني و خوب توصيف كردن اثر، كتاب پرنده من را از همين نويسنده پرطراوت تر و صميمانه تر دانست. هادي نودهي در ادامه جلسه بحث تخطي زاويه ديد را چندان وارد ندانست و گفت: حين خواندن كتاب مشكلي با آن نداشته است، هرچند مجموعاً از جنبه مقايسه، كتاب ديگر نويسنده پرنده من را مخصوصاً به دليل عدم جانبداري صرف نسبت به زنان موفق تر ارزيابي مي كند. نودهي افزود در اين كتاب بر خلاف پرنده من بعضي شخصيت هاي مرد از جمله عبو يا همان عبدالله (پدر راوي) و غلامعلي شديداً منفي و سياه ترسيم شده اند. نودهي اعتقاد داشت احتمالاً با صراحت بيشتر در عنوان كردن جغرافيا و اقليم، علت و انگيزه برخي رفتارها مشخص تر مي شد. حسين سناپور در ادامه صحبت هاي حاضران به تجزيه و تحليل آثار نويسنده پرداخت و اشاره كرد: افت و خيز چنداني در رمان هاي خانم وفي وجود ندارد. همه از حدي قابل قبول بهره مندند اما شايد نتوان هيچ كدام را در حد يك شاهكار دانست. نحوه داستانگويي مثلاً شروع كار از پايان ماجرا و بعد بازگويي آنچه كه رخ داده، نوع فصل بندي و تعدد فصول و قدرت هاي تكنيكي آثار هم مشابه است. سناپور در ادامه افزود: رمان هاي فريبا وفي به شدت متكي به ماجرا و قصه اند با شخصيت هاي متعددي كه نسبتاً خوب به آنها پرداخته مي شود. وي رازي در كوچه ها را بيشتر به كارهاي كلاسيكي نزديك دانست كه در آنها شخصيت اصلي با سير وقايع دچار تغييراتي مي شود. مثلاً در رمان همسايه ها كه به آن اشاره شد خالد پس از طي ماجراهايي اصلاً فرد ديگري مي شود. اما در اين رمان تحولي در شخصيت ها به وجود نمي آيد، در صورتي كه در داستان هايي كه يك دوره زماني طولاني را شامل مي شوند انتظار تحول و نوعي تغيير را در شخصيت ها داريم. از موارد ديگري كه سناپور به آن اشاره كرد نحوه رفتار بسيار سختگيرانه و مستبدانه عبو با ماهرخ است كه در خود اثر توجيهي براي آن ذكر نمي شود.
    در انتهاي جلسه فريبا وفي نويسنده رمان رازي در كوچه ها ضمن تشكر از برگزاركنندگان و حاضران در جلسه به برخي سوالات پاسخ داد و گفت: تغيير زاويه ديد كاملاً آگاهانه بوده است و به اين منظور زمان افعال را در بخش داناي كل گذشته در نظر گرفته است. در حالي كه در بخش راوي اول شخص زمان، حال است. در مورد نشانه هاي معرف زمان و مكان، نويسنده به مواردي در خود كتاب اشاره كرد و گفت: با توجه به نشانه هايي مانند وجود فرودگاه در شهر كه پيش از انقلاب تنها در شهر هاي معدودي وجود داشته است، اين ادعا كه اين داستان با اين نوع روابط حتي در سال هاي اخير هم در شهر هاي كوچك مي تواند رخ دهد، آنچنان مصداق نخواهد داشت. وفي در همين زمينه افزود: حتي كساني با خواندن كتاب از ارائه جزييات دقيق در مورد بازاري كه وصف شده است و در تبريز واقع بوده اظهار تعجب كرده اند.
    


 روزنامه اعتماد، شماره 1764 به تاريخ 16/6/87، صفحه 11 (كتاب)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 179 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله مهندسي مكانيك اميركبير
متن مطالب شماره 4 (پياپي 5004)، مهر و آبان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است