آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
آمار روزانه
۱۷

رشد شاخص در پی بازگشایی «شپنا»

هدیه لطفی

گروه بورس – شاخص کل بورس پس از یک هفته منفی بودن، روز گذشته به حالت مثبت بازگشت.

در بازار دیروز نماد معاملاتی پالایشگاه نفت اصفهان بعد از 50روز توقف و با اعلام سود 730ریالی بازگشایی شد. «شپنا» روز گذشته رشد 5درصدی قیمت را تجربه کرد و توانست 25واحد تاثیر مثبت برشاخص بر جای گذارد.

نماد مخابرات که در ساعات اولیه معاملات با صف فروش مواجه بود، در دقایق پایانی روز صف فروش آن تبدیل به صف خرید 18میلیونی شد و در قیمت یک هزارو 857ریال معامله شد. تمام این اتفاقات باعث شد که شاخص کل بورس از حالت منفی خارج شود و با رشد 17واحدی به رقم 11هزارو 680واحد برسد. دیگر شاخص های با اهمیت بورس از جمله بازار اول، بازده نقدی، صنعت و بازده نقدی و قیمت هرکدام به ترتیب با 19واحد، 31واحد، 9 واحد و 287واحد افزایش روبه رو شدند و تنها شاخص بازار دوم با 10واحد کاهش به کار خود پایان داد.

در بازار دیروز بیش از 91میلیون سهم دادوستد شد و ارزش کل معادلات برابر رقم 273میلیاردو 72میلیون ریال بود، که نمادهای معاملاتی مخابرات و پالایش نفت اصفهان هرکدام به ترتیب 88میلیارد ریال و 77میلیارد ریال از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

در این بازار 44نماد با افزایش قیمت و 59نماد با کاهش نرخ روبه رو شدند، که در این راستا نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، حق تقدم داروپخش، حق تقدم صنعتی بهشهر و لیزینگ ایران بیشترین افزایش نرخ و نمادهای معاملاتی بسته بندی پارس، داروسازی اکسیر، نیروکلر و کربن ایران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.همچنین نماد معاملاتی فولاد خوزستان با صف فروش بیش از 6میلیون سهمی در صدر جدول بیشترین تقاضای فروش جای گرفت.نمادهای کشتیرانی و فولاد مبارکه اصفهان نیز هرکدام به ترتیب رتبه های دوم و سوم این جدول را کسب کردند.در میان اخبار روزگذشته بازار می توان به بازگشایی 5نماد معاملاتی از جمله نمادهای تولی پرس، مالی و اعتباری سینا و داروسازی اکسیر اشاره کرد.